onsdag 1. mars 2023

"Egne barn" av Trude Marstein



En velskrevet bok om å være foreldre, en bok man kan kjenner seg igjen i.

Anja er fortelleren i boka og alt er tolket med hennes øyner. Anja har vært gift med Ivar, de har to felles barn og begge er forfattere. Anja har en datter fra et tidligere forhold som heter Tuva, hun har flyttet hjemmefra og har blitt 21 år. Anja fått seg ny kjæreste som heter Pål. 

Anja og Ivar har beholdt torpet i Sverige som et felles sted og eie for dem og barna. Nå er det sommer og alle skal møtes for å ha felles dugnad, med å male huset. Ivar har også en ny kjæreste Solveig, men hun har ikke barn, bare en hund. 

Her blir vi introdusert for alle forholdene, så her var det mange navn og forhold å forholde seg til. Det var ikke få navn som raskt kom ned på papiret, for å sette opp hvem som tilhørte hvem. Pål har også en datter Nora på fire år, og stort sett alle har andre barn med andre, kaotisk .... 

Anja og Pål, Lotta og Falck drar ned til Torpet i Sverige, der er Ivar og kjæresten hans Solveig.  Men sjokket for Anja er at også eldstedatteren Tuva er der. Hvorfor har ingen gitt beskjed om  at Tuva er der og at hun har fått seg kjæreste, Adrian som også er med dit. Vi skjønner raskt at Anja og Tuva har et komplisert forhold til hverandre, - tydeligvis ikke mye kontakt. 

Solveig og Anja går greit sammen virker det som, men på en handletur de to drar på får Anja vite om noe som hun reagerer sterk på at Ivar ikke har fortalt henne, om Lotta sine problemer.

Historien går frem og tilbake i tid og sted, og noen små historier minnes ved gjensyn osv.  noen tøffere episoder blir også grundigere fortalt om. Det blir mye minner og litt krangling.

De kommer i gang med vask og maling av huset. Om kvelden hygger de seg sammen og får høre nytt og blir mer kjent med hverandre.  Her det ikke bare disse barna, som man deler på, men barna har halvsøsken som de har vokst opp sammen, annen hver helg og er knyttet til. De er jo en del av barnas liv som de voksne ikke tenker så mye på, eller bryr seg om, men som er viktige for barna. Eks: moren til Tuva som glemte å invitere Tuvas halvbror til konfirmasjonen osv, slik glemmer man ikke, mener Tuva.

Det blir mat og vin på kvelden og noen konflikter som har ligget på lur kommer fram. Anja som hadde så store ambisjoner om å være en god mor, ble det pirket i. Tuva sier hun har hatt og opplevd en barndom hvor ikke har blitt sett o.l. Det blir mange skuffelser og frustrasjoner å ta inn over seg. Barn som man tror ikke har øyner og ører, har fått med seg mye, -mye mer enn man tror. 

 Ivar var den jeg ikke fikk noe sympati for, han ble for meg en stor bortskjemt mann som tror at alle skal lystre han, og gå på tærne for han. Han og Anja har to barn sammen og Anja er på en måte glad i han enda, selv om hun synes han ikke var noe god far. De hadde mange år med kjærlighet og glede sammen, men hun gjorde alt i hjemmet og la alt til rette for familien.

Barna som prøver å leve sine liv, frigjøre seg, sjokkere foreldrene og opp gjennom oppveksten har utviklet seg til unike mennesker. Anja synes tiden har gått så fort og vil ha dem og behandle dem som sine egne barn, selv om de har blitt store. 

Det blir litt krangling og knuffing, noe vi alle kjenner som foreldre.  Alle er vi ulike og de underligste ting kan komme opp, når barn vokser opp og man tror at det var slik det skjedde, mens barnet opplevde det helt omvendt, eller motsatt. 

 En bok som setter søkelyset på alle brutte ekteskap og konsekvensene som kan komme av det, med mange rotløse barn. Som kanskje kan ha,- eller sliter med tilknytnings problematikk til mor eller far, steforeldre og halvsøsken.  

Sjalusi, følelsene av ikke å bli sett og hva de får seg til å si og gjøre for å imponere, eller bli sett. Frigjøringen fra foreldre, og bli seg selv. Mange av disse tingene kan vi jo alle kjenne igjen som foreldre.  

Jeg likte lydboka, den var god lest av Kjersti Odden Skjeldal, spilletid 8. 34 min, Book Bites

 

 NB, litt pirk: De er der for å male opp hytta, det klarte de på to dager. Der skulle nok forfatteren ha googlet litt mer om vask av hus og linolje-maling. For før man maler med linolje-maling må det vaskes grundig og det skal minst tørke 3-4 dager før man maler, det samme gjelder andre strøk. Så at malingen er tørr på samme kveld er bare tull. (måtte bare påpeke en så enkel feil, dette vet jeg alt om, med to verna hus). 

  

2 kommentarer:

  1. Etter å ha hatt et litt lunkent forhold til Marstein, var det Egne barn som fikk meg inn i fanskaren. Gøy å lese omtalen din, jeg konkluderer med at jeg husker handlingen veldig godt :)
    Artig med pirk, her er det virkelig på sin plass forstår jeg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har bare lest en bok av henne tidligere og den ser jeg at jeg likte slutten på. Hun skriver godt og fengende,. Jeg kjente meg igjen i mange situasjoner med unger som vil imponere og si ting for å bli sett osv. (Særlig som lærer) men også ting jeg opplevde med egne barn. Ha en fin dag :)

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!