mandag 1. mai 2023

Oppsummering april 2023

 


Etter seks uker på krykker ble det en reste-genser, måtte kjøpe en bunt med garn, ellers arvet og eget restegarn. Dette var vært en vond og slitsom tid, så heldigvis har jeg fått lekt meg med litt farger. Det har blitt alt for mye tv og alt for liten konsentrasjon på å få ferdig smykker til to utstillinger. 
Den som skal til Polen, har jeg snart i boks, heldigvis. To venninner blir med, fly og hotell klart, så jeg gleder meg til Warszawa og Plock tur. Det er heldigvis ikke før beg. på august, da må beinet være bra igjen.   


Langdikt av Carl Frode Tiller. En fantastisk fin bok, et langdikt. 


 Novellesamling Utskudd av Majken En fin samling noveller.











Tomm Kristiansen "Afrikanske Fortellinger" et fyrverkeri som lydbok der han selv leser fra boka, en morsom bok, med mange ulike fortellinger fra Afrika.  
 Bok i Elidas lesesirkel bok nr 6 : Forfatter fra Europa, 1880, "Nana" av Emile Zola. Her var det noe som var het litteratur for lenge siden, men ikke nå leger. 

                                                   




                           



Edouard Leve "selvmord",  En fin bok, til ettertanke og undring over at noen gjør slikt. Jeg klarer ikke å skrive om boka, har en hendelse for tett på, akkurat nå.

 Ida Marie Hansen "Jeg var gift med en bedrager". En tøff og vanskelig situasjon forfatteren opplevde. Selvbiografisk, og spennende som en krim. 

Brød og Melk av Karolina Ramqvist. En nydelig rolig og tankevekkende bok om mat, lukt, smak og medmenneskelige relasjoner.

Cecilie Enger  "Et minutts stillhet". en vakker og litt vond bok om å få hjerneslag. Hun har i over 40 år vært gift med engelske Thomas. Nå får hun ikke til å snakke engelsk mer, men sitt morsmål norsk har hun i behold.  

Ønsker dere alle en fin 1.mai. Her snør det!

12 kommentarer:

  1. Det må være fælt for en aktiv dame som deg, å være lenket til sofaen, håper foten blir mye bedre før sommeren kommer for alvor. Genseren er nydelig, hva er det du ikke kan :)
    Jeg har også lyttet til en bok av Tomm Kristiansen, ikke din, men en om Sør-Afrika. Den var så kort at jeg ikke tok den med på listen.
    Utskudd, Cecilie Enger og Ida Marie Hansen sine bøker har jeg også lest, takk for tips om den siste, den likte jeg. Tiller sitt langdikt hentet jeg på biblioteket, men etter å ha bladd i den i en halvtime mens jeg ventet på en venninne, valgte jeg å levere den tilbake før jeg forlot biblioteket. Etter å ha måttet prøve to ganger på Stjålet fokus, angrer jeg litt nå, men det var ikke kø på den, så jeg kan prøve igjen.
    Ha en fin arbeiderdag Ingun!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er lårbeinet jeg brakk, med plate og skuer er det skrudd sammen, men det tar sin tid. Ønsker deg en fin mai mnd :)

      Slett
  2. Så nydelig genser! Jeg føler med deg! Smerter og problemer med å bevege seg over lang tid er en prøvelse! Det er ikke lett å få gjort det man skal. Men du har fått lest mange spennede bøker! Ønsker deg god bedring! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Jorun, jeg har litt strikke dilla av og til. Elsker å leke med farger og har arvet masse garn etter mor. I fjor ble det tre gensere til meg og fire til de minste barnebarna. Nå har jeg så mange genser så jeg må ha mer skap-plass.
      Det går framover, men det tar sin tid. Nå bruker jeg bare en krykke, det hjelper. Ha en fin mai :)

      Slett
  3. Fin oppsummering. Skjønner godt du ikke orker å skrive om selvmords-boka. Når liv og bøker blir for tette hverandre, er det ofte slik.
    Har lest Tillers dikt, Utskudd og litt av Tomm Ks bok. Likte de jeg leste. Afrika ble satt på vent, da april ble så travel med så mye annet..
    Ønsker deg god tur til Polen, skulle likt å vært i Warshawa. God bedring til beinet og em fin mai:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har en svoger som prøvde seg på det, nå i april så det er for tett på. Ja, gleder meg til Warszawa tur, har vært der to ganger før. Den en ganger da broren min gikk på kunstakademiet der, og jeg bodde i KBH, da tok vi toget til Warszawa. Den andre gangen var på studietur når jeg tok grunnfag i media/ kommunikasjon på 90 tallet, så det ble mest off besøk, aviser osv. Så nå ser jeg fram til noen dager å oppleve byen. I byen Plock skal jeg ha utstilling. Det blir morsomt, men er i innspurten nå. Mye som skal ordnes.

      Slett
  4. Fin oppsummering,Ingun! Og en fin genser du har strikket.
    Jeg har lest langdiktet,Utskudd,Brød og melk,og Ett minutts stillhet av disse. Jeg likte vel alle etter det jeg kan huske.

    Ha en fin (lese)måned i mai, Ingun :-)

    SvarSlett
  5. Takk, elsker å jobbe med farger og å strikke. ha en fin mai mnd du også :)

    SvarSlett
  6. Nydelig genser og mange interessante bøker, ser jeg. Håper virkelig du kommer deg såpass at du kan nyte dager i Polen. Har vært i Warshawa bare en gang, men det var flott. Oppsøkte et stort kunstnerfelleskap i en tidligere herregård (tror jeg det var). Spennende. Lykke til med smykkene, iallefall. De er så vakre! Ønsker deg en nydelig mai måned, Ingun.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig kommentar. Det går bedre og bedre dag for dag, så jeg vil nok bli god igjen til jeg skal til Polen. Litt morsomt at en av kunstnerne jeg skal ha utstilling sammen med var på dagsrevyen på sist lørdag, da han åpnet utstilling i Kina. Han heter Torbjørn Kvasbø.

      Slett
  7. Tenker dette har vært en slitsom tid, men flott at du har brukt fargene som inspirasjon! Genseren ble kjempefin! Så er det bare å få ferdig de siste smykkene til du skal til Polen. Jeg ønsker deg lykke til! Og jeg håper benet stadig blir bedre. Nå som finværet kommer er det godt å røre seg litt!
    Beste hilsener fra Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og takk Tove. Ja, jeg elsker jo farger, så å strikke er morsomt.
      Jeg er ved godt mot nå. Har kastet den ene krykka og hopper rundt på en, det går fremover for hver dag, så jeg er optimist. Har faktisk fått ferdig smykkene, nå mangler bare montering og å få oversettelsen av de femten smykkene mine ferdig. Ha en fin mai Tove :)

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!