torsdag 24. august 2023

Warszawa, Polen og byen Plock. Del 1

 

Målet med  turen til Polen er utstillingen jeg deltar på i byen Plock, men første stopp var i Warszawa et par dager. Her kommer noen få bilder. 


Sammen med meg var mine to venninner Bente og Reidun.

Helt tilfeldig havnet vi i galleri-området i Warszawa. Det som imponerte mest var å se ekte Vasarely. 

Hvert eneste bilde var utrolig vakkert å studere på nært hold, dette skinte ca 1.5 x 1,5 m

Det så ut som om han brukte sukker eller sand i noen av bildene for de glinset. 

Bildene er mobilbilder og yter ikke rettferdighet ang. å se de i virkeligheten.
Vi så også andre utstillinger av Polske kunstnere, mer tradisjonelle.

Vi gikk til en stor park hvor det skulle være en Frida Kahlo utstilling, 
men det var mandag og naturligvis stengt.

Så vi dro på shopping i sentrum i stede, koste oss og handlet litt av hvert.

         
Det var mange gallerier og museer i området, så her måtte man prioritere.
 

Bilde av det flytende pallas, det var mange flotte bygninger i parken

Dagen etter kom vi oss til Utstillingen vi ønsket å se. 
Det var bygget opp et voldsomt reklame opplegg for Frida Kahlo utstillingen.

Med blant annet en film om Frida og mannen hennes Diego Rivieras. 

Mange fine portrettbilder av Frida Kahlo, 

Men, bare et par arbeider ble vist, og ingen av selvportrett-bildene hennes, de hun er kjent for. 
Vi ble veldig skuffet over  utstilling, hadde nok for store forventninger.


Så vi dro ned til sentrum igjen. Gamlebyen er et must å se, men dit kom vi oss ikke. 
Jeg har vært i Warszawa to ganger tidligere, så jeg kan garantere at den er flott.

Vi tok en buss til Plock, det tok over to timer, men fint å se landsbygda
 
I Plock ble vi møtt med store reklameskilt om utstillingen vår.
Ikke hverdagskost med slike reklameplakater

Fant på booking.no et fantastisk sted å bo midt i byen, egen leilighet.

Fronten og navnet på stedet vi bodde, med fantastisk flott bakgård med servering.

Her trivdes vi godt!
På veggene var det fult av fotografier av den kjente broen fra 1938. Den har blitt sprengt to ganger, men bygget satt opp igjen, både etter 1939 og 1945.

Jeg var og godkjente opphengingen av min utstilling, jeg jeg hadde med 15 smykker.
NB: Det kommer et eget innlegg fra utstillingen, del 2

Rundtur i byen Plock som har  en befolkning på ca 120 000
Dette er en gammel by, som vi ser er det vikinger som er på vei i skulpturen.
Den ble avduket i 2012 og viser Boleslaw 111Wrymouth og hans følge.

Plock pilar, en restaurant

Plock er en veldig kjent by som ofte brukes som  kulisser til ulike filmer. Det finnes en egen film rute man kan vandre etter og se hvor mange filmer har blitt tatt (mange kjent navn ser jeg i infofolderen)

Denne katedralen er bygget i 1144, den har brent og blitt restaurert flere ganger. I 1543 ble den totalrenovert og bygget om til den romanske stilen. 

Vakre dekorasjoner og nydelige farger og malerier

Bente tar en pust på benken, hvem som står bak henne, vet jeg ikke.

Heldigvis finnes steder som enda ikke er totalrenovert i byen. 
Regner med at denne skal stå slik og brukes nok også som bakgrunn i film.
Ikke alt var like godt bevart, men ganske så gammelt, slitt og sjarmerende. 

Det kommer mer fra utstillingen, ting tar tid og driver med så mye annet...



6 kommentarer:

  1. Ser ut som dere har hatt en fin tur. Gleder meg til å se bildene fra utstillingen. Hilsen Kari

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kommer etter hvert. Har lagt ut en del på Facebook og Instagram, som du kan ta en titt på:)

      Slett
  2. Det er umulig å kommentere alt dette. Så mye spennende og vakkert dere har sett og opplevd.
    Flott sted å bo fikk dere også, sammen med super reklame for utstillingen.
    Jeg ønsker dere lykke til! Hilsen Tove/fargeneforteller.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vi hadde en fin tur og jeg hadde ikke ventet så mye folk og oppstyr (positivt) om mine ting, det var utrolig morsomt. Utstillingen flyttes til Ullinsvin i Vågå som sommerutstillingen der neste sommer. Jeg skal bytte ut noen polske damer og se å få hedret noen kvinner fra Gudbrandsdalen til den utstillingen :)

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!