torsdag 31. august 2023

Marie Takvam, dikt i Anitas diktlesersirkel

 


I Anitas diktlesersirkel har jeg valgt meg dikt fra Marie Takvam sin diktsamling, i kat. 4 Fritt valg. 
Jeg lest sønnens, Magnus sin biografi om moren tidligere i år. En flott skildring av moren som slet på flere plan: 
Ta en titt på biografien om henne: Magnus Takvam 


TIL AUGUST
Du er den siste måned å le i.
Den siste å bruke lettsindige kle i.
Den siste til sol og sanselaus mumling.
Den siste til sommarleg elskhugsfortumling.
Men kven vil døy med meg?


TIL SEPTEMBER
September, dine auger har glimt av is
under den klåre kvelving.

Eg kler meg i silkekjole
og dansar varmen i meg

Du skrattar med raude visnande gras for mine føter
og kvit røyksopp i hagen

Tropiske stormer herjar mitt blod.
Snart varmt, snart kaldt.
Alt skjer langt, langt borte
og mine hender kan ikkje lindre noko!

STØTTE
Gå ikkje frå meg.
Avgrunnen langs vegen gjer meg svimmel.
Lat meg få halde deg i handa
du som aldri går støtt
som drikk for mykje vin og ler og synger
og aldri merkar fåren
og derfor vinn over den. 


VÅREN TRASS I ALT
Drep de oss menneskje og våre born
med formlar og med uran,
så vil eg be for den blyge stjerne
ho er utan skuld!
Anemone nemorosa: Kvitveis

Forpestar de pardis for våre sjeler
med drivande bombestøv,
Så bed eg for himmelens trubadur,
han er utan skuld!
Turdus merula: Svarttrasten


Vi går mot litt mørkere tider, og mørke tider er det også ute i den store verden, men det finnes håp og drømmer hos oss alle. Så derfor måtte jeg ta med dette som et siste diktet. Et dystert dikt, men det finnes heldigvis lys å se etter, om man prøver. 

8 kommentarer:

  1. Las Marie Takvams boigrafi for en stund siden. Veldig gripende og bra. Og diktene hennes viser mye om hvordan hun opplevde verden rundt seg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg husker hun var å leste dikt på Klubb 7 i gamledager. Flotte dikt :)

      Slett
  2. Tusen takk for fint bidrag Ingun :) Får ikke til å linke inn i fanen før jeg kommer hjem da jeg glemte datamaskinen hjemme i dag. Er i Sandefjord til mandag kveld .
    Ha en fin helg :)

    SvarSlett
  3. Hilsen Anita som blogger fra mobil:)

    SvarSlett
  4. Tusen takk for vakre dikt i en på mange måter mørk tid. Jeg husker så godt Marie Takvams varme stemme fra radioen i min barndom. Hun har et nydelig språk og vakker dialekt.
    Samtidig som det er dystre nyheter i verden, - i det nære skjer det mye hyggelig i vår familie i august og september. Det er mange bursdager og feiringer og nå skal jeg bake sjokoladekake til barnebarnet :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi har også flere bursdager i august og september, minste barnebarnet blir 2år den 9 sept. Oy så tiden flyr, men jeg får ta med meg en kake å besøke han og fam. i Sarpsborg :)

      Slett
  5. Kjempefint Ingunn. Legger inn link:) Er litt bakpå med diktsirkelen for tiden.

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!