lørdag 4. november 2023

Jon Fosse "Stengd gitar"

 

                             En skremmende historie om en mor og psykisk helse

Liv er 20år og bor alene sammen med sin et år gamle sønn. En dag skal hun kaste søppelet i søppelsjakta og døra smekker til bak henne. Hun blir helt forvirra og hva gjør hun nå? Den vesle gutten som ligger igjen og sover i leiligheten. En fryktelig situasjon, hun klarer ikke takle den. Hun kjenner ingen, og hvor bor vaktmesteren? Det blir nærmest et schizofrent sjokk for henne og vi hører at hun har vært innlagt på psykiatrisk avdeling før. 

Liv klarer ikke ta å ta kontakt med noen, alt bare svirrer rundt i hodet hennes og det ender med at hun gjør mye rart, litt surrealistisk for meg.  Samtidig med marerittet hun er i, så får vi høre om hennes fortid. Med den voldelige kjæresten Geir, som er far til barnet hennes. Foreldrene hennes og broren. Også hva hun drev med sammen med Geir, han som sitter i fengsel nå. Det dreide seg om ulike former for dop.

Liv  ville bort fra bygda og familien, hun vil ta utdanning og bli en god mor. Men, hun ble en hjelpeløs skremt fugl i storbyen Oslo. En fryktelig vond historie. Jeg klarte ikke høre denne lydboka i lange perioder av gangen, som ble veldig godt lest av Anderz Eide. Det tok noen dager. Alle gjentakelsen kom om og om igjen, det ble til tanker som svirret i hitt hode også, hvordan skal dette gå.......? (skulle ønske det ikke var så mange gjentakelser) noen ganger måtte jeg sette meg å holde puste, så nervepirrende ble det for meg. Glad jeg hørte den ferdig, trodde nesten ikke jeg skulle klare det.   

Dette var  Jon Fosse sin andre roman. Den kom ut i 1985. Leste at den har blitt omarbeidet til teater, det teaterstykket hadde vært spennende å se, hvordan de har/hadde løst det visuelt.

Dette ble tredje roman fra Nobelprisvinneren for 2023, på rappen. Nå skjønner jeg hvorfor han fikk prisen, så variert, så med-menneskelig, tankevekkende og godt skrevet, nydelig . Det skal nok bli noen flere romaner fra Fosse.

Utgitt som lydbok i Book Bites, lest av Anderz Eide. 5t 22 min.

4 kommentarer:

  1. Du smittet meg med Fosse-feber, så nå har jeg begynt på begynnelsen (nesten) med denne her. Er halvveis, men håper å lytte meg gjennom resten når gubben forsvinner på Brannkamp.
    Fortsatt fin søndag Ingun!

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er heftig, særlig med alle gjentakelsene. Men jeg skjønner at det må til. Jeg opplevde at et av mine barn var borte et døgn som 6 åring, det var så heftig, og så stressende for meg. Jeg gikk nesten ut av mitt gode skinn, selv om politi, naboer osv. lette. Barnet ble funnet i god behold, og alt endte godt til slutt. Men uff, for en grusom opplevelse.

      Slett
  2. Høres veldig interessant ut. Noteres. Ønsker deg en god søndag:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så absolutt. Se hva jeg skrev i svaret over :)

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!