torsdag 30. november 2023

November oppsummering



 
November kaktusene blomster i vinduskarmen og vinteren har kommet. 

       

Bøker jeg har blogget om i November:

En sterk og rørende roman om en ung kvinne og hennes barn, og om psykisk helse. lydbok 

 Eufori En fin bok. Omhandler Sylvia Plath, om å være kunster og å leve sammen med en kunstner. Utfordringene i livet med mann, barn, hus, hage og ikke minst å få tid til å jobbe med det man helst vil. Vinner av Augustprisen 2021. 

 2. bok i "Serien Vargskinnet"  av Kerstin Ekman. En veldig god historisk romanserie fra livet ved grensa mellom Norge og Sverige.  



2. bok "Eg er ein annan" i Septologien, Asle ser tilbake til ungdomstiden. 

 3 bok "Eit nytt navn", alle tre bøkene er lydbøker og veldig bra lest.

  Anne Enright «Sammenkomsten» Lest i "1001 bøker" En bok om en storfamilie i Dublin, en fortelling om tre generasjoner. 

Gjentakelsen av Vigdis Hjorth, en kort god historie om ei jente som ble kontrollert i alt hun gjorde av moren, lydbok. 


 



Diktlesersirkelen:  "EI NATT PÅ JORDA ", Eit Oratorium av Paal -Helge Haugen. Dette minner meg om dagens situasjon i en urolig verden, som vi har.

"Malma Stasjon" av Alex Schulman. En veldig god, en litt trist og tankevekkende bok.


November har vært en måned med opp og nedturer! 

Oppturene har vært utstillingene jeg har sett i Oslo, på Nationalmuseet og her på Hamar. 

Kari Steinhaug sine tekstiler, og  flere kunstnere i Kunstbanken, Hamar.

 
Et av hennes mest kjente bilder, og et bilde jeg aldri har sett før. 
Harriet var en som virkelig  kunne fange lyset.
Oslo, på Nationalmuseet, en fantastisk Harriet Backer utstilling

 

Alle fruktfat bildene imponerte meg, for det tema tok jeg tak i når jeg hedret henne i et smykke.



        Oslo, på Nationalmuseet, med årsutstillingen med Norske Kunsthåndverkere, mye spennende.     

 
Mange fine solnedganger i Furnes. Bildene er tatt, den ene vegen, hvor solnedgangen skinner i     vinduene på gården, og snudde meg og tok bilde av solnedgangen.
 Fått ferdig og satt inn restaurerte/nymalte vare-vinduer i den nye side-inngangen..

Ellers har november gått mye i grått. Spesielt har det vært deprimerende med et mord i huset rett nedenfor oss på Hamar, tragisk og trist. Håper krigen i Ukraina snart kan ta slutt og at de stakkars Palestinerne snart kan få ro til å leve i landet sitt, ikke bombet i hjel. Vi lever i en urolig tid!  

Snøen og kulda har kommet, men vakkert er det i Furnes-åsen!

6 kommentarer:

  1. Så fint siste bilde:)
    Tragisk med både krig og drap i nabolaget.

    Ellers har du lest mye bra i november. Har lest en del variert, jeg også. Nå er det bitkaldt her, og det blir det fremover. Ønsker deg en fin desember:)

    SvarSlett
  2. Så skrekkelig å oppleve mord like i nærheten av der dere bor, det forsterker uroen en allerede føler på fra det som skjer i verden. Gode refleksjoner å ta med seg inn i mørketiden.
    Men, de bildene gjorde meg i godt humør, du har virkelig vært på pletten til rett tid.
    Jeg har lest nesten alle bøkene du har lest i november, bare Ekman og Haugen har jeg til gode.
    Fikk lyst på en Oslotur etter å ha sett smakebiter fra utstillingen, flotte utstillinger kan gi bankende hjerte og ro i sjela, på en og samme tid.
    I Bergen fikk vi vår første helt ordentlige snø i natt, så alt er hvitt og forbausende rolig ute. Jeg har vasket huset og pyntet pittelitt, men skal nå benytte gubbens fravær til å få lest litt i en bok jeg må konsentrere meg litt med.
    Ha en fin lørdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Har du ikke vært på Nationalmuseet så er det en stor og flott opplevelse, jeg og ev venninne brukte nesten hele dagen der, der er så stort og flott. Harriet B. utstillingen står bare til 14. januar og årsutstillingen til 30 des. Men, det kommer stadig nye utstillinger og det er nok å få med seg alle de faste også. Her er det iskaldt, og litt snø. Jeg har vært på to kunstutstillinger åpninger i dag på Hamar og storkost meg. Pratet med mange, møtt venner og hygget meg. Slik går dagene for meg, i kulda :)

      Slett
  3. Vakre bilder, som vanlig. Og mange bøker som jeg ikke får lest. Gode adventsdager ønskes av Tove/fargeneforteller.

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!