fredag 8. desember 2023

Karl Ove Knausgård "Det tredje riket" bok 3 i Morgenstjerne serien.


            En tykk bok, men så lenge man kan lese en fortelling om gangen går det unna.

 

NB: dette er tredje boka og jeg har laget en liten oppsummering for meg selv, over de viktigste personene i boka. Så håper ingen synes dette er en spoiler, da bør du ikke lese dette. 

Tove: Familien drar på hytta, det er sommer og varmt. Tove er utdannet kunstner fra kunstakademiet, men sliter psykisk. Hun elsker sin mann Arne og den lille familien sin, tenåringsdatteren Ingvild og tvilling guttene. Hun slutter å ta medisin og etter tre dager finner hun på mye rart. Ungene reagerer på oppførselen hennes og familien blir preget av hennes ustabilitet. Hun får ikke sove og vandrer ute om natten, hun vil så gjerne jobbe, men får det ikke til. Men, så løsner det og hun hører stemmer som forteller henne hva hun skal male, det blir noen eventyr skildringer, med sex og vold som tema. Hun har som ung ligget på lukket avd. tidligere, nå tipper det over igjen.   

Gaute: Er ungdomsskolelærer og reflekterer etter sommerferien hva som har skjedd med guttene, de har plutselig tatt igjen jentene. Ei jente mangler det er Gudrun, hvor er hun og hvorfor er hun ikke på skolen. Vi følger Gaute som prøver å følge opp jenta, får med seg psykolog for å se Gudrun. En mor som ikke skjønner hvor syk datteren er, hva har Gudrun opplevd eller blitt utsatt for? (Uff dette minnet meg om hvor vanskelig det noen ganger var å snakke med foreldre om deres barn, problemer de ikke ville skjønne. Glad jeg ikke jobber i vg. skole mer). 

Samtidig sliter Gaute med at kona Kathrine som er prest har hemmeligheter og skjuler noe for han, er hun utro? Hvordan skal han få vite sannheten? Sannheten var noe helt annet enn han hadde tenkt.

Helge: Arkitekten som fyller 60 år, han har en ung kone og et lite barn i sitt andre ekteskap. Han er lei, utbrent og sliten etter å ha vært "stor i arkitekt-verden" og bygget opp en god bedrift. Han vil ikke ha noe selskap på dagen sin og er litt forvirret eller nedstemt over å bli 60 år. Han ser tilbake på livet og plutselig husker han ulykken på Gjerstad i 1977, marerittet han. Kunne han ha reddet mannen, som kjørte ut i tjernet, han så lyktene i vannet, hvorfor gjorde han ikke noe? Kona ringer, hun har fanget en innbrudds-tyv i kjelleren. 

Line: Er ei ung jente, hvor faren drakk seg i hjel og broren Thomas, er venne løs og vill ingenting. Moren later som om alt er bra, mormoren bor hos moren, på landet. Line bor i kollektiv i Bergen og treffer en dag Waldemar, en merkelig fyr som har mye kunnskap om mangt og er flere år eldre enn Line.  Hva vil han med henne? Han ser på en måte ned på henne, men samtidig oppsøker han henne. Line er ung og forelsket. Hun drar til Sverige for å møte Waldemar på festivalen hvor Domen og Waldemar er frontfiguren, skremmende. Hun drar derfra i sinne... Hvem er han, undres hun over? Hun drar hjem og forsøker å studere, men det er ikke enkelt. Hun bestemmer seg for å ta "to viktige valg" i livet. 

Jarle: er lege og drar til Bergen for å bistå en venn/studiekamerat som jobber i Bergen. Han har en pasient i en vanskelig situasjon, er pasienten død eller lever han? Jarle bor på hotell og han oppsøker en kvinne som han tror er prostituert, men hun var en spåkvinne som brukte krystaller i. Han lar seg inspirere og kjøper en granat stein..  

Geir: Jobber i politiet med kriminal saker, han får en vanskelig sak. Tre unge gutter fra metall gruppa Kvitekrist er døde, hvem har drept dem? Det kan virker som en seremoniell handling. Han kontakter presten Kathrine som støtter han i synet, etter å ha sette en video de fant på et kamera. Han kan ikke, og klarer ikke å snakke med noen andre om hva han har funnet ut, så langt. 

Geir har selv ikke rent mel i posen og driver et dobbeltspill. Han er gift med Helene, og har to halv-voksne barn som han ikke har tid til, som bor to timers kjøring unna. Han har hybel og Elisabeth i Bergen.

Syvert: Bok nr. 2  handlet mye om Syvert, da han fant ut at faren hadde ei datter i Russland. Han har akkurat vært Russland og hils på halvsøsteren sin Alevita. Syvert har et begravelsesbyrå og undrer seg over at ingen har død de siste dagene. Helge, kontakter Syvert og forteller at han så bilen i vannet, marerittet hans som ingen andre vet om, men som har plaget han i årevis. 

Hovedtemaet i boka er stadig lyset, og stjerna som har kommet på himmelen. De tre guttene som ble drept. Hvilken sammenheng har alt dette, merkelige handlinger, drømmer osv.?

I de to foregående bøkene i serien ble vi kjent med flere andre personer Emil. Iselin, Jostein Egil og Solveig som det handler mye om i 1. boka.

Utgitt på Oktober 2022, 483 sider 

Nå står jeg i lang kø for å få neste bok fra Biblioteket, gleder meg til 4 boka. 

3 kommentarer:

  1. Jeg har faktisk ikke lest en eneste bok av Knausgård. Det er vel omtalen av han som gjør at jeg er ambivalent. Men takk for at du deler, så jeg kan få et visst inntrykk.
    Jeg holder på å skrive mine foreldres historie og prøver å bli ferdig før jul, så jeg har ikke vært på bloggen på ukesvis, ikke lest andres innlegg og ikke skrevet noe selv.
    I går var vi og feiret Jon Fosse ved å være tilstede på direkte opplesning av de fire første stykkene av Fosse ord for ord. Vi satt i salen. Billettene var julegave fra datter, Renate og mannen. Vi var der sammen med hans foreldre. For en fantastisk opplevelse. Fra kl 20.00 til nærmere 1.00 i natt. Det måtte det bli et lite blogginnlegg om :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det må ha vært fantastisk å oppleve. Jeg har vært inne i Jon Fosse sin verden via seks lydbøker i det siste. Trilogien var fantastisk bra, og Septologien. Vell fortjent!
      Her han du se: https://kleppanrova.blogspot.com/search/label/Jon%20Fosse

      Så spennende det må være å skrive om foreldrene dine. Jeg husker godt jeg jobbet og blogget om Arnolds skap og pappas barndom. Morsom og spennende var det. Nå skal en av brødrene mine få ta over alt dette materiale. Dvs : skapet med alle dagbøkene og bildene, fram til jeg gikk lei. Da var jeg kom til 1949 (tror jeg det var). Alt er sortert og ligger kronologisk fram til da jeg gikk lei. Broren min er historisk int, og skal ta vare på det.

      Jeg har printa ut alt fra bloggen, det er en tykk perm, som jeg beholder.
      Så skal jeg fortsette og rydde og organisere resten av fra 1949, fram til vi ble født og ungdomstiden og antagelig vis videre etter det? Et skritt av gangen. Så får vi se om vi får trykket noe av det etter hvert, ( kun til familiemedlemmene). Vi fem ungene har ganske så mange barn og barnebarn som kanskje vil sette pris på det en gang.




      Slett
  2. Som sagt, jeg får ikke lest så mye nå, men det går fremdeles på Lars Myttings bok.
    Håper du vil legge ut bilde av din fiolette kåpe. Det hadde vært fint å se denne "advents-kåpen"!
    Fortsatt god advent ønskes av Tove/fargeneforteller.

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!