onsdag 27. desember 2023

Atwood Margaret "Susanna Moodies dagbøker" i Diktlesersirkelen


 



En diktsamling som bygger på den engelsk forfatteren Susanna Moodies dagbok,
hun, mannen og barna emigrerte til villmarka i Canada, i år 1832.

Ikke akkurat mye ferie i denne diktboka som omhandler emigrantene som dro til Canada og søkte lykke, men ikke opplevde den. Med angrep fra urbefolkningen, dårlige avlinger, branner og døde barn. En uhyrelig spesiell bok om hvor vanskelig det var på Prærien.  

Utvalgte dikt fra samlingen:

ENDÅ LENGER AV GARDE
Etter at vi hadde komme over den lange sjukdommen
som var havet, segla vi oppetter elva

På den første øya
kasta immigrantane av seg kleda
og dansa lik sandlopper.

Vi la bak oss by etter by
i ferd med å rotne av kolera,
det eine teiknet på sivilisasjon etter det andre
og kom inn i eit stort mørker.

Det var vår eiga vankunne vi kom til.
Eg har enno ikkje komme ut derifrå

Hvertet famlar med nervøse fangarmar gjennom natta, sender ut
redsel lyden som bjørnar, krev lampelys: ellers høyrer eg, 
ventande på mannen frå skuggane,  vondskap i treas kvisking.

Eg treng ulveauge for å innsjå sanninga.
Eg nektar å sjå i spegelen.

Om villmarka er
verkelig eller ei
kjem an på kven som bur der.

NYBROT
Dei rører seg mellom den takkete skogkanten
og den takkete elvebredda på ein stuvete lapp med rydda mark.

Mannen min, ein nabo og ein til, 
lukar i dei få fårene med snittebønner og dårlege poteter.

Dei bøyer seg, rettar seg opp: sola
lyser opp ansikta og hendene deira, stearinlys blafrande i vinden mot den 

uopplyste jorda. Eg ser dei, eg veit
ingen av dei trur dei er her. Dei fornektar grunnen dei står på,

lest som den skiten er framtida.
Og dei har rett. Om dei gav slepp på
den illusjonen, for dei like handfaste som ein skyffel, 

og berre for eit augeblinkk opna auga
for desse trea, for akkurat dette solskinnet, 
ville dei bli omringa, storma, tvinga

i kne av greiner, røter, slyngtrådar, den mørke sida av lyset
slik eg er.


FRAMFOR   SPEGELEN

Det var som eg vakna
etter å ha sove i sju år 

og fann stive knipplingar, rotna
preste-svarte av  jordslag og sterk drykk

og huda mi var blitt herda
til bark og håret grått ved røtene

I mitt arvestykke av eit ansikt bar eg
med meg knust eggeskal
saman med andre restar: det kinesiske porselenet i knas
langsmed skogsvegen, sjalet
frå India morka, brot av bokstavar

og sola med sitt barbariske lys
hadde gjort meg skjoldete

Stive hender, fingrande skjøre som kvistar
augaa fortvilla etter sju år, og nesten blinde /knoppar, 
som berre kan sjå vinden

munnen sprekk opp som stein i et bål prøver å seie

Kva er dette 
(du finn berre den forma du allereie har, men kva om du har gløymt den
eller oppdagar du aldri har kjent den)



Tekst er bearbeidet og bak på boka står det:

Margaret Atwood er mest kjent for sine romanen, men hun har også skrevet flere diktsamlinger. Denne diktsamlingen bygger på forfatteren Susanne Moodie sin selvbiografiske bøker fra 1832, da hun som immigrant kom til Canada fra England. Hun blir regnet som en av de første forfatterne i kanadisk litteraturhistorie. Her finner Atwood mye av de sammen konfliktene som er sentrale i hennes egen diktning. Motsetningene mellom natur og kultur, villmark og sivilisasjon, det irrasjonelle og det Analytiske. 

Gjendiktning og  etterord ved Anne Karin Torheim  kom ut i 2013, Cappelen Damm as, 76 sider.

Atwood Margaret "Susanna Moodies dagbøker"  

 Kat 3: Ferie dikt i Diktlesersirkelen. Ugitt på Norsk. 2013Cappelen Damm. Egen kjøpt.

6 kommentarer:

  1. Takk for bidrag Ingunn:) Et sted du vil reise til, e.l. er innafor: "Jeg vil ha med denne kategorien fortsatt. Les en bok fra et land du drømmer om å reise til, et land du skal reise til, eller fra et land du synes virker interessant. Les noe fra utlandet elle en annen kultur."

    Har lest denne diktsamlingen, som jeg er synes er veldig bra. Flott innsats i årets diktsirkel:)

    Tar vi en runde til?

    SvarSlett
  2. Til Ingun: Denne likte jeg veldig godt når jeg leste den for noen år siden!

    Til Anita: JAAA, vi tar en runde til, minst!

    SvarSlett
  3. Jeg vil bare ønske deg en god avslutning på året, og et Godt Nytt År!
    Klem fra Tove/fargeneforteller.

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!