søndag 19. april 2015

København forrige uke!



Jeg dro på studietur på forrige søndag med elevene til København.
Herlige Nyhavn og mandeltreet blomstret (litt lite men)

 Litt merkelig å dra på sightseeingtur med båt i København, jeg bodde og studerte der i to år på 70tallet og har aldri tenkt tanken før.
Men, med elever på slep var det smart fordi man fikk en fin oversikt!


 København har fått sitt Operahus og det ligger fantastisk til på Holmen.

 Morsomt å betrakte "Den lille havfruen" fra båten og alle turistene : )

 Spennende arkitekt prosjekter på gang

 Å se Standard fra sjøsiden var flott, en gammel ærverdig funkisbygning.

 På Kongens Nytorg var det Happy Wall og elevene storkoste seg!

Målet for turen var blant annet et besøk på Margrethe-skolen som er en skole på lik linje som Esmod skolen.
Scandinavian Academy of International Fashion & Design

 Skolen lå strategisk til i tredje etg. på Strøget. Shoppet, ja der har jeg sort belte!

 Litt kaffe smaker alltid og særlig når den er så vakker


Hei og hå på båten hjem, vi koste oss på dansegulvet!

Nå har det gått i et for meg de siste ukene med WATERPROOF , følg gjerne med på bloggen vår.
Nå, ser jeg frem til å sitte ned og lese en god bok i sola også slappe av snart!
Huuuuu! Livet er herlig dere!



onsdag 15. april 2015

Det ble en fantastisk åpning av Waterproof utstillingen vår!



Knut Faldbakken, vår egen Hamar forfatter åpnet utstillingen Waterproof

Knut  var skikkelig i slaget og underhold de ca 200 begeistrede publikum med en fantastisk
morsom, livlig og sprelsk åpning, som var latterfull og minneverdig. Han dro frem ulike verk og snakket om de ut fra sitt ståsted.
Her er han ved Susanne Fagermo sitt verk "Out of order" 

Det hele startet med sang ved Ingeborg Haugvik Francke og Marit? på piano

Ingeborg har en fantastisk stemme og sang Ketil Bjørnstad sin "sommernatt ved fjorden"
Det strømmet publikum til, de stod i trappa, det var stappfullt i Galleriet, morsomt!

publikum over alt

Henriette Enger, fra Hamar Kulturhus og Esther Helén Slagvold, vår leder i NKØ snakket


Alle utstillerne fikk en symbolsk blomst, som klarer seg uten vann

 Elisabeth Sørheim  fra NK sentralt snakket om kunsthåndverk generelt og pene ord om utstillingen vår.


Noen oversiktsbilder fra to kroker helt til slutt!


VI HADDE SEMINAR TIDLIGERE PÅ DAGEN


fredag 10. april 2015

SWEENEY TODD på det Norske teatret

Ja, så sitter jeg i salen og venter på at stykket skal begynne. 
Jeg har tatt dette bilde før forstillingen begynner, for man får ikke ta bilder under forestillingen. 
NB: Alle bildene under er fra katalogen 
 Frank Kjosås i tittelrolla som Sweeney Todd, han spilte veldig bra og er den barbereren, hvor stadig folk dør under hans kniv
 Charlotte Frogner er husfrua hans, Mrs. Lovett, og hun har sin pai butikk hvor......ja, makaber historie!
De to var på scenen nesten hele tiden.

  Silya Nymoen har en forteller-rolle, noe som er helt nytt i dette kjente film og teaterstykket.
Jeg trodde hun skulle spille fruen, men så feil kan man ta.
Hun synger og har flere roller, dette kan hun!

Joanna, ble spilt av Mareike Wang og hadde en fantastisk stemme, mens Morten Svartveit som var Anthony nådde ikke helt opp. Eller kontrastene mellom disse to ble litt for store
  
Stykket var litt kjedelig i starten, vanskelig å fatte hva de sang, men det tok skikkelig av og de var et fantastisk sceneshow, med blant annet mange dukker som var veldig effektfullt, som her.
Scenefolkene var veldig synlige under hele stykket og det fungerte veldig bra, utrolig mye flotte sceneskift som var ganske så raffinert gjort.
Jeg likte stykket bedre og bedre etterhvert, og det tror jeg alle jeg snakket med gjorde også (vi var på kollegatur med jobben). Man ser og opplever ting helt forskjellig ut ifra interesser osv. 
Jeg likte scenografien aller best, den var flott!
Masse fine farger, modeller, ting som skjedde, stillaset, sykkelen osv

Sweeney-Todd-scenebilde

Hentet fra katalogen/nettet:
Stephen Sondheim er ein meister i moderne musikkteater, tekstforfattar i West Side Story, men mest av alt ein allsidig komponist som Det Norske Teatret mange gonger har kunna glede publikum med. Til å skape den rette stemninga er Arne Nøst hyra som scenograf, medan Ingrid Nylander står for kostyma, slik dei gjorde påShockheaded Peter. Saman skal dei finne fram til ei atmosfære og eit univers som legg vekt på teaterleiken. Det vil bli både fargesterkt, skrudd og fullt av overskot. Det er berre å sjå fram til vårens knivskarpe thriller med skrekkblanda fryd.
Teatersjef Erik Ulfsby gyv laus på nok ei burlesk og uhyggeleg historie på Hovudscenen. No er det ikkje små uskikkelege barn som skal til pers, som i Shockheaded Peter, men ein slesk dommar, og alle som står i vegen for den hemngjerrige Sweeney Todd. I lag med kompanjongen Mrs. Lovett opnar han ei uhyggeleg blanding av barbersjappe og pai-restaurant. Todd blir etter kvart ein respektert barberar, og ingen spør kor kundane hans blir av – men som det heiter i sluttsongen i 1. akt: Alle blir servert. Og paiane til Mrs. Lovett blir umåteleg populære…


tirsdag 7. april 2015

Invitasjon til Waterproof utstillingen og seminaret



ÅPNINGEN kl 13.00 av utstillingen i Galleri Kulturhuset!   

Knut Faldbakken  åpner utstillingen.
Lise Stang Lund, fra NK sentralt kommer og vil si noen ord.
Henriette Enger, fra Hamar Kulturhus
sang ved Ingeborg Haugvik Francke


Seminaret er åpent for alle, 
så hjertlig velkommen!

fredag 3. april 2015

Hoem Edvard "Ave Eva"


Et mesterverk og en vidunderlig vakker, trist og viktig historie!

Boka var kandidat til Nordisk Råds pris i 1988, men kom dessverre ikke til topps. Denne boka er et mesterverk av en bok, helt fantastisk! 

Dette er historien om Edmund Sakneviks liv og skjulte bakgrunn. "Han var den siste bonden inni fjordane som dyrka roser og trudde på himmelen".

Edmund arver gården etter onkelen si  og uten kunnskap starter han opp med kyr, restaurering av gården som hadde stått til forfall i mange år, han satte seg inn i drift og satset for fult på gårdsdrift.
Det er mye man kan si om Edmund, men han hadde en vanskelig barndom, vokste opp på barnehjem og ble sendt til onkelen om somrene for å jobbe hos han. Han var en intelligent gutt som tok artium og bodde i Bergen og fikk en vennekrets der på 60tallet. Han fikk også kjæreste, Marianne og sønnen Rein som han en dag dro ifra, uten å si noen ting. Ingen vet hva han bedrev i 13 år og det vil han ikke ut med, men noen klarte å oppspore han og gitt beskjed om at gården hadde han arvet, og derved kom han hjem til Kvitsund.

Siri var formelt gift med Hermann, han var sporløst forsvunnet og hadde vært borte i seks år. Siri var egentlig glad han ikke var der mer, for de passet ikke sammen. Hun fikk Ingvild med Hermann når hun var ung og umoden bare 17år gammel. Hun hadde en dragning mot Edmund og elsket han, men hun var sjalu og egenrådig.
Siri sin trang til å være selvstendig og fri kvinne er et tidstypisk trekk fra 70 tallet når hun dukker opp. Det er flotte tidsskildringer av folkene i Kvitsund, folks nye smak innen stil, arkitektur, klær, utsenende,  matlaging osv er flott beskrevet. 

Dette er historien om det moderne olje Norge. Hvordan Statoil gikk fram og eksproprierte steder som var strategiske for sine ilandføringsstedet i Norge av gass og olje. Edmund får besøk av sin gamle vennekrets fra Bergen, men kjenner de hverandre mer? Er de de samme menneskene, nå med utdannelse, kone og barn?........dette må du les selv.

Edmund har mange trekk lik hovedpersonene i mange av bøkene til Hamsun, dette er et spesielt og spennende grep som fanget meg. Edmund var så engasjert, men sky, sjenert på en sjarmerende måte, men samtidig vil vise at han er stormann og klær seg spesielt, i gul lindress. 
Snill på alle måter og han, ser den sårbare og hjelpeløse i personen, slik han tok seg av Ingvild når hun ble sittende i rullestol og Siri dro til Oslo for å studere. Samtidig, rakrygget tok han på seg ansvaret som fosterfar for henne, på en anstendig, forsvarlig  og voksen måte.

John Miltons store dikt "Paradise Lost" har en sentral plass i Ave Eva og blir stadig ref. til. Dette er et epos skrevet for 500 år siden og som enda ikke var oversatt til norsk. Men, det gikk heller ikke bra for Edmund..

Det kan fortelles mye fine sekvenser fra boka, om hvordan barndommen var, foreldrene, prestegården og hva den inneholdt, løyndommen om Morten osv. men, det er best du leser den selv.

Boka er komponert slik at det veksles mellom, å få  fortalt historien fra Siri sitt ståsted og vekselvis fra Edmund, meget imponerende utført. Hold nesten på å glemme at det er en forteller med også innimellom.

Hoem fyller en plass etter Hamsun står det bak på cd, det støtter jeg absolutt! 
En vidunderlig roman, et lesereventyr om Norges utvikling. Den har så mange plan og så mange nyanser den spiller på, både ovenfor oppveksten, ungdomstiden, hjelpeapparat, bonden, kjærligheten, trofastheten, stoltheten, sårheten og lengselen som holdt han gående ved å lete etter sønnen Rein, som ikke ville ha noe med han å gjøre....

Dette er den mest fantastiske boka jeg har hørt på lenge, det er sikkert å vist!

Utkom i 1987 men på lydbok i 2008 på lydbokforlaget.no
Edvard Hoem leser selv, fantastisk som alltid!
spilletid 9timer og 46 min
Bilde jeg tok av Hoem i vinter på Hamar, 
da han hadde omtale om sin siste bok


Til Slutt:
Jeg har hørt enkelte kapitler både to og tre ganger for å tenke over, referere til egne opplevelser i ungdomen, ung voksen og seinere. Kanskje jeg ble så betatt av denne boka fordi den minnet meg alt for mye om mitt liv, på et plan. 
Vi kjøpte nemlig gård,  flyttet til bygda i 1980 og drev i nesten 20år som bønder med sau, bier, bikkjer, unger, jobbet utenom  begge to og familieliv. Det var ikke bare, bare med skyhøye renter på 80tallet og masse slit som det står så godt beskrevet om i boka. 
Bare å ikke være fra bygda!-være anderledes, skille seg ut, det var ikke enkelt, osv,osv, så jeg kjente meg så godt igjen.
Her er en link til hvordan det endte for oss, ganske anderledes enn Edmund : HER


torsdag 2. april 2015

Er det rart jeg har dårlig nett????


 TG er rett nedenfor meg med 5200 ungdommer som sitter inne i Vikingeskipet hele døgnet og spiller. Dette er det store årlige datatreffet i Vikingeskipet. Det var 4000 flere som gjerne ville vært der, men de fikk ikke plass. Bildet er tatt fra verkstedet mitt!

De ankom i går, men trillevogner og biler fulle av utstyr. 
De gjør ikke meg  noe og sikkert ingen andre enn, bortsett fra at jeg nesten ikke har datakapasitet.
Det legges ekstra store linjer inn der, ja det er fint!!!! men, det må vi naboene lide over, for vi kommer omtrent ikke ut på nettet.
 Ungdommene må kose seg der inne, for nå har jeg vært flere dager i kjelleren på Hamar Kulturhus og montert utstilling, så nå vil jeg ut i sola!

 Monteringen har gått fint, men utrolig mye arbeid når 23 kunstnere skal stilles ut i dette lokalet.
Ansgar skrur og skrur.

 Vi hyra inn ungdommer til montervask og litt monteringshjelp.
Det kommer mer fra Waterproof utstillingen seinere.

Nå skal jeg ut i sola sammen med krokusene

onsdag 1. april 2015

Risøy H. Ingvild "Vinternoveller"


En liten bok som rommer tre gode noveller!

Den første novellen slår en litt i mellomgulvet. For en årvåken liten 5åring som må trøste sin egen mamma.
Etter at mor vil vise Alexa at hun har et stort hjerte og kan gi bort noen småpenger til de som ikke har noe, men hun har ikke noe selv..................
En mann trår til i nøden og hjelper henne ut av knipe. En sår fortelling som innerst inne handler om kjærlighet til datteren, men hun kan ikke fortsette å leve slik......

Thomas har akkurat sluppet ut av fengsel etter å sitter inne i 14 mnd. Han ser frem til å ha sin lille sønn på besøk, som han har sammen med Live. Forholdet deres er slutt,...men de har Leon sammen.
Thomas er i interiørbutikken hvor han skal kjøpe en barnepute til sønnen, men han bare går da Ekspeditrisen er uvennlig mot han, han mister munn og mele og vet ikke engang hvor gammel sønnen er i forvirringen....uff, fult kaos inne i han..
Han treffer Vibeke som står ute og røyker, Thomas blir med inn og tar en øl, to.... så skjønner Vibeke situasjonen og får han hjem,....
Thomas er helt uten egen vilje og energi, han dras mot de som fanger han på sin veg, men heldigvis finnes det mennesker som Vibeke som skjønner.....


Søsken er tre søsken på rømmen fra barnevernet.
Rebekka på 17år har hatt en vanskelig barndom og faren hennes er død, Moren har fått barna Mia, på 7 år med Morten og Michael på 4år med marokkaneren Mehmet.

De tar Valdresekspressen til Cecilies hytte, Rebekka sin eneste venninne som nå er i england. Rebekka er som en mor for sine søsken og har et alt for stort ansvar. En av barnehageansatte ser dette at hun sliter seg ut og er ustabil i humør, noe som skyldes mange ting....
Det er langt å gå fra bussens stoppested til hytta med små bein, de haiker og kvinnen som tar de opp er et medmenneske som ser og skjønner sammen hengen.

En vakker bok om å slite som menneske, men som innerst inne handler om kjærlighet og det å bli sett!

Denne boka er nominert som en av de seks bøkene til bok bloggerprisen og jeg føler at det bare er meg som ikke har lest den, men har ikke du.... så hiv deg rundt å få med deg denne vakre, såre og følelsesladede novellesamlingen.


En liten bok på 129 sider, men der står det ganske så mye.
Utkom i 2014 på Gyldendal.

lørdag 28. mars 2015

Coleman & Løkka "Kvinner i Vikingtid"



Kvinneuniversitetet i Norden setter et foreløpig punktum for prosjektet Frøyas hus. Et prosjekt som startet i 1992 i regi av Kvinneuniversitetet på Løten. Målet var å bygge et senter for formidling, kunnskap og forskning fra jernaldrende og vikingtiden sett fra et feministisk perspektiv.  Store planer som ikke kunne realiseres, dessverre.
Innholdet i boka er basert på foredrag som er holdt på en konferanse i okt 2012. Det står at kunnskapen om vikingtiden og kvinnelivet den gang er vanskelig å spore, så dette er bare spor og tolkninger.
(Alt dette er hentet fra forordet i boka, svært kort ref.)

Jeg så tilfeldig boka ved at jeg Google viking, pga at temaet er spennende og jeg er med i Vikinggildet på Hamar. Forsidebildet var merkelig i henhold til drakten vi kjenner fra Vikingtiden, så dette pirret min interesse, hva er dette for slags bok?

Vikingetidskvinnen i ettertidens lys.
Her belyser Nanna Løkka hvordan kvinnen antakeligvis var i vikingtiden, vi kjenner henne mest som bilder i bøker hvor hun er husfrue ved grua, rokken, veven osv. Hanna Løkka har sett i nyere lærebøker i vg skole og funnet lite stoff om kvinnene og deres funksjon og status der.
Jeg er ikke enig med at vi i vg. skole ikke har lærebøker som sier noe om funn, teknikk og materialer. Jeg bruker Kirsten Røvik Håberg sin bok "Tekstilhistorie" i min 2.kl på vg. Der står det faktisk mange sider (ca 20++ mye innimellom andre sider) om hvor viktige tekstil og tilberedning av klær, utstyr osv til hjem og fam. var for vikingene og middelalderkvinnene generelt, med bilder. Jeg kjenner jeg blir litt frustrert over litt nedlatende holdning til lærebøker som vi bruker i vg, skole, hvor har hun lett etter stoff?

Det står at målet  med boka er gjennom ulike tilnærmingsmåter og perspektiv skal gi et oppdatert og utdypet bilde av forskningsfeltet kvinner i vikingtid, med en bevissthet om å plassere kvinneorienterte forskning i en større samfunnsmessig sammenheng. 

 Jeg synes boka er alt for mye rettet mot at det er en samling notater fra foredragene som har blitt avholdt. Det er med for mange henvisninger hele tiden til andre forskere, så dette blir litt for mye halvkvedede viser for meg og veldig akademisk i ordbruk og fremstilling av stoffet. Det blir lite utbytte av tekst som stadig bare henviser til noe annet og hva "de" mener.

Kapittelet om lin, det er noe man kan lese i enhver lærebok om temaet feks: Materialkunnskap utgitt på Yrkselitteratur. Der kunne man ha vist noen bilder, slik at det fenget og at man kunne se redskapene de brukte under eksperimentet med kopieringen. Skjemaer over hvor mange timer hver enkelt oppgave tok å løse/utføre, blir kjedelig og sier ingenting.
Det er ikke gode nok illustrasjoner til at man kan bruke dette til å sy en slik skjorte om man ønsker det. Folk som er int. i Vikingtiden ønsker gjerne å lage tidsriktige kostymer, det er det tenkt lite på.

Illustrasjonen på forsiden fant jeg ingen gode konklusjoner på, bortsett fra at det var sies at det er et bilde som  romantiserte vikingtiden.

Beklager at denne samlingen av foredrag ikke falt helt i smak hos meg, jeg hadde nok mye større forventninger bak den tittelen og utgivelsen.
Noe nytt var det, og det jeg likte best var nr 14 om kvinnenavn og de norrøne navnene av Nancy Coleman. Må også nevnes at nr 7. av Gro Steinsland, om Dynna- steinen på Hadeland var veldig interessant.

Utgitt 2014,
Spartacus forlag, 380sider
Takk for lese eksemplar

tirsdag 24. mars 2015

Kunstbanken med Oscar Wilde tolkning



Hans prosjekt "Courage- Yet Each Man Kills Thing He Loves" er basert på tre av versene fra diktverket til Oscar Wilde, The Reading Gaol. Dette diktverket ble sterkt kritisert av det viktoriansk samfunn og Oscar Wilde måtte sone to år i en fengselscelle for dette i 1895- 1897. Denne cellen, har Alexsander visualisert med disse spolene. En fantastisk opplevelse å gå inn i.

 Et nærbilde av de noen av de 18tusen spolene. 
                        Håndrullede spoler laget av avispapir med ulike farger med filt inne i hver enkelt.

Her er ingenting tilfeldig, sjekk de sko som matcher utstillingen.


Baksiden er som morsetegn, men prikkene er ikke med, bare strekene og det ble 18 tusen spiker med spoler.Det var veldig vanskelig lys der, så det første bilde er med blits og det neste høy ISO bilde.

I tillegg står en kopi av brisken som Oscar Wilde måtte sove på i to år . 
Den er 40 cm bred, 40cm høy og 2 meter lang. Der måtte man ligge rolig!

Aleksander kommer fra Guatemala f.1959. 
Han er utdannet innen tekstil fra Kunsthøyskolen i Oslo og Høgskolan i Borås




Viser tre videoer i Kjeller rommene. 
Dette er videoer som er i et krysningspunkt mellom fakta og fiksjon.
Hun kommer fra Portugal, f. 1975



ENDRE  AALRUST
Fra Hamar f. 1973

Poplene i Stangevegen, her med skudd og frodighet

Klippet strengt tilbake


UFF, her var det gått galt.
Han har mange andre bilder også.


Mine fotos av trærne han viser:
Jeg skjønner så godt hva han mener med bildene sine, her er trærne klippet helt tilbake, strenge og som skulpturer står de oppmarsjert.


Her er trærne før beskjæring, lekne og frodige. 
Jeg går mye her, til og fra byen og tar ofte bilder av disse trærne for de er imponerende og i stadig endring.

søndag 22. mars 2015

Brekke Toril "Marmor"


En litt uvanlig slektshistorie fra Oslo

Jeg hadde bare hørt en halvtime på cd- en før jeg fant ut at her var det bare å tegne opp et familietre, ellers ville jeg aldri skjønne hvem som var hvem. Det var smart og til veldig god hjelp for historien fortelles gjennom Carla, der hun sitter og memorere over bestemorens liv i begravelsen hennes. 

Gudny som en gang i tiden kom fra et svært fattig hjem på Grunerløkka og giftet seg med en sønn fra et velstående hjem. Gudny som måtte passe søsknene sin fra hun var fem år og fikk så bank av faren sin da den  tre  år gamle broren falt ut av vinduet i leiegården og døde, smerter hun skulle ha resten av sitt liv. 

Marmor handler om fasader av alle slag på mange plan, både byggteknisk, medmenneskelige og sosiale. 
Marmor var Foro sin bedrift og som laget de vakreste marmorsøyler og trapper, feks i Nasjonalteateret i Oslo. De var ikke i rein marmor, men av laget marmor, Falskt, juks og fanteri sier bestemor Gudny og slik falskheten og egoismen driver de velstående menneskene til å være kalde og lite elskverdige mot hverandre.

Her er det mye underlige mennesker og galskap, men hvor kommer den egentlig fra..... ikke fra italieneren iallfall skjønner vi at Gudny har skjønt etterhvert. Hun hadde advart Carla, sitt yndling-barnebarn om ikke å få barn når hun var tenåring, men det var nok sakførerens datter (kona til Foro) hvor mesteparten av galskapen kom fra, tenker jeg.

Jeg skjønner ikke helt hvordan Gudny som var så omtenksom som barn mot sine søsken og som seinere passet andres barn, skulle bli så negativ til sine barn, det skurrer litt? Men alle i familien var ganske så underlige. Tvillingene som voksne bodde i samme hus, men snakket ikkemed hverandre osv.

Moren og faren til Carla som var fritenkere og skulle være så avslappet og frie, men hadde ikke styring på noe, egentlig. De levde i en skikkelig 70tallsboble, som vi kan le av nå. At Carla gikk bort å ble blitzer skjønner man, for et sted ville man høre hjemme, eller søken etter et tilholdssted. Intelligente skjønner vi at de er alle sammen er/var, selv om det tipper over for noen.

En underholdene roman og mye tidsriktige referanser syns jeg, som var ung på den tiden og gikk på Elvebakken vg, ved gassverktomta på 70 tallet. Jeg kjenner meg godt igjen i beskrivelsene fra gatene, steder, butikker og holdningen til Akerselva og skille mellom øst og vestkant......

Jeg likte boka, selv om det var en svært spesiell familie hvor mye rart skjedde, men det er jo bare underholdene og morsomt å høre om....
Oppbygningen og komposisjonen likte jeg godt, hvordan minnene og tankene over bestemoren og familien er  flyktige, svevende og samtidig forteller historien, der under bisettelsen.

Lest veldig bra av Ingrid Vollan
Spilletid 10timer
Utgitt på lydbokforlaget i 2014