onsdag 7. april 2010

"Øya" på helgelandskysten


Med tankene på bøkene " ØYA", fra kreta og
Herbjørg Wassmoe sin bok "Hundre år" (omtalt under/tidligere)
Blir slike bilder virkelig flotte og nære.
Dette kan være vell så spennende og flott, bare å betrakte disse menneskene.
Jeg vet ikke hvem disse unge jentene er men flotte er de, kan tenke med at det er fra 3o tallet, ser man på klærne.
Et nydelig bilde, synes jeg.

Havet gav og havet tok, er et ordtak.
Det var nok mange harde dager som fisker.
Flott båt, ikke rart pappa var glad i å tegne og male båter i ulike situasjoner og vær.
Kommer bilder seinere av hans arbeider, noen .......


Dette er tatt i 1937, men jeg vet ikke hvor...?   Nå vet jeg det, se kommentar under!
Det står noe bak på bilde, men jeg skjønner det ikke.
Atmosfæren er til å ta og føle på.

3 kommentarer:

  1. Koselige gamle bilder, slik jeg liker å se på :)

    SvarSlett
  2. Dette er Røssøy sundet, med Røssøya og gamlehjemmet i bakgrunnen. Jeg vokste opp i det huset, bestefar kjopte det etter gamle hjemmet var lagt ned, 24 rom med nummer pa hver dør :)
    -Helga Risøy

    SvarSlett
  3. Takk for hyggelig kommentar. Ser jeg nærmere på bildet nå, så ser jeg det. Dette innlegget er et år gamelt og jeg var oppover i sommer. Så nå ser jeg det. Bestefar jobbet jo som gårdsbestyrer der i mange år.
    Veldig hyggelig at du legger igjen en kommentar og håper du koser deg over mye gammel nostalgi. Jeg synes det er en skatt jeg sitter på ang. Onøya. Fortell alle du kjenner om bloggen, det er hyggelig at det kommer ut til folket.
    Jeg startet egentlig med dette bare for søsknene mine,men nå er det mange med slekt fra Onøya som leser dette.
    Det er så synd at vi var der så lite som barn og unge. Det er en perle på jorda! Pappa elsket Onøya og som gammel var han så opptatt av å komme nordover. Han fikk en tur!

    Kos deg og les om livet den gang!

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!