fredag 29. mars 2013

Skram Amalie "Forrådt" og "Fru Inez"


En klassiker om norske kvinners lange veg til frigjøring.

Forrådt er en roman som er skrevet tett opp til hva Amalie Skram, selv opplevde som ung jente.
Boka er fortellingen om Aurora som blir kalt Ory. Hun er 17år og skal giftes med Adolf Riber som er 30 år gammel og skipskaptein. Ory gruer til bryllupsnatten og prøver og stikke fra, men han innhenter henne. Hun kom rett fra barneværelse til ektesengen. Morens formaninger om " å være føyelig og lydig som et lam, ellers blir han dårlig tjent med sin søte lille kone", vil ikke Ory være med på.

De drar til London hvor Ory misliker og kjeder seg i sitt nye liv. Riber jobber seint og tidlig med å få skuta klar og hun misliker hans kvinnebekjentskaper.
Da de endelig kommer ombord får hun å høre fra Halfdan som hun kjenner fra før om "Eneherskeren" som er hennes mann. Ory hevder kvinnens rett og stiller mange spørsmål til Riber som han må stå til ansvar og svare på. Hvordan hadde han opplevd at hun som kvinne hadde vært utro og vært erfaren......mye spennende.
Hun vil vite alt og driver mannen til vanvidd. Han brytes rett og slett ned av hennes psykologiske terror.
Men hvem er det egentlig som forråder hvem?
 Boka har mange lag og betydninger, flotte frempek og nydelig komponert

Lydboka lest av Marianne Krogh i 4timer.
Boka kom ut første gang i 1892, men handlingen er lagt til 1869 så vi er i Naturalismen

NB: Jeg har visualisert denne historien i et av mine smykker, SE HER

Litt morsom gjenhør. Boka hadde vi når jeg tok Norsk grunnfag. Jeg fant igjen i permen fra dengang , med 4 sider tettskreven analyse av boka, det var morsomt å lese igjen. Å se hvordan boka er full av kontraster og symbolbruk av navn og farger osv når man går inn å analyserer. Dette er noe man i første omgang ikke tenker så nøye over, men som er vesentlig. Hun tenkte og komponerte boka fantastisk bra, ingen tilfeldigheter der.

En vakker liten bok som jeg minnes så godt.



En liten bok til om: Kvinnens kjærlighet og erotisk frigjøring.

 I denne boka er det Fru Inez, den 30årige vakre beleste og belærte kvinnen som alle svermer for og som er midtpunktet overalt hvor hun kommer og blir tilbedt av menn vi møter. Hun er gift med en eldre mann, Von Ribing som er svært sjalu på sin unge kone.
Inez er betatt av den unge svenske Arthur Flemming, og flørter med han. Men han er lidenskapelig forhekset i Inez og går helt amok Kan man kort beskrive det som...
Bokas handling er fra Istanbul og spennende sådan også, selv om boka utkom i 1891og mye er endret.

Men, det er noen scener der, særlig med hundene som jeg har tenkt på og husket i mange, mange år.
En gripende fin bok dette også

Denne boka er bare på 3timer og lest av nydelig av Bente Børsum
Denne regnes som den viktigste romanen hennes, men jeg synes Forrådt er bedre.


NB: Amalie Skram ei kvinne som jeg har plukket ut og laget et smykke til som skal vises på utstillingen ved Peder Balke senteret,  på Toten fra 4.mai-11.august. Det kommer mer om henne på min andre blogg/hjemmeside Ingun Kleppan seinere, etter åpningen. Der har jeg tenkt å vise arbeider hvor jeg har tolket mange ulike viktige kvinneskikkelser av ulike yrker og betydning.
Det er jo 100 år siden kvinnene fikk stemmerett i Norge i år!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!