torsdag 17. april 2014

Sæterbakken Stig "ikke forlat meg"


En følelsesmessig roman om å bli forlatt, spenningene og sjalusien !

Dette var en tøff roman!
Skrevet med en spennende komposisjon, som tar oss med fra bruddet mellom han, Aksel og Amalie som skjedde for en stund siden. Boka, den starter i nåtid og går bakover og nøster opp livet hans.
Aksel har blitt 21år gammel og blitt forlatt av sin Amalie til fordel for, ja........?
Hun er der ute, hva driver hun med?

Han bor i leiligheten de delte og noen av hennes ting (bøker og plater/CD) står tilbake. Han savner henne og bruker mye energi på å summere om det var en naiv ungdomsforelskelse eller, hva hadde de egentlig sammen? Noe som han undres mer på etter at han treffer henne og hun har skiftet til en helt ny stil (utvendig sett). Kjente han, henne egentlig?

Da Aksel var 17 år traff han Amalie. Han ble besatt av henne og kunstnerforeldrene som hun vokste opp hos, han var så kjedelig og fra en standard familie. Store forskjeller som han ikke skjønte og undret seg over, dette blir som en rus for han og ser alt ting med andre øyne.
Amalie ville at de skulle fortelle alt de hadde opplevd i tidligere forhold og da hun forteller hun....
Sjalusien som gnager i han og hennes debut med Dobermann, og alle tankene han skaper om dette og det de gjorde den gang, gnager i han.
Er åpenhet smart?

Siste del av boka går tilbake til ungdomsskolen, det å ikke være populær. Bli mobbet og hunsa med!
Barndomsminnene fra Lillehammer om seksualitet og bevistgjøringen av den. Modig og tøft skrevet om hvordan alt var fra begynnelse av og til i dag.

Ønsker ikke å si noe mer om innholdet i boka, den grep meg og var flott!
Han fikk fortalt mye om det smertefulle og fikk belyst det på sin måte!


OM:
Stig Sæterbakken er en forfatter jeg vet lite om, men fikk øynene opp for han på visningen til Turneorganisasjonen, som jeg var på. Da tenkte jeg, han høres spennende ut!

Det er bare forbokstaven, han er/var dyktig!
Les mer om han.wikipedia.org/wiki/Stig_Sæterbakken,

Knausgård så opp til han som en stor forfatter og jeg kjente ikke til han? Han er fra Lillehammer (der er jeg født), så nære Hamar, og totalt ukjent for meg. Han ble ikke gammel f 1966- d 2012. Han må jeg lese/høre mer av.

En intens roman som jeg ikke klare å skru av,  men måtte høre på hele lydboka. Den opprivende lidenskapelige måten å formidle stoffet på.
BRILLIANT!

Lydboka varte i 4t 35min, utkom i 2009 som lydbok Cappelen Dam lest av forfatteren selv.

1 kommentar:

  1. Du har fanget fint essensen i denne boken! Og jeg hadde det på samme måte som deg: For en intens leseopplevelse...! Selv med pause fra lydboka, surret boken videre i mitt hode. Både kjekt og litt skremmende på en og samme måte. Det er noe med det depressive underliggende...

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!