torsdag 31. juli 2014

Sendker Jan-Philipp "Kunsten å være den man er"




Her har man litt å lære, om seg selv, Burma og mye annet

Dette er andre boka  og en uavhengig fortsettelse av boka "Kunsten å høre hjerteslag" som ble en bestselger fra forfatteren Jan-Philip Sender.

Jeg kjenner boka over og var mektig imponert over den. Denne boka satte jeg i starten litt i halsen (det varte ikke lenge). Grunnen var: når man begynner å snakke om stemmer i hodet, to sjeler i et bryst osv tenkte jeg, dette gidder jeg ikke......men jeg kom meg videre og..
Noen ganger kan man ta så feil! Dette har vært en så vakker, rørende og slående bok som overgår bok en, en høy gang, synes jeg.

Om boka:
Julia er advokat i New York, hun får stemmer i hodet og klarer ikke å jobbe.  Hun er 38 år og nyskilt fra mannen etter et barnløst ekteskap. Moren og broren bor langt unna og hun har lite kontakt med de. Stemmene gir seg ikke å hun  bestemmer seg for å reise tilbake til broren U Ba i Burma, som det er ti år siden hun så sist.

Det er historien om Nu Nu som ryster og griper slik tak i meg. Hun er forelsket og blir gift 17 år gammel med tømmerhugger Maung Sein, som hun forguder. Hun sliter og tenker på hvorfor hun ikke blir gravid, men etter to år får hun sønnen Ko Gyi som hun forguder. Det var en vanskelig fødsel og hun ser og pludrer med han hele dagen inntil hun registrer at hun er gravid en gang til. Hun skyver dette til side og ønsker et nytt barn ikke velkommen inn i livet nå.
Da Thar Thar blir født viser det seg at han er en krevende gutt, endres moren og blir sint og aggressiv. Mannen sier at tankene får også konsekvenser. Da slår det meg at Thar Thar har "ingen bunn syndromet". Noe vi som adoptivforeldre har hørt mye om og vært på ulike samlinger om. Det handler om hvordan barn blir når de er uønsket i mors liv, de er usedvanlig krevende en periode. Stort sett er resultatet veldig positivt for de er løvetannbarn og klarer alt og blir selvstendige tilslutt. Det er sterke mennesker som ikke fikk de gode kjærlige tankene, klapp og sang når de lå i mors mage (dette var meget kort resymé og det heter sikkert noe annet nå enn på 90 tallet)

Thar Thar er et slikt løvetannbarn og spesielt rørend historie der han jobber når moren går inn i depresjon og særlig etter at mannen dør....
En mor som ser at guttene må ut i krigen som soldater, ja.....hva gjør Nu Nu da...
Jeg vil ikke røpe alt, da blir ikke boka spennend for de som vil lese den.
Hun gjør noen valg som prege henne for resten av livet og slik er livet......

Livet som soldat var forferdelig lesing, jeg viste det var ille, men ikke så ille. Spennende historisk, men uff så grusom historie det landet har.....
Julia gjør sine valg og denne boka er hjerteskjærende vakkert, trist, får deg til å tenke og griper deg!

 Anbefales på det varmeste.

Om Jan-PhilippSendker:
Jan-Philip Sender. var tysk nyhetsjournalist i Sør-Asia og kom til Burma i 1995- 1999. Den menneskelige varmen som Burmeserne viste han. Deres vennlighet med også nysjerrighet hadde han aldri møtt før. Hvordan de ikke er opptatt av det materielle, men har god tid til og snakke og tar det åndelige og tegn svært seriøst. Dette var inspirasjon for å skrive bøkene.

Boka har 315 sider, (med tåreflekker på mange sider)
Utkom på norsk i 2014 på CappelenDamm


 Noen stemningsbilder fra Vietnamturen min i vinter
 under den sammen varme sol som i Burma
frodigheten og troen deres, bruken av blomster...

1 kommentar:

  1. Hei Ingun!
    Denne boka tror jeg at jeg fikk lyst til å lese også!
    Ha en fortsatt fin sommer fra meg. Kari

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!