fredag 26. februar 2016

De gamle byene og Valetta, Malta

Jeg har glemt å publisere siste innlegget fra Maltaturen i desember, så her er det!

I gamle dager var det de to byene Rabat og Medina som sammen ut gjorde hovedstaden inntil Johannesridderen flyttet hovedstaden til Valetta på 1500tallet. Her ser vi begge byene med kuppelen på Peterskirken. I romertiden lå de innenfor en felles bymur og hadde navnet Melita. Da araberne inntok øya, mente de at det var lettere å forsvare to mindre byer enn en stor, slik fikk de to byene hver sine navn.

Her ser man by kart over Valletta, byen er ikke stor

Vi tok bussen til Valetta og da så vi en merkelig plass så vi måtte gå tilbake og sjekke ut hva dette var, i Floriana. Det ser ut som om det har vært masse søyler her, men nei!. Under her var det et av Maltas kornlagrer fra romertiden, for Malta var et av Europas kornlagre.

Rundt hele byen er det utrolig tykke murer som ble bygd på 1500tallet

Mange hyggelige steder å sette seg ned

Byen, sett over muren og under oss her var kommandosenteret på Malta i 2.verdenskrig

Her kan man se Rabat og Medina som på 1.ste bildet, dette er fra Valletta. 

Se nøye på dette bildet og da ser man at noen av leilighetene er helt forfallene og andre helt ok og det bor folk der.

En by med variert arkitektur, og med høye tårn og spir, som man ser

Mange trange gater, med trapper og flotte dekordetaljer

Et trygt sted å være, med alle murene rundt over alt og flott utsikt

By bilder

Sjekk de fantastiske bygningsdetaljene 

Byen er ikke flat som man ser, store høydeforskjeller

Utsikt inn til andre deler av Malta. Litt av noen båter som ligger der ute

Tykke fascinerende bymurer, her kom man ikke inn usett i gamledager.
Mange slag har stått her mellom muslimene og kristne, særlig på midten av 1500tallet.
Da var det mange voldsomme, grusomme slag

 De andre innleggene finner du HER



4 kommentarer:

  1. Flotte bilder frå Malta.
    Der har eg aldri vore, kanskje ein bra stad å reise.

    God laurdag frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Kan absolutt anbefales, men ikke dra dit i sommerhalvåret fordi da er det for varmt der. Da vi var der i uke 51 var det 18grader i vannet og norsk sommertemp..Ta en kikk på de andre innleggene, det er mye å se der.

      Slett
  2. Ut fra alle dine flotte innlegg, ser det ut til at Malta er enda mer interessant enn jeg trodde. Merkelig med de to byene innenfor samme mur! Hvilken plante er dette, eller skal jeg heller si frukt? Er det noe spiselig? Tusen takk for flotte innlegg. Fortsatt god søndag! Hilsen Tove

    SvarSlett
  3. Hei! Jeg aner ikke hva slags frukt, plante det er. Det var noen jeg fant på min veg.
    Malta kan absolutt anbefales. Det er så lite og oversiktlig.

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!