fredag 4. oktober 2019

Tjenerinnens beretning av Margaret Atwood





En fortelling om et skremmende dystopisk samfunn

Det er Offred sin fortelling om livet hun har levd i det som en gang var USA, men som nå har blitt den kristne fundamentalistiske republikken Gilead.  Vi får vite hvor fort endringene kom og hvor uforberedte alle ble på den politiske endringen.

Plutselig har hun blitt Tjenerinnen Offred. Hun levde et helt normalt liv med mann og en datter, da plutselig alt endret seg. Det første tegnet var at hun ikke kunne betale med kortet på butikken mer, alle hennes penger hadde hun plutselig ikke mer makt over.  Hun, mannen og datteren skaffet seg falske pass og prøvde å komme seg over grensa til Canada. Det gikk ikke..
.
Offred, som het June før, har blitt en statlig fange. Mannen hennes ble antagelig skutt, og datteren er i en annen leir og hun får ikke treffe henne. Offred befinner seg i åpningen av boka i en gammel gymsal, som nå har blitt sovesal for mange kvinner. Hun har et barn og derfor er hun fertil, slik at hun kan føde barn. Hun er en utvalgt!
Det er mangel på kvinner som kan føde normale barn for det har flere miljøkatastrofer og mange har blitt sterile eller føder misfoster. Alle kvinner som har født et barn som er friskt blir satt i avl. De blir kalt tjenerinner og herskerklassens menn skal være barnefaren.

Offred blir Kommandantens kvinne og hun blir passet på og overvåket hele tiden. Hun er en av de mange som er utvalgt til å sikre menneskenes fremtid i Gilead.  Alle kvinnene som er tjenerinner må gå kledd i et rødt kostyme, de må skjule håret bak et hvitt skaut/lue og skal de ut må de ha på hatter som skjuler dem og de kan bare se rett frem. De skal ikke se hverandre i øynene og får bare ha lave samtaler med hverandre.
Blir de ikke gravide innen en vis tid, blir de sammen med eldre kvinner som er over den fertile alder, sendt til egne Kolonier. Der alle Muslimer og svarte også blir sendt, der må gå kledd i grått. I koloniene har de jobben med å ta hånd om alt giftig og radioaktivt avfall og organisere søppel.

Alle blir kontrollert over alt, det er vaktposter og videoovervåking over alt. De som er tjenerinner har daglige oppdrag med å gå i butikken osv., da må de gå to og to sammen. Kanskje er det en reell kvinne som går ved din side eller er det en tyster, man vet aldri for det er mange statsfiender. Man føler seg aldri trykk!
 Gjør man noe galt blir man offentlig hengt, eks leger som har utført abort, prester eller andre som predikerer andre religionen, blir offentlig hengt. Har en mann voldtatt en kvinne er det tjenerinnes jobb å sparke han ihjel.
Dette blir et tøft liv for Offred, noen ganger tror hun døden er bedre enn dette.  Hun klarer seg lenge, gjør noen uvanlige grep ovenfor kommandanten. Men kan hun noen gang bli sikker på at det hun sier og gjør er rett....... 

OY, dette var en skikkelig spennende bok. Sitter her med bok to, "Gileads døtre" så nå gleder jeg meg til å komme i gang å lese den, etterhvert. 
Denne boka er ganske så aktuell, når man ser på Donald over dammen og hva som kan skje der før man vet ordet av det. All miljø- kriminalitet, skytevåpen og religion hysteri. Menneskesyn og løgner. Her stilles det utrolig mange viktige spørsmål, om veldig mye. 
Les den, utrolig bra! 

Jeg var på biblioteket for å låne den, men der var det syv ukers ventetid. Men, den ligger som lydbok på Storytel. Den er på svensk, veldig bra opplest og lett og skjønne. Lest av Lo Kauppi

DVD er tv serien over boka. Den følger ikke kronologisk boka, men er veldig flott filmatisert og litt av noen scenarier som vises. Jeg har bare fått sett del en, og gleder meg til del 2.

Kilde: Storytel                                                                                DVD- Tv serien del 1 og 2
12 t 22. 36                                                                                      Kilde: Biblioteket
utgitt på norsk 2017

8 kommentarer:

  1. Ja sant det er skremmende, mye som minner om strømninger i verden nå. Jeg har også bare sett sesong 1, men bøker er best, ingen protest!

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig at boka er best!
      Filmen ble så mye om tid som gikk bort i å fortelle om handlingen hved hver episode også var det hopp og sprett iforhold til boka.

      Slett
  2. Skal lese denne på nytt før jeg tar fatt på den nye og tror jeg skal få begynt i helgen eller neste uke. Hadde kjøpt den på antikvariat men når Ark.no solgte pocket til 79,-kr slo jeg til på det. Har kun sett noen episoder av serien men skal se ferdig når jeg har lest begge bøkene. Skremmende handling ja.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har hatt den på øret i to dager, mens jeg har tømt drivhus for tomater og fått ryddet i hagen. Timene har bare flydd mens jeg har kost meg med denne merkelige boka.

      Slett
  3. Ikke rart at vi blir skremt av disse bøkene og TV-serien, slik verden utvikler seg. Bare nevner staten Alabama i velutviklede USA, og flere land i Europa der ytringsfrihet blir bundet og kvinners rettigheter går tilbake.Da nevner jeg ikke land utenom den såkalla "siviliserte verden". Noe å tenke på.....

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig, det er derfor denne boka er så sjokkerende. Alt hat folk har i seg både mot det ene og det andre retningen og kvinnene som mister sine rettigheter over egen kropp, som vi sloss. Forferdelig skremmende!

      Slett
  4. Huff, dette hørtes forferdelig ut! Men man kan jo lure på hva som skjer i verden med alle de gælne mannfolka som sitter med makten rundt omkring! Vi må ikke sove!
    Jeg leser "Søsterklokkene" for tiden. Kom over den på tilbud i bokhandelen. Jeg har det med at jeg vil eie bøkene jeg leser :) Da begrenser det seg jo...

    SvarSlett
    Svar
    1. Å, søsterklokkene er så flott, kos deg med den!
      Ja, denne boka var skremmende, men her om kvelden satt jeg å så på tv hvordan de overvåket folk i en by i Kina, skremmende.

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!