tirsdag 7. juli 2020

Svalbard av Heidi Sævareid






En fin historisk skildring om livet på Svalbard fra 50 tallet!
  
Vi møter det unge ekteparet Finn og Eivor og deres to små jenter som er under skolepliktig alder. Vi er på 50 tallet og Longyearbyen var nok noe helt annen den gang, ang transportmuligheter osv. en det den har blitt i dag.  Fra november til mai var Svalbard helt isolert, de må vente til isen gikk før man kunne komme derfra. 
De kommer til et lite samfunn, hvor Finn skal være lege og Eivor er hjemme med de to jentene.  Hun liker å gå lange turer og ikke så opptatt av å bli med de andre konene.Det er snø, tundra og iskald og man må kle på seg mye for ikke å fryse i hjel. Men den store frykten er å møte på isbjørn. Eivor føler seg ganske isolert og innesperret, man må ha geværet over ryggen så man alltid er klar om noe skjer.

Finn har snakket med sysselmannen så Eivor får låne en husky «Jossa» som hun får fantastisk god kontakt med og blir hennes store trøst og støtte i det utrygge vinterlandskapet. Da kan hun fritt gå på skiturer med Jossa og glede seg over hvor fint og fritt det er der. De to får en spesiell og fint vennskap.  Jossa er ikke noen god hund i hundespannet, men hun fanger og føler utrygghet og viser det på sin måte som Eivor forstår. Nydelig beskrivelser av hennes kontakt med Jossa

Finn er den mannen alle liker og han er flink med folk, men Eivor liker ikke hans venn Heiberg. Hun har ikke noen gode følelser og er var på at det er noe merkelig med den mannen.  Hun føler seg litt desperat over hans prat og meninger og holder seg mest borte fra han. Men, i den lille leiligheten er ikke det like lett.  Da han komme på hytta de har lånt og han blir borte skjønner hun at her er det noe hun må snakke med Finn om, men han demper og roer henne.  
De finner han og kommer seg hjem.
Det viser seg at Heiberg lider psykisk og han er i dyp krise for seg selv og andre. Dette skremmer Eivor og Finn bruker all sin tid på han. Hun føler at Finn tar mer vare på han enn familien og henne, hun blir desperat og får en motvilje mot Finn. Hennes ensomhet og alt ansvaret for barna, tynger henne. Hun vil hjem til Norge og hjem til varmen. Hun pakker litt hver dag i kofferten.

Heiberg blir fraktet ut av Svalbard mot sin vilje og Eivor blir syk hun også, men det er ikke noe livstruende, men en smittsom sykdom som herjer på Svalbard.

En veldig flott roman, som bygger på en sann historie fra den gang besteforeldrene var utplassert på Svalbard, som lege.

Jeg drømmer om en dag å dra til Svalbard, se lyset og livet der på ettervinterstid. Kjenner så mange som har vært der og synes det er fantastisk, med turer til Barensburg osv


Dette er den første voksenromanenjeg har fått med meg fra Heidi Sævareide. Den skiller seg veldig ut fra de tre andre ungdomsbøkene jeg har lest av henne. 
Flott lest av Anne Backe -Wiig, Spilletid 8t 53 min, Kilde LYDBOKFORLAGET 2020

Denne boka er både spennende og godt skrevet!


4 kommentarer:

  1. Denne vil jeg lese. Svalbard er interessant. Jeg vil også dit en gang.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er et sted som frister. Jeg kjenner faktisk tre som jobber der oppe også. Hun en har vært der i over 20 år. Men boka handler jo ikke fra i dag, men fra 50 tallet.
      Jeg likte den veldig godt!

      Slett
  2. Jeg hadde ikke fått meg meg at boken bygger på en sann historie fra slekten hennes. Håper hun fortsetter å skrive voksenromaner, for denne her likte jeg veldig godt :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig, hun skriver bra!
      Ja, jeg leste om det i en omtale at det bygger på besteforeldrenes opplevelser. Det var ganske så annerledes den gangen, enn nå!

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!