lørdag 4. juli 2020

Skyggedanseren av Sara Omar



En skremmende og fryktelig historie fra det Islamske miljøet.

Den første boka "Dødevaskeren" er den første bok om historien til Frmesk. Der får vi historien hennes fra hun ble født i 1986. Hun var et jentebarn en stor skam og faren hennes mente hun burde drepes som nyfødt. Det ble hun ikke og Frmesk fikk vokse opp hos besteforeldrene. Parallelt er vi i 2016, hvor Frmesk ligger på sykehus i Danmark, sterkt skadet.

Denne boka handler om Frmesk sin barndom hos besteforeldrene som hun elsker over alt på jord, de er tryggheten hennes i Kurdistan. Hun går på skole og får koran-undervisning i byens Store Moske. Frmesk sin onkel Muhammad er imam der, der skjedde det fryktelige ting. Historien og oppgjørets time fortelles i 1994. Jeg vil på ingen måte røpe hva som skjedde, for det er for forferdelig.
Frmesk har mistet livsgleden og snakker ikke. Hun tegner fantastisk tegninger, de var det ingen som hadde tolket hva betydde og synes hun var litt grotesk i tankene og med blyanten. 

 Parallelt er det også historien fra 2007- 2011 som rulles opp. Hun bor i Danmark sammen med familien sin, hun passer småsøsknene sine og går på universitetet på dagtid. Frmesk er i opposisjon til å gå tildekket, i tillegg skriver hun dikt. Når faren oppdager dette blir det et helvete for henne. Tross dette drar Frmesk til Horsens på Jylland for å lese opp sine dikt, der treffer hun en mann som sjarmerer henne. 

Frmesk får vite at hun er vuggeviet til Kamal sin sønn, noe hun aldri har hørt noe om.
Frmesk gifter seg med Bahzad- 2008 og flytter til Tyskland. Bahzad er ikke mannen hun trodde han var og dette blir virkelig et helvete hun havner i. Han har psykisk fantasier og utøver vold på henne som er helt umenneskelig. Han er rå og får sykehuset til å tro at hun selvskaders seg og blir neddopet, innlagt osv.
Nei! Det er så ufattelig mye vondskap at jeg ble nesten kvalm. For et samfunn som ser så ned på kvinner, for en tro og myter folk tror på, jeg er sjokkert!

LES DEN! Det er vondt, men kanskje vi blir litt mere observante på våre medmennesker av å lese en slik bok! Kanskje får man litt mer innsikt, verden kan virkelig være vond for mange kvinner. UFF! 

440 sider. Den var helt nødvendig å lese selv om jeg hørte lydbokopplesningen også. For noen ganger må man lese det selv for å skjønne, ikke bare en gang, men flere!
og
Lytt eksemplar fra Lydbokforlaget, 9 timer 42 minutter. 
Lest av Charlotte Grundt

Linket til Smakebit på søndag

20 kommentarer:

  1. Flott omtale Ingun! Jeg er i gang med denne, men for en start, det er sjelden jeg brekker meg av bøker jeg har på øret. Kan ikke si at jeg gleder meg til å lytte videre, men nå bøtter det ned ute, så været passer til den forferdelige settingen i Sara Omars nye bok.
    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er mye forferdelig som skjer i boka.
      MEN, det er viktig at slike historier fortelles. Jeg kjente engang en gutt som hadde bodd i Iran og Irak, han fortalte om steining og kvinner som ble valset ned med damrevals. Jeg husker at for meg var disse historiene litt vell hysteriske og ville, men de er kanskje ikke det, skjønner jeg!
      Ha en fin søndag her tegner det stille i dag :)

      Slett
  2. Känner till den här men har inte läst, verkar vara en väldigt stark bok. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  3. Usch, den vill jag nog inte läsa.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det bør du absolutt, for da vil du være stolt over å være en mann fra Skandinavia!

      Slett
  4. jag läste Dödstvätterskan och tyckte att den var mycket bra. och hemsk. den här står på min TBR - lista och jag har reserverat den på biblioteket

    SvarSlett
  5. Den här författarens böcker verkar väl omtalade. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  6. Tack för smakbiten! Den vill jag läsa!

    SvarSlett
  7. Jeg har ikke fått lest Dødevaskeren. Men den står på leselisten :-) Jeg fikk denne i posten, så jeg planlegger å bruke tid på begge to. Jeg fikk mer lyst til det etter å ha lest hva du skriver.
    Ha en riktig fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ikke så farlig hvilken av bøkene du begynner på, for de handler om ulike tidspunkt. Jeg er sikker på at det må bli en bok til, for det er to viktige perioder som mangler, synes jeg.
      Lykke til, men det er heftig stoff!

      Slett
  8. Verkligheten är oftast värre än sagan, dessvärre. Jag lärde känna flera arabiska kvinnor under flyktingvågen, såg även på nära håll hur männen behandlade sina fruar och sina systrar. Vet inte omjag skulle orka den känslomässiga stormen en sådan bok väcker, viktigare vore att de som är helt aningslösa läser den.

    SvarSlett
  9. Tack för smakbiten! Det är en bok jag kan tänka mig att läsa.

    SvarSlett
  10. Var tvungen att kolla upp boken, och den finns ju på svenska också. Låter som en jobbig men intressant bok!

    SvarSlett
  11. Den vill jag läsa så småningom. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  12. Takk for mange hyggelige kommentarer :)

    SvarSlett
  13. Høres grusom ut. Vet ikke om jeg orker å lese den. Skal tenke på det. Hilsen Tove.

    SvarSlett
  14. Ja,dette var en sterk og grusom bok,samtidig er det viktig. Forfatteren holder på med den tredje boken så historien er ikke ferdig ennå.

    SvarSlett
  15. Høres grusom ut. Vet ikke om jeg orker å lese den. Skal tenke på det. Hilsen Tove/fargeneforteller.

    SvarSlett
    Svar
    1. Man får jo en fin innsikt i muslimenes tankeverden og kvinneforakt. Der er det ikke mye liketsilling

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!