tirsdag 14. juli 2020

"Sommerfuglrommet" Lucinda Riley





 En skikkelig lang ukebladroman

Vi møter en kvinne på snart 70 åt, Posy Montague. Hun har to sønner hvorav den eldste er Sam som er gift med Amy og har to barn. Han er en håpløs drømmer med stadig håp om store prosjekter og gevinst som forretningsmann, men det går aldri hans veg. Han sliter med alkohol og er ikke snill mor Amy.
Yngste sønnen Nick driver med antikviteter og har bodd ti år i Australia. Han har kommet hjem til England og vurderer å flytte hjem til London og starte på nytt der. Han treffer en fantastisk lekker jente og forelsker seg hodestups i henne. Men hvorfor er han plutselig så opptatt i helgene og ikke kan være sammen med henne? Naturligvis er det at man ikke kan fortelle sannheten,(det er magien i hennes bøker) og blir litt kjedelig tematisk i lengden.

Posy sin mann døde ung og hun har blitt boende på familien gods. Et herskapelig hus: Admiral House, der hun har anlagt en praktfull hage, men huset forfaller. I det huset tilbrakte hun en nydelig barndom sammen med faren spesielt når de to var sammen og fanget sommerfugler. Faren døde en tragisk død skal det vise seg og er magien i boka, arvesynden Sam fikk ….

Freddi hennes gamlekjærestene møter hun tilfeldig, han ber henne ut til lunch. De snakker og plutselig må han gå? hva var det??
Det viser seg at Freddi som hun nesten ble gift med for lenge siden har en hemmelighet, som han ikke kan røpe. Men etterhvert kommer det opp i dagen og alt har en sammenheng….

Hun går i tanker om å selge det herskapelige huset, men er det noen som vil betale. Sam har planer og det blir krangling, kjærlighet, konflikter av alle slag og alle oppskrifter for en sommerroman i denne romanen. Ingen "høydare" eller har jeg lest for mange Riley bøker til at jeg nå kan oppskriften hennes.
Overklasse, innflytelsesrike personer, herskapelige hus, vakre mennesker, konflikter og hemmeligheter som man ikke skal snakke om osv. til det kjedsommelige.

Denne startet jeg på for et år siden og gav opp, for kjedelig. Men heldigvis kom den på storytel så nå har jeg fått med meg slutten.
Terningkast 3
Cappelen Damm 2019
s 542
Egen bok!

4 kommentarer:

  1. Ser du havnet på samme terningkast som meg, skjønner godt at du ga opp lesingen. Alltid kjekt å komme seg gjennom en bok, selv om den er dårlig, lydbok er gull verdt!

    SvarSlett
  2. Jeg synes dette er behagelig og avslappende lesing. Lenge siden jeg leste den.
    Men du ville sikkert heller lese den boken jeg tipset deg om sist.
    Hilsen Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg liker serien om de syv søstre for der har hun med mye spennende fakta fra hvor jentene kommer fra. Men alle hennes andre romaner har jeg knekt hennes skrivekode på og de blir for trivielle for meg!

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!