mandag 19. juli 2021

"Den svarte viking" av Bergsveinn Birgisson



En biografi om den mektige, men lite omtalt i sagaene - Geirmund Heljarskinn, f 846. 

 En litt merkelig biografi om kong- sønnen Geirmund Heljardskinn. Bergsveinn Birgisson har skrevet denne boka om sine forfedre, og med særlig vekt på Geirmund, en mann det ikke finnes noen saga etter men som forfatteren er i slekt med ca. 30 slektsledd tilbake.. En veldig teoretisk og vel dokumentert biografi, eller kall det historisk saga. Vi vet nesten ingen ting om denne manne som levde for 1100 år siden, det finnes få spor etter han i sagaene. Men, moderne forskning på genetikk har spor man ikke kommer unna. 

Sitat fra boka: "Geirmund vokste opp som et forsømt barn. Han vokste opp sammen med barn av treller, men seinere kom det fram at han stammet fra en av de store kongeslektene i Norge. Han endte sitt liv som den største adelsmannen i islandshistorie "Den gjeveste av alle Landnåmsmenn". I sine velmaktsdager red han mellom gårdene sine på Island med et følge på åtti mann, til sammenligning red Harald Hårfagre med seksti mann i fredstid."    

Faren var konge Hjør, i Rogaland, moren var fra Sibir. Geirmund hadde asiatiske trekk og mørk hud som moren og derfor fikk han tilnavnet "Den svarte viking". Det var tvillingbroren Håmund (den førstefødte) som overtok makten etter faren. Litt av en historie.

Geirmund gikk ikke i slag mot Harald Hårfagre, men dro vesterveg til Irland og Skottland. Der herjet han sammen med Olav Hvite. Det som er morsomt er jo at Olav Kvite heter vikingbåten jeg er med å ro. Olav den Kvite var gift med Aud den djupsindige, fra Suderøyene og de fikk sønnen Torstein Raude.

Geirmund giftet seg med Ildpurka/-Torkatla (fra et jegerfolk på Grønland) morsomt å høre om alle hvordan hun antagelig vis så ut i bryllupet, med alle smykkene. Hun hadde svart hår og rundt mongolsk ansikt, og ble sett på som en "volve" trollkjerring. Sammen fikk de en sønn som døde og datteren Yri. Geirmund hadde flere koner, de fikk bare døtre alle sammen.

Jeg synes det er morsomt å høre hvordan Bergsveinn har funnet ut utrolig mye informasjon via DNA, eks: folkestammer fra Mongolia. Og at det i dag kan spores i DNA at folk kommer derfra og Irland osv. på Island. Som eksempel peker han på sangerinnen Bjørk. 

Geirmund tok med seg hundrevis av kristne fra Irland slaver og bosatte seg på Island. Der ble han den mektigste landnåmsmannen på Island. Han robbet ikke landet for gull og sølv, men hans gull var slavene.  

Dette er en lang og kronglete historie han hekler fram, det er morsom på mange måter, men vanvittig mange navn. En bok for de som er spesielt opptatt av historie, vil jeg nok si.    

Bergsveinn Birgisson (f 1971) er doktor i norrøn filologi. Han ble nominert i 2012 til nordisk Råds litteraturpris med boka "Svar på brev frå Helga" den er veldig bra. Han ble også nominert til samme pris i fjor med boka "Reisen til Tidevannet".  Har den på lista mi. 

Utgitt 2013, Spartacus, ca. 300 sider + 86 sider med kilder. Biblioteket.

7 kommentarer:

  1. Morsomt å lese. Kjøpte denne boka etter at jeg var på Lillehammer. Denne og Reisen til livsvatnet. Om jeg er nok interessert i historie, som du sier, det får vise seg;)
    Ha en fin dag:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er ganske så teoretisk. Men, for meg som er med å ror Vikingbåten Olav Kvite og er opptatt av vikingtiden så var den en liten innsprøytning med ny informasjon.

      Slett
  2. Jeg fikk denne i hus etter jeg hadde lest Reisen til livsvannet. Det er jo en helt annen type bok, og selv om jeg har lest i den ved to anledninger, står den halvlest i hyllen. Din omtale får meg kanskje til å ta sats igjen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er ikke den enkleste boka og lese, for den er ganske så filosofisk. Lykke til! Jeg skal se og få lest Reisen til livsvannet i løpet av sommeren.
      Ha en fin dag:)

      Slett
  3. Det er spenennde når man leser noe som gir gjenklang i noe annet. Som med båten du er med å ror. Og små biter informasjon som finner sin plass og gir liv til ny kunnskap.

    Tror nok denne boka blir for historieteoretisk for meg, men kommer til å følge med på Bergsveinn. Han gir et sjarmerende og sympatisk inntrykk

    Sater på at du nyter sommerlivet:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er svært historisk og , helt annerledes enn andre bøker jeg har lest av han. Nyt sommeren du også, jeg koser meg ute og på verkstedet med å lage en sølje til barnebarnet mitt som skal døpes på søndag. ( han har alt blitt 10 mnd men pga av covid har det ikke blitt dåp før nå. Han rekker akkurat å bli døpt før lille broren kommer på et årsdagen hans.) :)

      Slett
    2. Sølje laget av bestemor. Det er vakkert :)

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!