mandag 27. juni 2022

Line Norman Hjorth og Vigdis Hjorth "Kristin må vekk"

 



Et essay hvor Line og Vigdis leser 1. bok Kransen i Kristin Lavrans serien. Mesteparten av boka er fortellingen om Kristin sin oppvekst på Jørundgård, klipp fra boka. Mor og datter Hjort diskuterer åpenlyst hva de mener om de ulike situasjonen Kristin opplever, underveis.  Line ser mange likhets trekk med hva Kristin opplevde i barndommen. Line er fortelleren og har et åpent syn på hvordan hennes oppvekst var sammen med moren, skilsmissen med faren og alle morens menn. Vigdis er tydelig ganske egosentrisk, og her fremstilles hun som en mor som var ganske lik Kristin sin mor, ved at hun ikke kunne være åpen mot henne som barn, for mor hadde mer enn nok med sitt.    

Jeg har lest Kristin Lavrandsdatter 3-4 ganger og elsker bøkene, jeg synes som mor og datter at det er fantastisk godt beskrevet hvordan kvinnen til alle tider har opplevd, overgrep, følt skam og løgner osv... Hvor stor makt menn tror de har over kvinnene, slik Simon plutselig ble herren og talsmann, som alle hører på i Jørundgård. Jeg er enig at det var det beste for Kristin å komme seg til Hamar og klosteret der. 

Her kunne man naturligvis snakket mye om Sigrid Undset også, hvordan var hun som mor? Det er lett å skrive om, men virkeligheten kan ofte være en annen. Et stort tema man kan diskuter i det uendelige?

Jeg synes egentlig det var et tynt essay og den gav meg ikke så mye nytt. Men, siden den var så kort fullførte jeg den.

Achehoug 2022, Book Bites, 137 sider. 

Vil du se smykker og tematikk jeg har jobbet med i smykker ang. Sigrid Undsets romaner kan du klikke her

Andre som har lest den:  Anita

10 kommentarer:

  1. Helt enig med deg! Dette var tynne saker selv om noen av sekvensene var fine. Jeg har ikke lest Kristin Lavransdatter ennå men ser at de kommer i ny utgivelse til høsten og da skal jeg skaffe meg dem. At de hadde med en del gjenfortelling av Kransen var en fordel for meg som ikke hadde lest og jeg likte konseptet veldig godt selv om ikke gjennomføringen var all verden denne gangen. Når det er sagt så håper jeg at dette er noe andre lager i fremtiden for ideen er veldig god,så synd det ikke ble gjort noe mer ut av det når det først skulle bli bok av det. Kunne for eksempel gått noe mer i dybden på verket og pratet om Undset som du sier.
    Jeg er på rundtur i blogglandia innimellom selv om jeg ikke skriver så mye selv for tiden.
    Ha en fin uke,Ingun!

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig, åtti % av boka var jo bare kopi og resten tynne kommentarer, som var svært tynne og ikke utdypende nok synes jeg. Det var var mest om hvor de var, og hvor mye og hva de drakk og spiste. Selv husker jeg godt familien bodde på Nesøya ikke langt fra barndomshjemmet mitt, og det var mye snakk om den familien skjønte jeg på moren min som ikke gjenfortalte sladder til meg. Jeg bodde ikke hjemme, og var heller ikke int. i slikt.
      Men, boka kan trigge mange som ikke har lest den til å lese trilogien og det er veldig BRA!

      Slett
  2. Enig med deg. Men jeg synes ikke det var bortkasta tid, for det fikk meg til å lese Kransen og jeg fikk mye ut av samtalene på Lillehammer og boka og tilsvarende om Undset. Takk for link:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er veldig bra at serien blir løftet fram igjen og snakket om. Her er det skikkelig hundedager regn i dag.

      Slett
  3. Jeg har lest om denne. Den har vel ikke fått så gode kritikker. Jeg tror jeg hopper over den. Ønsker deg fortsatt god sommer :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Den har i alle fall fått blandet kritikk

      Slett
  4. Nå har jeg også lest denne, og lenket omtale til deg. Det ser ut som jeg likte boken mye bedre enn deg og Beathe. Den er lettlest og nesten en sånn "Kristin L. for dummies", men etter å ha lyttet til damene snakke om boken, hadde jeg deres lette tone i ørene da jeg leste :)

    SvarSlett
  5. Håper du har fine dager. Hilsen Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, i dag har det vært fantastisk, koser meg :)

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!