tirsdag 18. juli 2023

"Blokka på Bjerke" av Bjørn Hatterud


En sosialrealistisk bok om boligforhold, og om å være homofil i Oslo

Her hører vi om livet til Bjørn Hatterud, hans liv i blokka på Bjerke,. Jeg har lest tre tidligere bøker av han " Mjøsa rundt med mor" var veldig morsom og fortalte om hans handikap og som homofil i Ringsaker (oppveksteroman). "Boka mot normal" var som et forarbeid til første boka, mens boka "Skeive Ikoner" var veldig bra og morsom. 

I denne boka forteller han også om livet sitt som handikapet og homofil, men på en levende og morsom måte. Hvordan man i dag ser på homofile og endringene i samfunnet og hvordan han har det godt med seg selv, i dag.  

I blokka på Bjerke har Bjørn bodd i 13 år, med mange naboer som han har ble kjent med og etter hvert ble gode venner med. Et lite samfunn hvor alle kjente hverandre. Et liv nesten som oppveksten, der han kom fra i Veldre. Bjerke, er et sted som lå ganske langt fra byen i Grorud- dalen den gang han flyttet dit. Han hadde tidligere bodd mitt i byen på Grünerløkka. 

Bjerke var for 13 år siden et sted hvor det ble bygd hus folk som hadde dårlig råd, og trygdemottakere flyttet, det var billig. Slik Grünerløkka var tidligere, da man kunne leie eller kjøpe seg en billig leilighet der. Det var før det ble et "insted" å bo der, men hvor popularitet og prisene har steg med hurtigtogsfart mot himmelen. Nå er det status å bo der. 

Sjarmerende fortellinger om møte med ulike naboene og omgivelsene som Bjørn hadde i de 13 årene han bodde der. Nå har han flytte til den andre siden av dalen med Peder. En sosialrealistisk bok om endringene i bolig-mønster, levd liv og prisnivå i Oslo-regionen. 

Book bites, fra 2023

 

5 kommentarer:

  1. Ja,sant denne var fin? Jeg liker at han beskriver livet akkurat slik det er, og at det er et hint av humor i det også. Jeg har også lest Mjøsa rundt med mor og Skeive ikoner-begge gode bøker. Men den ene du nevner har jeg ikke lest ennå å tusen takk for tips!

    Ha en fin dag,Ingun!

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig, sjarmerende og han legger det fra på en morsom måte. Ha en fortsatt fin sommer

      Slett
  2. Jeg noterer meg denne Ingun, alltid gode tips å få hos deg, for oss som bruker Storytell.
    Takk for kjempefint tips om Ullinsvin, det ble en fin opplevelse, skal se om jeg får lagt ut noen bilder på bloggen, før vi reiser til Irland på torsdag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Den boka lånte jeg på Book Bites. Så fint at du likte Ullinsvin, jeg har ikke vært der enda, men gleder meg til å ha utstilling der sammen med 8 andre neste sommer. Ønsker deg fin tur til Irland etter hvert :)

      Slett
    2. Takk skal du ha, nå er det like før :)

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!