onsdag 9. august 2017

Wassmo Herbjørg "Dinas bok"





Fantastisk imponerende bok! 30 år siden jeg leste den 1.ste gang!


Denne gangen på lydbok, med nydelig nordlandsstemme av Gørild Mauseth, hennes stemme som gjør dette til en enda mer fantastisk opplevelse av boka.
Jeg fant ut at jeg ville se på denne serien en gang til, siden oppfølgeren kommer ut nå i disse dager. Det angrer jeg ikke på, for jeg husket ikke alle de små detaljene som Wassmo skriver om som løfter boka fremover og opp til de store høyder. Det er luktene og beskrivelsene av folk og opplevelser, steder hun har i minnet, både de traumatiske og lykkelige minnene og hvordan hun er som person. For ei dame?

Til boka:
Dina, en liten jentungen som var nysgjerrig og ville prøve ut mekanismen på et kokekar hjemme på Lensmannsgården. Det endte med at kokekaret med varm lut ble skylt over moren, Hjertrud. Dette blir en traumatisk opplevelse for henne som hun bærer med seg resten av livet og aldri kan komme unna. Faren anskaffer henne en huslærer Lorch og han lærer henne å spille cello og piano, ei glup jente.

Dina blir en opprørsk jente og som 16 åring blir hun gift med Jacob Grønelv, herren på Reinsnes. Han er 48 år og farens venn. Han har vært gift, men har blitt enkemann etter ekteskapet med Ingeborg. De har sønnen Johan og to fostersønner Anders og Nils.
Dina er krevende og en merkelig ung pike som ankommer gården. Hun er som en gutt, klatrer i trærne og rider som en guttunge. Jacob ser frem til å få henne som brud, men hun krever mer av han enn han ante.

Ekteskapet med Jacob varer i knappe tre år før han får koldbrann i et kne og Dina skal kjøre han til legen med Svarten, men slik går det ikke...
Jacob har skrevet et testament i desember 1842 og det blir godkjent. Dina hersjer og hersker over stallgutten Tomas, som forguder Dina. Er det han som er rette far til Benjamin, som hun føder i sommerfjøset???

Dina er en standhaftig kvinne som lever i sin egen lille drømmeverden og er ganske så egosentrisk. Man ser på henne som en person man må ta hensyn til, noe ikke hun gjør med å spille cello hele natten osv. Hun har stor makt over menneskene på gården og får en panisk dragning til Leo som ikke hopper helt etter hennes pipe.
Hennes tur til Bergen og Trondheim er interessant å høre om, både byene, hjulbåten og menneskene hun treffer på sin veg med oppfatninger om stand og stil som er meget godt beskrevet.
Dina er en glup og kunnskapsrik dame som har sans for mange ting, blant annet regnskapet og har en menneskeinnsikt som er følsomt og flott beskrevet.
Hennes oppdateringer på hus stiler, moter og trender følger hun tydelig vis godt med på, men hun selv tar seg en sigar og Sherry med herrene og følge den ikke selv.

Hennes forhold til Stine er som en mor, men det kan man ikke helt si om forholdet til sønnen Benjamin.
Her kunne man skrive mye mer, men jeg vil få frem alt det fantastiske Herbjørg beskriver av lukter, orgasmer, musikk, tausheter, villskap, barnsligheter, myndighet og tunge tanker. Opplevelsene hun bærer med seg og som preger hele hennes liv. Her ligger det utrolig mye usakt mellom linjene, men som svært tydelig kommer frem i hennes fremferd.
Herbjørg Wassmo sine verbale bilder i teksten elsker jeg som feks: Leo sine grønne øyne henger rundt halsen min...
Mange kapitler begynner med ord fra Det gamle testamentet og Dina lar seg styre av dette på et vis.

En helt fantastisk bok som jeg ikke angrer et sekund på at jeg fant frem igjen og hørte. Det var så mange detaljer jeg ikke husket og hvordan Dina var. Jeg har også fått helt andre erfaringer i livet på disse snart tredve årene, slik at jeg ser og skjønner så mye mer, enn når man var ung og uten den livserfaringen jeg nå innehar.

ANBEFALES PÅ DET VARMESTE!
Ta å les denne en gang til, det er den verdt!
Nå skal jeg låne filmen og se den på nytt!


Hun leser og tolker stemninger fantastisk bra!

Utgitt på Lydbokforlaget i 1998
Spilletid 20 timer og 41 minutter
Lånt på biblioteket
1. Wassmo Herbjørg "Dinas bok",norsk utgitt 1989, lydbok 1998
Filmen fra Dinas bok: "Jeg er Dina"fra 2002
2. Wassmo Herbjørg" Lykkens sønn" norsk, utgitt 1992, lydbok 1998
3. Wassmo Herbjørg "Karnas arv" norsk, utgitt 1997, lydbok1998
4. Wassmo Herbjørg "Den som ser" norsk, utgitt 2017

6 kommentarer:

  1. Jeg syns at Herbjørg Wassmo må være en av de beste nålevende forfattere vi har. Tror jeg har lest alt hun har skrevet. De første bøkene hennes var utrolig sterke, og hun har egentlig bare fulgt opp. Det kommer en ny bok fra henne i høst. Jeg gleder meg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er så enig med deg!
      Jeg har også lest utrolig mange av hennes bøker og det slo meg i går når jeg skrev dette at denne snart 30år gamle boka er like aktuell idag. Med tanke på folk som har opplevd traumatiske opplevelser, krig, ulykker osv.

      Slett
  2. Jeg har lest mye av Wassmo men ikke denne trilogien. Den nye boken hennes er på vei til meg (på lyd) men du har overtalt meg til å høre Dinas bok først :) Setter i gang i kveld, så nå vet du hva jeg holder på med :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har startet på Lykkens sønn, det er mange timer.
      Gleder meg til den nye boka. Jeg tror jeg har lest bortimot alt av henne, hun er så dyktig!

      Slett
  3. Har ikke lest denne, men det frister etter det du skriver. Ønsker nok en gang god helg! Hilsen Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette er en fantastiskt triolog fra nordnorge og tiden i første boka er i fra første halvdel av 1800 tallet!
      Ønsker deg god helg også!

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!