mandag 30. oktober 2017

Amsterdam i Oktober, del 1

 Jeg har vært med mine elever fra i fjor til Amsterdam.  
Elever jeg hadde i Design og Arkitektur,1 kl.

 De jobbet mye med å rydde, skolen er under renovering og de tjente penger på å hjelpe til
Selv om jeg har sluttet på Elverum videregående skole, fikk jeg være med! 

 Vi ankom Amsterdam, til den fantastiske jernbanestasjonen i strålende sol
 Den er snart ferdig restaurert og skinner.

 Etter å ha fått sjekket inn på hotellet, tok vi en båttur på ettermiddagen

 Vi så at sola skulle skinne og man får en fantastisk opplevelse over byen  på en slik båttur i kanalene.

 Ufattelig mange detaljer å se, fra skulpturer på husene til vakre lamper

 Morsomme sykkelvarianter og dyr, en grå hegre?

Langs kanalene er veldig mye av de gamle husene bevart og har sin stil

 Amsterdam er en mix av gamle skjeve hus og ny arkitektur i flott mix 

 Det gamle og det nye møtes, både i teknologi og bygninger

Noen fisker til og med. Det må bli fisk til katta?
Nemo, naturvitenskapelig og teknisk museum. Ligger der som en båt!
Nydelig og spennende arkitektur
 
 Den byen har sine ny prangende hus

 
 Kvelden siger på og en av de nye bydelene skinner i kvelds sola.

 Sykkel parkeringshus i kveldssola

Veldig mange nye hus har kommet  opp siden jeg var der for tre år siden.
 
 Dette bilder er fra den mørke delen av bygget, mose og buskvekster på veggene

Alle husbåtene som ligger rundt om imponerer

 Mange nydelige steder og sette seg ned langsved bredden


 Amsterdam er sykkelbyen og sykler er et kjennetegn på bybilde

 Noen var til og med på brett, tenk å falle av i det vannet?

Sola er på veg ned og skaper fint lys

 
Solstrålene skaper ekstra atmosfære

 Vi nærmer oss slutten på den en og halv lange båtturen.

Litt pause og kvelden kommer fort. Vi tar en vandring i gatene og synes båtturen i ettermiddagslys var fin.
På Damm plassen var det tivoli, et skikkelig lys-show.
Ja, vi kjørte det store hjulet alle sammen.

Turen gikk videre til Red Light distrikt. Det er en litt heftig opplevelse...

Masse folk og liv

Amsterdam er som Venezia, en by hvor man kan forflytte seg fra bakside-utgangen og ut i båt.

Vandringen gikk tilbake og de hadde helt kikk på å lyse opp bygninger. Noen ganger kanskje for mye?

 En lang dag er over og vi finner hotellet
Se alle:

4 kommentarer:

  1. Som vanlig - fantastiske bilder! Vi tok en lignende båttur for 1 1/2 år siden, men vi fikk dessverre regn, så mine bilder ble ikke bra. Men jeg laget også et blogginnlegg.
    En vakker by, og som du sier - så sammensatt av gammelt og nytt!
    Så heldige dere var med været. Tenker dere hadde det artig sammen. Så hyggelig at du fikk være med elevene dine. Hilsen Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
  2. Takk for hyggelig ord Tove.
    Jeg har tatt slike båtturer mange ganger, det er så fint å få oversikt og det er mange ulike ruter. Sist gang for tre år siden var det regnvær og det var ikke verdt pengene, men denne gangen studerte vi Yr og da ble det bra.
    Amsterdam er en vakker by som jeg stadig vender tilbake til. Jeg og Bente hadde med oss en super-gruppe med flotte elever.
    Det kommer flere innlegg fra turen, naturligvis fra en del museer og annet.

    SvarSlett
  3. Tusen takk, Ingun. Jeg har nå fått en fantastisk opplevelse på en grå onsdag på Jømna, takket være deg og din formiddlingskunst ! Godklem, Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha Lise! Så hyggelig at dette gledet deg, det var en hyggelig tur med supre elever og Bente. Jeg skulle vært innom deg med ringene dine.

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!