lørdag 30. juni 2018

Oppsummering av juni

 I drivhuset kan vi snart begynne å høste litt av hvert.


 Jomsviking av Bjørn Andras Bull- Hansen
Vikingen Torstein Tormodson ferd og eventyr i hans unge liv fra  han som 12 åring, ble trell til slaget ved Svolder rundt tusenårsskiftet. Mye vold, kamper, eventyrlige fortellinger og litt kjærlighet. Roman fra Gyldendal









Gunnar Kopperud "Vi som elsket Afrika" er en kritisik bok om hva som ligger bak av krig, korrupsjon, politisk spill, mislykket nødhjelp ....Dette er noe av det som har skapt flyktning-strømmen til Europa, mener han.
En bok det virkelig er verdt å les!
MÅ LESES!
Utgitt på Gyldendal 2018







 "Nini", biografi om Thorvald og Karin sin yngste datter.  Nini den livsglade jenta som ble narkoman. skrevet av Lars Lillo-Stenberg i en fin og fargerik stil og han leser den selv, veldig bra!











Lars Saabye Christensen "Byens spor" En fin bok om livet i Oslo etterkrigstiden. Vi møter både humor, glede og triste hendelser.









Hamsuns liv i bilder, av Rottem er en kort fattet biografi. Bilder forteller mye så mye og jeg synes det er morsomt å se bilder av venner, samtidige kunstnere, der han bodde, fam osv. Det kommer alltid frem noe nytt i biografier og det er jo morsomt!
Flott og informativ bok








Shamsie Kamila "Ildhjerter". Dette er en dagsaktuell bok om fremmedkrigere, statsborgerskap, makt, kjærlighet og valgene man tar i livet.
Lydbokforlaget 2018









1. stk Saksprosa:  Afrika
3. stk Roman: Jomsviking, Byens spor,Shamsie Kamila "Ildhjerter"
2. stk Biografi: Nini Stoltenberg, Knut Hamsun
= 6 ferdig leste

To mustein-bøker som er halvleste og som jeg skal lese ferdig i Juli:
 Fatland "Grensen"  Sovjet/Grensen, startet på
"Macbeth" av Jo Nesbø, over halvlest men fenger ikke helt


Ellers har dette vært en  aktiv måned med mye sosialt, blant annet:
                                                       Litteraturfestivalen på Lillehammer
                                                     var der bare en dag men opplevde mye.

 Middelalderfestivalen på Hamar, hvor det vi hadde visning av Kunsthåndverker i bevegelse i Hamardomen, mange foredrag, aktiviteter og mye å se på.
Og mye sosialt samvær med venner.
Fått malt mange vinduer hjemme!


Det blir mye tid som tilbringes på hytta i Furnes, i går kveld var det en fantastisk himmel.

Der er jeg hjelpekvinne for mannen min som driver å snekret et glassveranda utbygg,
med terrasse på toppen. Samme type vinduer som i huset og i Sveitserstil naturligvis.

10 kommentarer:

  1. For et koselig drivhus,hadde det vært meg så hadde jeg sikkert bodd der!Kunne godt tenke meg å lest Kopperud boken og den om Nini (er lastet ned på ebokbib) av en eller annen grunn så syntes jeg at Stoltenberg-familien virker så fascinerende.

    Du har fått med deg mye denne måneden syntes jeg, kjekt når man får gjort litt forskjellige ting.

    Ha en fin julimåned, Ingun :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Drivhuset er mitt yndlingssted, fantastisk å sitte der i regnvær. Kopperud sin roman er utrolig dagsaktuell. Han snakker åpent ut om hva som skjer i Afrika og flukningestrømmen nå rr bare begynnelsen. Han har vært utsendt medarbeider der i 20 år så han vet nok hva han snakker om.

      Slett
  2. Tenk, jeg har ikke lest noen av bøkene du leste i juni, men den Hamsunboken må jeg få tak i. Så flott tilbygg dere lager, mye gøyere å bygge nytt enn å rive ned råtne materialer for å bygge opp igjen, sånn som vi holder på om dagen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nytt reisverk, men gjett hvem som skal skrape, male og skifte gamle knuste glass med gammelt glass i 4 store vinduer vinduer, det er meg.
      Det er en gammel skole og vinduene er 180 høye og 1m i bredden. Pluss en ny verandadør som ikke synes fra veien. Det blir fantastisk flott når det blir ferdig, Steinar er en fantastisk snekker og får det til.
      Jeg anbefaler deg å lese Vi som elsket Afrika, den er virkelig sjokkerende!

      Slett
  3. Drivhuset var flott..:)
    Juni er en aktiv måned, og du har fått med deg mye. Nini- og Kopperud-boka frister, også Shamsie sin- men for tiden har det blitt lite lesing, så jeg må få unna mer av det som jeg har liggende først..
    God sommer fortsatt til deg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper mange vil lese Vi som elsket Afrika, det er så aktuelt. Spennende å lese hvordan media lager bestillinger på mediastoff og vil ikke ha sannheten. Det er noe av det han skriver om.
      Drivhuset har vi hatt i mange år og det er et fantastisk sted.
      Håper dere har nydelige dager i Trondheim også!

      Slett
  4. Så koselig drivhus og kjempestilig hus når det blir ferdig. Jeg har bestilr Vi som elsker Afrika, da jeg har lest en bra bok av Kopperud før. Nå har jeg vært en uke med familie i utlandet, og koser meg hjemme. Mannen min og jeg utvider terrassen litt, og legger glasstak over den siste biten. Skrur og sager i finværet. Herlig sommervær.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg skal sjekke ut flere bøker av Kopperud.
      Tilbygget reiser seg fort og sommeren er herlig. Den må vi nyte!
      Heldigvis er vi ikke bønder mer så tørken trenger jeg å tenke på mer!

      Slett
  5. Her var det mye å kommentere, jeg tar noe. Men først - takk for hyggelige kommentarer hos meg.
    Samboeren til vårt eldste barnebarn er begeistret for Fatland, og har fått to av bøkene av meg. Jeg får låne dem etter hvert. Har vært på foredrag med Fatland. Hun er modig!
    Skal på biblioteket i morgen og levere, da håper jeg de har den om Afrika. Jeg holder på med den siste boken i Slottskrønikene av Santa Montefiore. Spennende! For en tid de levde i!
    Har vært på fjellet noen dager, men reiser i morgen, først hjem og så til Åsg.str.
    Mitt yngste barnebarn skal hoppe i fallskjerm (20). Hun så på meg da jeg hoppet, og ville at jeg skulle se henne nå.
    Så fint huset blir, men for en jobb. Flinke er dere! Lykke til! Men nå er det for tørt. Alt av bær er borte - jeg gråter😂
    Fine dager ønskes av Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, Fatland er jammen modig. Jeg lånte boka på biblioteket, ble ikke ferdig, men i går kjøpte jeg meg den.
      Tørt ja, det skal være sikkert, men her er det masse moreller som fuglene forsyner seg av.
      Solen gir seg ikke, glag jeg ikke er bonde mer!

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!