mandag 4. juni 2018

Litteraturfestivalen på Lillehammer 2018, del 1

 Fredag 1. juni. Mitt første stopp var teltet på Stortorget. Maria Parr, har skrevet barneboka: "Keeperen og Havet" Det er en bok om den følsomme jenta Lena som blir mobbet, men hun finner sin egen strategi.


Elias Våhlund var svensk og har skrevet "Håndbok  for superhelter". Den er om den 9 år gamle Lisa.
Samtaleleder Helene Voldner, konkluderte med at de to jentene hadde nok blitt gode venner, for de har så mye felles.

 Bjerkebæk og Sigrid Undset  sitt hjem var neste stopp. Det er underlig å gå opp alle bakken som jeg husker jeg travet oppover hver dag til barnehage (med følge) og førskole. Vi bodde på Busmoen (andre siden av jernbanen) og turen gikk rett oppover. Tenk der gikk jeg hver dag alene som 6 åring.

 Bjerkebæk er et vakkert sted og i det flotte været var det en opplevelse å komme tilbake dit.

Tone Skjelbo fra Litteraturfestivalen  introduserte dagens foreleser, Kristin Brandsegg Johansen

Det er denne rosa boka Kristin har skrevet, hun bodde en sommer på Bjerkebæk og fikk skrive der.
Denne boka har jeg omtalt : Jeg har levd i dette landet i tusen år, og er veldig bra 

Kristin Brandsegg Johansen vare en flott foreleser som tydelig hadde kost seg med å skrive denne boka. Hun var så engasjert og fortalte hvorfor hun fra ungdomstiden hadde vært betatt av Sigrid Undset. Hva er det med Kristin Lavransdatter som aldri slipper taket i oss? Ja, man kan undre for jeg er også veldig opptatt av henne. Denne rosa lille boka gir oss en del svar, men kanskje ikke alt. Flott!
Jeg skulle gjerne ha vært på flere Undset foredrag, for de hadde ulik tematikk.

Dette bildet henger i kafeen og jeg synes at det er morsomt å ta med. 
Sigrid med de tre ungene sine. Hvem de to jentene er vet jeg ikke, men sikkert barnepiker.

Bjerkebæk fra  inngangen.

Det var en utrolig varm dag, men i storgata er det alltid mye folk.
Galleri Zink var neste stopp

Kunsthåndverker Dag Bratbergsengen og Edvard Hoem er søskenbarn med tvillingsøstre som mødre.
Dag vokste opp på Lillehammer og leire ble hans uttrykksmiddel, og han viser i Galleri Zink mange morsomme figurer som kanskje kan fortelle oss noe om hvem vi er og han fortalte hvordan han jobbet. Dag har også utgitt en bok om sine arbeider.
Fetteren Edvard som vokste opp på Nordvestlandet, var odelsgutten som takket nei. Han ville skrive og han har utgitt utrolig mange bøker som vi kjenner. Link til omtalene jeg har om han

Ingar Sletten Kolloen er det som ledet samtalen mellom dikteren og keramikeren. 
Han har skrevet mange biografier og var flink til å lede samtalen

Her ser vi skapningene som kommer tytende ut av leiresekken

Nr 24. Det hjelper lite å ha mange bein å stå på, når de aldri er i bakken. Slik er det med Sigve
Nr. 20 Jens Jacob  var overhode ikke glad i katter.
Veldig morsomt å se hvordan Dag har utviklet seg, jeg har kjent han i mange år og han har jobbet veldig annerledes før,

Kritisk ettertanke ble neste møte. Der tre profilerte litteraturkritikere snakket om tre ulike bøker. Bjørn Gabrielsen tok for seg boka av Eselets "Del likt" en meget spesiell bok, ja er det egentlig en bok eller et hefte?. Kristian Wiese fortalte om boka "Grensen" av Erika Fatland. 
Janneken Øverland tok for seg Jan Kjerstad sin bok "Berger". Hvorfor fikk nettopp disse bøkene så mye oppmerksomhet, nominasjoner og leser? Hva er disse bøkenes styrke og svakheter, var noe av det som ble diskutert. Noe var jeg enig i og annet ikke, men jeg har bare lest Berger.
Skal lese "Grensen "snart, det er en tykk bok!

Så gikk jeg på kunstutstillingen om Pariserne og Del 2 er her

8 kommentarer:

  1. Veldig fint å lese om ditt opphol på Lillehammer. Jeg har lest Keeperen og havet, og likte boken veldig godt. Kunne tenke meg å lese den andre, het den Vaffelhjerte eller noe? Da er de vel litt yngre enn i denne. Det ser så fint ut på Bjerkebæk, der vil jeg reise til en gang,sikkert spesielt å være på en plass en slik kjent forfatter har bodd og hatt sitt virke.

    Hoem var jo i Bergen og holdt foredrag for et par uker siden og jeg klarte å gå glipp av det, jaja, sånn kan det går.

    Tusen takk for titten! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg var der bare en dag, men utrolig hva man får med seg når man er et slikt sted alene. Da bestemmer man tempo og har fult fokus. En spennende dag. Vaffelhjeret er nok beregnet for mindre barn. Sigrid Undset er en dame jeg aldri blir ferdig med, har vært opptatt av henne siden jeg var ung.

      Slett
  2. Alltid artig å lese hva andre får med seg.:)
    Jeg var på Bjerkebæk en tur i går. Flere år siden jeg var der sist. Jeg kunne gjerne tenkt meg å vært meg på bokbadet med Brandsegg Johansen, men man må jo alltid velge mellom flere ting på festivalen. Så det ble ikke slik denne gangen. Boka her jeg ikke lest , men tenker å gjøre det en dag. Har lest Ørjaseters bio om Undset, btw.
    pst-- over den blå døra på bilde du har tatt, så jeg et rede med fire fugleunger som gapte som bare det og innimellom kom mora med mat..

    Kritisk ettertanke- enig i noe, men ikke i alt jeg heller. Noe de sa om Fatlands bok, som de ikke ville ha sagt om mann, husker ikke akkurat hva det var, men husker at jeg tenkte det.

    Du vil sikkert like Grensen. Det tror jeg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Brandsegg Johansen var så morsom å høre på, så livaktig. Hun snakket så vakkert om Ørjaseter sin biografi, den kjenner jeg godt til også både lest og vært på foredrag om den.
      Gleder meg til Grensen, men jeg har litt motstand med å starte med så tykke bøker.

      Slett
    2. Alltid gøy å høre på livaktige forfatterfortellere.
      Jeg så at Anne B Ragde har skrevet biografi om henne også, for lenge siden. Den var ganske tyng, er det kanskje en barnebok? Fant ikke helt ut av det der og da.

      Skjønner at du kvier deg for tykke bøker, men denne er så lett skrevet og går så fort unna...det merker du når du begynner.

      Slett
  3. De to ungjentene er vel døtrene til Anders Svarstad, kanskje? De hadde et godt forhold til Sigrid Undset, etter hva jeg kan huske ut fra biografien(e). Håper å en gang få besøkt både Bjerkebekk (kan ikke fatte og begripe hvorfor jeg enda ikke har vært der...) og litteraturfestivalen. Morsomt å se og få innblikk gjennom bokbloggeres øyne :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, kanskje det er hans døtre, de var jo mye hos Sigrid Undset. Du må ta deg en tur dit og på litteraturfestivalen for det er helt topp.

      Slett
  4. Dette har virkelig vokst til en kjempestor festival. Jeg burde vært der.
    Artige de figurene!
    Så må jeg takke deg så mye for info om kommentarer på bloggen min. Uten din info hadde jeg ikke vært klar over hva jeg skulle gjort. Veldig snilt av deg å forstå det og så hjelpe.
    Nyt dagene! Jeg skal se på din utstilling. Hilsen fra Tove/fargeneforteller

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!