torsdag 18. oktober 2018

Teige, Trude "Pasienten"



En krim som var spennende og hadde mange fine detaljer.


Krim, er ikke min greie å lese. Men denne glemte jeg å avbestille fra en bokklubb og nå lå den for tur. Trude Teige har jeg lest andre bøker av og synes hun skriver godt, så jeg følte at jeg måtte lese denne. ( Må få unna litt i uleste bunken.)

Kajsa Coren er ansatt i Kanal 4, hun får besøk av en svensk mann med navn Gøran Nordin (han er stygge skader i ansiktet), hjemme i Losvika på Sunnmøre. Han vil at hun skal finne ut noe om ei jente som heter Julia som forsvant for mange år siden, i 2002.

Kajsa, har en klump i brystet, hva er det? Hun får undersøkt dette, samtidig som hun har et møte med Kanal 4. Et møte som blir litt frustrerende, så da hun treffer kollega Niels Lier- Holm, får han høre om hennes frustrasjon.

Et lik ligger i vannet, det er mannen med ansiktsskadene, han har vært død i et par dager. Det er svensken?  Hva skjer her på hjemstedet vårt sier alle og er redde.

Kajsa er gift med Karsten, han jobber som kriminalpolitimann. De kappes om å finne ut mest mulig om saken og hun tar mange sjanser. Kajsa begynner å reise rundt å intervjue folk som kan vite noe, eller husker noe om Julie og dagen hun forsvant.
En dag ser hun at noen rydder på Sanatoriet i Kistevika, det skal bli asylmottak. Frode Olsen og Marianne Winther, hun er Julies mor og lege, de driver og tømmer alt som ligger igjen og de brenner opp all dokumentasjon. Hmmm....

Karsten er sikker på at det er Frode, som er den skyldige. Han må være dopa, for noen pupiller.....
Hva i alle dager er det som skjer på dette lille stedet?

Kajsa blir operert i brystet og etter en stund drar til Dikemark sykehus i Asker. Der jobbet Marianne Winther før hun kom til Kistevika. Kajsa kommer raskt i kontakt med noen som har jobbet med der i mange år og får høre om Krøsus. En litt spesiell mann, han bodde på Dikemark i mange år, hvorfor var han der?
Hun går rundt og tar mange bilder og sporer opp Krøsus lille laboratorium der han laget blant annet parfyme. Hva med Edvard Munch bilde? Mange løse tråder..
Her skjønner vi at det bygger seg opp til en spennende kriminalgåte... jeg sier ikke mer.

Boka er godt bygget opp, spennende og forteller mange fine sidefortellinger.
Eks: Krøsus og fortellingen om han koste jeg meg med, det var virkelig en historie som løftet boka. Kontrastene mellom nåtid og fortid er veldig bra.
Trude Teige er flink med detaljer og at det er linket til et spesielt sted som Dikemark er morsomt.

Vi kommer tett inn på Kajsa og hører om hennes tanker rundt sykdommen og hun er en modig, frekk og fremad stormende kvinne som kan ta pusten fra noen og en hver.
Jeg må ha hatt flaks for jeg skjønte ganske tidlig hvem morderen var.... det er ikke ofte jeg skjønner. Men, det var bra pakket inn og en god historie.

Andre bøker jeg har lest av Trude Teige er " Mormor danset i regnet", roman fra 2015

Utgitt 2017, Aschehoug, 380 sider, 

6 kommentarer:

  1. Med skam å melde har jeg ikke lest noe av Teige ennå,men planene er jo der. Har denne boken liggende(tror jeg) men som deg blir det lest lite krim, de gangene jeg leser det tenker jeg at jeg skal lese mer av det men det blir aldri til. Litt kjedelig å finne ut av hvem det var så tidlig eller gikk det greit?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var bare ren tipping fra meg om hvem som var morderen, men så stemte det. Man gjør seg jo alltid opp en mening underveis. Det kommer nok til å gå en stund før neste krim bok kommer på bloggen min. Har mer en nok med tv krim. Men, så var det det med å få vekk noen bøker fra ulestbokhylla som vokser og vokser om dagen.
      Her har vi vakre dager og herlig sommervarme om dagen, håper dere har det like fint i Bergen!

      Slett
  2. Denne har jeg også lest, og likte den veldig godt :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra, da bomma jeg ikke helt. Hun skriver fengende godt.

      Slett
  3. God bok ja. Eg har lest dei fleste av bøkene til Trude Teige,
    ho kjem forresten frå nabokommunen vår :)

    SvarSlett
  4. Jeg tror jeg har lagt inn en kommentar her? Hilsen Tove

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!