torsdag 31. januar 2019

Januar 2019 oppsummering




Januar i den blå timen før alt gikk i rødt, fra Koigen på Hamar




"Saue sanker tanker", en fin diktsamling som ikke bare handler om sauer, men om oss mennesker som oppfører oss sådan i visse situasjoner.











 Kazuo Ishiguro, "Resten av dagen" Denne er skrevet av han som fikk Nobelprisen 2017. Veldig nydelig bok, fredfull og medmenneskelig.
Lesesirkelen.












Geir Gulliksen "Se på oss nå". En roman om hvor fort et ekteskap kan havne i grøfta når man bare tenker med det nedenfor buksestrikken isteden for hodet. En direkte og moderne godt skrevet roman.









Liz Buer har skrevet boka "Flyet fra Saigon" om Vietnamkrigens norske barn 1968- 1975. Saksprosa. En fantastisk ryddig, godt skrevet og bra bok om temaet adopsjonen som skjedde under Vietnamkrigen og adopsjon generelt. Dette temaet opptar meg, jeg er selv adoptivmor til tre og ser utrolig mange likhetstrekk i reaksjoner, fortrengning av hvem man er, hvor man kommer fra osv.









  "Kvinnfolk. Fantastisk mat til verdens berømte damer" Dette er en kunstbok som handler om å hedre kjente kvinner og de har laget en kokebok som de tror vil stemme overens med hva de likte/liker å spise, med oppskrifter. En delikat vakker bok å bla i.









Dahle, Gro "Karneval" Diktlesersirkelen. En humoristisk og skarp diktsamling.

Min historia - Michelle Obama









Michelle Obama "Min Historie" Michelle forteller om barndom, ungdomstiden og alle målene hun satte seg. Møte med B. Obama og livet i det hvite hus. Denne kunne vært skjært ned til det halve, særlig begynnelsen. For mye gjentagelser av stoff!


     







 Gill Paul "I gode og onde dager". En roman, med en historie fra Romanovfamilien, som omhandlet tsarfamiliens fall, men Tatjana kom seg unna i denne romanen. Den andre historien er om Kitty som stikker av fra mannen sin og drar til hytta hun har arvet etter oldefaren. Disse to historiene blir vevet sammen til en bok, kall det gjerne en slektshistorie.                          








Motte, Anders De La "Høstdåd"  en svensk krim. jeg har ikke krimsjangeren innafor huden, men denne falt jeg for. Den var godt skrevet, spennende og ganske realistisk. Absolutt en krim å kose seg med på kalde dager.









2 diktsamlinger- to norske, en til diktlesirkelen - en kvinne og en mann som forfatter
1 roman fra England av Nobelprisvinneren 2017, 1001 Lesesirkelen
1 norsk roman, av en mann jeg aldri har lest noe av før!
1 sakprosa bok om Vietnam barna som kom hit 1968 - 1975, adopsjon
1 kunst og kokebok om kjente kvinner. Historie, kokkekunst, fotografi
1 biografi av Amerikas førstedame, Michelle Obama
1 roman om tsarfamilien Romanov og Kitty, ny kvinnelig forfatter for meg.
1 krimbok, svensk, skrevet av en mann jeg aldri har lest før
= 9

Januar har vært en kald og kjedelig måned, hatt lite arbeidslyst og ikke fått til det jeg ønsket på verkstedet. Men, jeg har fått strikket en hel genser og sydd gardiner ...osv
Vært på noen utstillinger og sett mye tv (ulikt meg).

Lyttet om igjen på:
Herbjørg Wassmo sin bok "Disse øyeblikk" i et forsøk på å lage et smykke som sier noe om henne.
Færøvik sin lydbok "Buddhas barn",inspirasjon. På nytt drar vi to damer på tur til Vietnam i mars. Gleder meg! Reiseruta er ikke helt klarlagt enda, flybilletter er kjøpt.

6 kommentarer:

  1. For et nydelig bilde! :-) Kun lest den øverste samt Wassmo av "dine" denne måneden. Har lyst til å lese Michelle sin bok, jeg digger damen, men har hørt litt ymse om den. Men man vet jo ikke selv før man eventuelt prøver.

    Så kjekt med Vietnam-tur! :-)

    Ønsker deg en fin februarmåned!

    SvarSlett
  2. Michelle Obama sin bok er verd å lese, men ingen høydare synes jeg.
    Vietnam, der var vi to damene på tur i 2014 også, denne gangen skal vi reise nordover opp i fjellene og antagelig videre med fly helt syd til Mekongelven og varme strender. Planlegging tar tid, så vi får se!

    SvarSlett
  3. Kjedelig måned til tross, du har no fått lest litt i tillegg til å trylle frem en genser. Sauesankertanker likte jeg godt, men Resten av dagene la jeg fra meg, i ren desperasjon fordi jeg syntes det ble for dølt. Tar den frem nå da jeg er ferdig med den andre romanen jeg holdt på med, Hveberg sin (den må du lese)
    Så øredobbene dine på Berit sin reklamefilm, skikkelig fine - så der ser du, du ble litt kjendis du også via eBokBib sin reklamefilm :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, Resten av dagen var en lagsom bok, men se filmen! Jeg er akkurat ferdig med Kobrahjerte, fantastisk og Hveberg er på planen.
      Litt morsomt at Berit kjøpte ørepynt av meg da jeg var i Sollia i fjor. Flott reklamefilm!

      Slett
  4. Utrolig vakkert foto. Nesten svenske farger.
    Har nettopp gjort meg ferdig med nesten 700 sider krim på engelsk, Lethal White, av Rowling. Men forfatternavn på boken er Robert Galbraith. Tror det er tredje bok i denne serien om Strike. Spennende! Hilsen Tove.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har jo faktisk lest en krim jeg også, det er ikke ofte!

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!