torsdag 3. januar 2019

Harald Sohlberg på Nasjonalgalleriet


                       Selvportrett. Han er mest kjent for alle bildene fra Røros og Sollia

Harald Sohlberg f 1869 - 1935  har egen utstilling på Nasjonalgalleriet fra 28. september 2018 til 13 januar 2019.
Den 13 januar er det slutt på utstillingene i Nasjonalgalleriet, skal du oppleve det har du ikke mange dager igjen. Jeg vet ikke når det nye Nasjonalmuseet åpner i Vika, men regner med at det er en stund til.

Harald Sohlberg maler norsk landskap som sitt motiv. Han er ikke opptatt av menneskene i bildene sine, men naturens skjønnhet.

 Etter 14 år ble han ferdig med sitt mest kjente bilde "Vinternatt i Fjeldene 1914"

En liten akvarell

Sohlberg malte mange av sine malerier i Sollia, der han var over mange år i kortere og lengre perioder for å fange Rondane. Han maler ut fra en ide om ikke å kopier virkeligheten, men at motivet har sin kunstneriske form og man kan kjenne det igjen. Det var et helt rom med masseskisser i ulike teknikker på Nasjonalgalleriet.
Sohlbergs plass finnes derfor i Sollia, der han likte å jobbe. Et fantastisk arkitektonisk stopp på vegen til Folldal.

Dette er bildet jeg tok fra Sohlbergs plass, slik ser det egentlig ut

På vegen fra Sollia til Folldalen går du inn her

Den svinger seg inn i skogen og ut der jeg tok bilde.


Denne utstillingen er en jubileumsutstilling- 150 år siden han ble født. Den skal videre til London og Tyskland. 
Det var så mange mennesker der på onsdag at det var nesten så jeg måtte brøyte meg fra for å ta bilder. Derfor har det blitt skjevhet i bildene. 

Noen glimt fra utstillingen ellers!


Det var noen fantastisk flotte skisser der


 Tittel "Landeveien fra 1905" I nærheten av Røros. 
Veien er menneskenes vei og treet et bilde på livets gang og telegrafstolpene er tegn på den nye tid.

 "Våraften" 2013, Akershus
Utrolig sterke farger , kjenner man igjen fjellkjeden?


 Mange vakre motiv. 
Spennende å se hvor enkle konstruksjoner han bruker i linjene, de horisontale og de vertikale er bærebjelken i mange av bildene


 Han jobbet også med å se skjønnheten med det store og i det små. Hver detalj er nøyaktig tegnet på bordet og blomstene. 

En flott utstilling, jeg er glad jeg fikk med meg. 
Mine tanker er at Knut Hamsun var der oppe mye i samme periode, hmm

Jeg tok en runde til for siste gang på museet, det kommer .....


8 kommentarer:

  1. Flotte bilder og jeg må si jeg kvapp litt med det samme jeg så navnet(uten briller) for jeg trodde det stod Haldor Solberg(min onkel) som også er kunstmaler, men han er nok ikke så kjent utenfor Tønsberg hvor han bor.
    Hadde jeg bodd litt nærmere skulle jeg jammen tatt turen for dette virket veldig interessant! Takk for titten :-)

    SvarSlett
  2. Du kom meg i forkjøpet! Jeg var også på utstillingen før jul, og kunne nesten ikke gå derfra. Så mange vakre bilder, som også jeg har fotografert. Mange av de samme som du har lagt ut, men jeg vil nok likevel lage et blogginnlegg hos meg. Disse bildene tåler å bli sett mange ganger! Jeg anbefaler alle å se utstillingen - utrolig mange vakre fargesprakende bilder! Og da vi var der var det også utrolig mange der, mange unge fra ulike land. Hilsen Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
    Svar
    1. Så morsomt at du også har sett utstillingen. Naturligvis må du lage et innlegg om det.
      Det var en veldig flott utstilling, ja utrolig mye folk der da jeg var der også.

      Slett
  3. Tusen takk, kjære Ingun, at du presenterer Harald Sohlberg utstilling fra Oslo.
    Jeg er i Oslo - jeg er alltid i nasjonalgalerie :-))) Og hvilke glede, utstilling kommer til Tyskland... håper i nærheten... vet du hvilke by... Berlin, jeg kan reise :-)))
    H. Sohlberg studerte i et år i Weimar/Tyskland på Kunstakademiet.
    Jeg kjøpte en gang en plakat i nasjonalgaleriet fra gata i Røros. Takk at du viser så mange
    vakre mindre kjente bilder. En glede å se. Tusen takk.
    God kveld. Hilsen fra Viola
    P.S. Hamar jeg var en gang... to dager...

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Han skal ha utstilling i Museum Wiesbaden i Tyskland, men jeg vet ikke når den skal først stå i London i 2019.
      Så flott at du kjenner til Sohlberg. Ja, det var mange norske som studerte kunst i Tyskland, Vi hadde ikke en kunstutdanning som var så bra som i Tyskland den gangen.
      Ha en fin dag!

      Slett
  4. Da kjenner også Viola Sohlberg. Jeg visste ikke det før jeg leste her. Men jeg tipset henne nettopp om de vakre bildene hans, for jeg har også nå fulgt i dine fotspor og lagt ut et innlegg om utstillingen. Og det må komme mer. Jeg tok litt mindre kjente bilder først, for ikke å ta de samme som du la ut, men det kommer mer. De er jo så flotte! Hilsen Tove /fargeneforteller

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!