søndag 13. januar 2019

Nasjonalgalleriet for siste gang


Jeg var i Oslo en vakker solskinnsdag i begynnelsen av januar.
Nasjonalgalleriet har nå stengt sine dører og jeg gikk en siste runde og tok noen bilder.
Der har jeg hatt med hundre vis av elever opp gjennom årene og snakket kunsthistorie.

Bli med på en liten mimre-tur:
Johan Christian Dahl (1788 - 1857) "Fra Bastei", okt 1819


Alle de flotte skissene/studiene som viser prosessen

                                          Peder Balke (1804 - 1887), Fra nord-Norge turen/tiden hans.

Peder Balke (1804 - 1887) "Fyr på den norske kyst" 1855

Adolph Tidemand, "Bjørnejegerens hjemkomst" 1862

Brudeferden i Hardanger. Adolph Tidemann og Hans Gude

Elilif Peterssen (1852 - 1928) 
Christian 11 undertegner dødsdommen over Torben Oxe1875 - 1876

Edgard Degas , "Morgentoalett, ca 1893
Alle maleriene med mørke blå vegger er fra siste del av 1800. 
Fra Impresjonismen til Munch

Christian Krohg  (1852- 1925)"Mor og barn" 1883

Krogh sitt bilde : Albertine hos politilægen er fantastisk stort å flott

Christian Krogh  "Oda Krohg" 1888

Harriet Backer (1845 - 1932) "Barnedåp i Tanum kirke" 1892

Edvard Munch (1863 - 1944) "Hans Jæger" 1889 og "Skrik" 
Det var nærmest kø for å ta selfi foran det bilde.

Per Krogh (1889 - 1965) The Lady in Black
Modernismen

Axel Revold  (1887 - 1962) "Atelier" 1919-20


 Da jeg var der var det en skoleklasse som stimlet om dette maleriet, de ropte i kor:
SE: HARRY POTTER, det er et bilde av HAN her? De unge løp frem og tilbake. 
Bilde viser Jonas Lie  (Romantikken).
 Det var litt morsomt hendelse!



Å tenk på alle de flotte skulpturene - som denne greske skulpturen.
Det gamle ærverdige museet  skal brukes til ulike utstillinger, hørte jeg på radioen, FLOTT!.

Gleder meg til det nye museet åpner i 2020, på den gamle Vestbanetomta. 
Det blir Nordens største kunstmuseum.

Den siste sær-utstillingen var Harald Sohlberg som jeg skrev om her 

4 kommentarer:

  1. Så fint at du fikk tatt denne mimreturen. Så mange herlige malerier! Synes det er synd at de ikke har beholdt Nasjonalgalleriet. Er veldig spent på hvordan det nye museet blir. Utvendig er det ikke vakkert synes jeg. Hilsen fra Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg synes det ser enormt ut, men man får se til glassbygget på toppen blir ferdig.
      Nasjonalgalleriets lokaler skal brukes til utstillinger av ulik sort, men hva og når vet man ikke.

      Slett
  2. Så spennande å følge deg på tur rundt i Nasjonalgalleriet.
    Eg har vore der nokre gongar, ein gong med guide.
    Høyrde på radioen mandag morgen at det var masse menneske der på søndag,
    dei fekk ikkje ut alle før kl 21.20 den kvelden.
    Ei epoke er over. Det nye museet blir nok flott.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, trist at det er lagt ned, men det blir sikkert et flott nytt bygg

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!