lørdag 13. mars 2021

"Lilla Smycket" av Patrick Modiano

 

En ensom og trist oppvekst, på leting etter minner i Paris.

Den 18 år gamle Therese oppdager en kvinne i metroen i rushtiden på det endeløse rullebåndet, hun har på seg en gul frakk. Therese kjenner henne igjen. Det har gått tolv år siden hun så henne sist, det må være min mor? Hun følger etter henne for å se hvor hun bor, men gir seg ikke tilkjenne. Hun blir ganske forvirret for hun har i de siste 12 årene fått vite at moren er død, hun døde i Marokko. 

Moren som kalte henne mitt lille smykke, dro en dag fra henne og hvor ble hun av? Å bli forlatt av sin egen mor i seks års alderen er ganske spesielt og vi får etter hvert høre hennes historie. Hvordan moren var, hvem hun var og hvordan de to levde, uten en far.

Hennes barndom var uklar og hun hadde forsøkt å viske den ut. Så begynner hun å lete etter de stedene de to hadde bodd. Therese er ikke kjent i Paris, men finner og minnene strømmer på. Det store huset de bodde i, hunden som forsvant også moren som forsvant.

Therese får seg en jobb med å passe ei navnløs jente. Hun opplever at foreldrene er likeså fjerne for sin datter som moren hennes var. Er det mulig med to så like historier, undrer hun seg over. Hun er så ensom, men en dag inntreffer noe, så hun blir kjent med en kvinne som jobber på et apotek, de blir venner.  

Denne lille fortellingen sier mer enn ei tykk bok, det skal jeg love deg. Jeg hørte den i små porsjoner, for den var ganske spesiell og jeg følte at den måtte bearbeides, tolkes underveis.

Dette er min andre bok av forfatteren og han begge har tema fra Paris sine gater. Fantastisk flotte beskrivelser av folk, stemninger og følelser. Poetisk vakker. 

Fra Storytel på svensk i 3t26 min. Boka 128 sider. Utgitt 2014 Original tittel er: Le Petite Bijou


6 kommentarer:

  1. Spennende! Det er overraskende ofte de tynne bøkene har mer interessant å formidle. Gleden å oppdage en ny forfatter skinner igjennom her. Jeg har lest en - Ungdomsår - og skal klart lese flere av Modiano.
    Dessuten er det sjelden feil å lese om Paris :) Nyt helgen

    SvarSlett
  2. Artig at du leser flere bøker av samme forfatter, sånn på rappen. Jeg lar meg også rive med på denne måten. Også så deilig med en kort bok innimellom da :)
    Ønsker deg en fin fin søndag Ingun, håper du har noe fint å putle med (eller kanskje værgudene ikke driver vårrengjøring der du bor...)

    SvarSlett
    Svar
    1. Torsdag kom det 20 cm snø, så her er det ikke mye vårrengjøring. Se på Augusta sin side for i går, så ser du hva jeg driver med. Morsomt prosjekt.
      Jeg likte stemningen og stilen til Modiano. Når det er så korte bøker er det fint med flere. Det blir for det meste lydbøker for meg nå. Skal ha utstilling og alt må være klart til begynnelsen av mai. Ha en fin søndag!

      Slett
  3. Denne fikk jeg lyst å lese! Biblioteket er heldigvis åpent nå, så jeg får ta meg en tur. Jeg har hatt problemer med bloggen min. Det dukket plutselig opp noen stygge og forstyrrende firkanter som spredte seg til eldre poster. Det var ganske skremmende og jeg var redd det skulle smitte til andre sine blogger. Men nå har mannen min brukt mye tid og det ser ut som vi er kvitt det. Håper det!

    SvarSlett
    Svar
    1. Fint du har fått ordnet bloggen. Ha en fin uke!

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!