torsdag 20. juni 2024

Dronning Ingebjørg Guttormsdatter 1103- 1123

 


Hvorfor vet vi så lite om Dronning Ingebjørg fra Høvdingsetet Steig på Hundorp?

Dette er en bok som ramser opp en del dronninger, men jeg har konsentrert meg om en av Dronningene. Det er Dronning Ingebjørg Guttormsdatter, fra Hundorp. Jeg har valgt å hedre henne til utstillingen til utstillingen jeg skal være med på i Galleri Ullinsvin, Vågå. Den åpner lørdag, der har jeg med ti av mine Hommage smykker, Tre av dem er helt nye og med røtter i Gudbrandsdalen, det vil si fra Våga til Lillehammer. Etter åpningen kommer det mer om hvert enkelt smykke på min blogg: Ingun Kleppan. på min blogg Ingun Kleppan. Der kan du se hvem de åtte andre kunsthåndverkerne er og lese mer om utstillingen.

Dronning Ingebjørg Guttormsdatter 

Gudbrandsdalen har fostret en Dronning, gift med Øystein Magnusson, konge 1103-1123. Ingebjørg ble født på Høvdingsete Steig på Hundorp, Sør Fron. Barnebarn etter Steiga - Tore fra Steig.  Øystein Magnusson f.1088 var sønn av Magnus Berrføtt. Han ble samkonge m. broren Olav (d.ung). Ingebjørg er en av de to norskfødte dronninger fra sagatiden.

Harald Hardråde døde i 1066, ved Stanford Bridge. Han hadde to sønner Olav og Magnus. Olav Kyrre ble Konge 1066-1093. Magnus sin sønn Håkon vokste opp på Høvdingsete Steig, Hundorp. Når Olav Kyrre døde ville fosterfaren «Steiga-Tore» ha Håkon Torefostre til konge. Det endte i en stor konflikt, hvor Steiga-Tore ble hengt, ca. 70 år gammel.

Sønnen til Olav Kyrre, Magnus Berrføtt ble Konge, 1093 -1103. Sønnen til Magnus, Øystein Magnusson, f 1088 ble Konge 1103-1123. Han giftet seg med Steiga-Tore sitt barnebarn Ingebjørg Guttormsdatter, antakelig i en politisk allianse mellom to mektige ætter. De fikk datteren Maria. Ingen av disse kvinnen er mye omtalt, historisk.  

Historiske fortellinger kan fortelle at Olav Haraldsson (Olav den hellige) var på sin kristningsferd i 1021. Gjennom Skjåk og Lom og innom mange steder før han stoppet på Fron, der «Kristningsmøte» skulle være. Et møte mellom Dale-Gudbrand og Tor Istermage, fra Steig som var hovgode for gudbrandsdølene og hadde høy status. Tor og Olavs tante Isrid ble gift, litt seinere, de fikk sønnen de kalte «Steiga-Tore», det betydde blodsbånd mellom Steig og kongeslekta. Steiga-Tore ble søskenbarn med Olav den hellige og Harald Hardråde, og det er Steiga-Tore som gir Harald kongsnavnet «Den siste viking» i 1049. 

Harald Hårdrådes sin sønn Håkon Magnus vokste opp på Steig, han fikk i 1095 kongsnavnet Steiga-Tore og ble rikspolitikker.  Steiga-Tore gikk mot kong Magnus Berrføtt i et opprør, som gikk veldig galt. Steiga-Tore ble tatt til fange og drept (hengt). Steiga-Tore sin sønn Guttorm drev gården vider på Fron, og hans datter Ingebjørg Guttormsdatter fra Steig, blir gift med Magnus Berrføtt sin sønn Øystein Magnusson, han delte kongemakta med broren Olav til han døde i 1115.

Slik ble Ingebjørg dronning. Hun er en av de to norskfødte dronninger fra sagatiden. Gården Steig på Hundorp har fostret ei dronning, en konge og kronet en konge.    

Gården Steig ble først omtalt som kongsgård i 1177, da birkebeinerne under Sverre Sigurdsson hvilte der i to uker. I historien fortelles det at Steig ble brukt som kongsgård når kongen reiste mellom Oslo og Trondheim, frem til 1570.                                                                                                                                                                                                              

Kort info: Samkongedømmet 1050-1130

Harald Hardråde døde i 1066, var konge 1045-1066 han hadde to sønner Magnus og Olav.

Magnus Haraldsson fikk sønnen Håkon Magnusson,vokste opp på Steig.

Olav Haraldsson Kyrre konge1066-1093 (Olav Digre) gift svenske Astrid Olavsdatter -Magnus Berrføtt

Håkon Magnusson Torefostre  «Steiga -Tore», -sønnen Guttorm, fikk datteren Ingebjørg, Steig

Magnus Olavsson «Berrføtt» 1093-1103, gift, svenske Margreta, Øystein, Sigurd Jorsalfar, Olav

 Øystein Magnusson 1103-1123, gift med Ingebjørg og samkonge m. Olav Magnusson, døde 1115. 

                                                                                                                                             

Kilder: Boka: Norges Dronninger gjennom 100 år av Nils Petter, https://www.steig-gard.com, Og Hundorp sin hjemmeside. https://fortidsminneforeningen.no/aktuelt/1000-ar-gamle-steig-gard/ved   August Evensen.


Jeg må finne ut mer om broren til Øystein, han som er mer kjent som Sigurd Jorsalfare:            Fra boka til "Norges Dronninger gjennom 1000 år" nevnes det litt om Sigurd Jorsalfare. 

Etter at Sigurd kom fra sin mangeårige ferd til Jerusalem, giftet han seg med datteren til storfyrsten Mstislav i Holmgard, hun het Malmfrid. Hun fikk ingen sønner, bare en datter etter 10 års ekteskap. Sigurd ble lei Malmfrid, og hun ble dårlig behandlet av Sigurd. Han ble betraktet som sinn-syk og var stygg mot henne på alle vis, forteller denne boka.

Jeg får ikke alle historiene til å stemme, med andre bøker og annet jeg har lest, det er litt frustrerende. Men, nå har jeg lånt meg boka «Jakten på Sigurd Jorsalfare" av Øystein Morten og har begynt på den. 

Magnus Berrføtt døde i 1103, den gang ble alle tre sønnene samkonger, Sigurd var da 13år, han dro av gårde på pilgrimsferd 18år gammel og fungerte noen få år som samkonge med Øystein. De var svært ulike og  det ble lett uenigheter mellom dem. Broren Olav døde 16 år gammel. Mer historisk stoff kommer om kongene på 1100 tallet, og mye mer historie om Sigurd Jorsalfare. 

5 kommentarer:

  1. Interessant! I alle fall for oss som er interessert i middelalderen..
    Veldig mange namn å halda styr på og vanskeleg å forstå forholda mellom dei, så dette var ein smule oppklarande. Spesielt at det var ein så lang periode med samkongedømme. Det har heilt sikkert vore uroleg og
    Eg har lese Morten si bok om Sigurd Jorsalfare nyleg, og han må sanneleg ha vore ein heilt spesiell mann, frå heilt ung alder.

    SvarSlett
    Svar
    1. *Det har heilt sikkert vore ei uroleg tid* skulle det stå.

      Slett
  2. Ja, det er mange navn og holde orden på, og han godeste Sigurd var sannelig ikke noen lett kar å komme ut for. Han virket på meg som egosentrisk, herskesyk og med dagens ord en som utnyttet alle og ønsket å bli betraktet som en stjerne.
    Morten Øystein har jeg etter hvert lest mange bøker av og det er det mest utrolige han klarer å finne ut av. For ikke å nevne alle stedene har drar for å utforske selv, morsomt!
    Her i denne bok synes jeg det var litt merkelig at han ikke sa hva kona til Øystein het, bare at Øystein var gift. Det hadde nok ikke Ingebjørg likt, det finnes veldig lite om henne. Jeg har lett og spurt på biblioteket og de fant ikke mye, bare denne boka, Norges Dronninger gjennom 1000 år, og på Wikipedia finner man jo litt info.
    Jeg liker også å lese om folk fra middelalderen og vikingetid. Vi har en vikingbåt her på Hamar og den er jeg med å ror en gang i uka. Sist helg var det MIddelalderfestival her på Hamar, så da var det på vikingekostymen og Olav Kvite som båten heter fikk mange turer på Mjøsa med barn og voksne. ;)

    SvarSlett
  3. Så gøy at du har tatt deg et nytt dypdykk i kongerekkene våre. Det er som Berit sier mange navn å holde styr på, men når en har lest en del, og de overlapper, er det veldig gøy. Dronningene har ikke fått så mye oppmerksomhet, så det er bra det skrives litt om dem også :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg måtte jo hedre kvinna fra Hundorp, når jeg skulle ha utstilling i Gudbrandsdalen. Litt morsomt at jeg aldri har hørt om henne før jeg begynte å lete, og særlig når forfedrene mine på morsiden har bodd på Hundorp i mange, mange generasjoner. Broren min har overtatt gården etter mor, (han driver den ikke, han er billedhugger og har flere verksteder der) så jeg føler tilhørighet til stedet enda.

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!