mandag 3. juni 2024

Oppsummering Mai 2024

Vi har hatt en fantastisk forsommer, og her blomstrer pionene alt, det er to uker før det som er vanlig. 
Jeg har drevet på med diverse. Nå er det innspurt til utstilling i Galleri Ullinsvin, Vågå, med 8 andre utstillere fra Innlandet, sommerutstilling. Jeg skal bare vise 10 av mine smykke-bilderder. Derav tre helt nye, som naturligvis er  kvinner fra Gudbrandsdalen. 
 Jon Michelet "Orions belte, en spennings roman fra Svalbard. En av mine nye kvinner er Hanna Resvoll- Holmsen. Hun var biolog og naturverner og  var en sterk forkjemper for bevaring av mye arealer på Svalbard. Derfor måtte denne boka leses. 






Anne Stine Ingstad sitt forskningsfelt av tekstil funnene fra utgravingene  Kaupang og Oseberg. Hun var fra Lillehammer og er en av mine nye kvinneskikkelser. Sammen med to ande forfattere, har hun har skrevet 180 sider i denne boka om tekstiler "Oseberg Dronningens Grav" utgitt 1992.

 "Vardane", en litt eventyraktig fortelling, om tre mennesker i fjellet 


 Øystein Morten "Olav den hellige" litt vell langtekkelig

 Victoria Hislop "Arven" her Spennende om Hellas sin historie og politisk osv.
                         

Purpurfargen av Alice Walker, en fin, vond historie, en god bok om å være afroamerikanner, i USA ,på beg av 1900tallet.

 
  .Nils Petter Thuesen Norges Dronninger. En bok jeg har lest ang. Kvinneprosjektet mitt og utstilling. Det er ikke lett og vite hva som er sant og ikke, så man må lese diverse for å finne ut av hvordan det egentlig henger sammen. Historiene er ikke alltid de samme og har store avvik i informasjon.  Det blir  i alle fall et smykke til Vågå utstillingen om Dronning Ingebjørg som ble gift med Magnus Berrføtt sin sønn Øystein Magnussen. Han var konge fra 1103 - 1123. Ingebjørg  kom fra Høvdingsete Steig går på Hundorp. 
Faktisk var hun den første norske dronning på nesten 200 år i Norge. Litt morsom, for mor var fra Hundorp, Sør Fron. Jeg har aldri hørt mor nevne at det var et kongsevne som kom fra Høvdingsete Steig. Alle andre norsk konger på den tiden giftet seg med utenlandske kvinner, svenske, russiske, engelske osv.    

En fin biografi av Anka Ryall om Hanna Resvoll-Holmsen.Fra Vågå f. 1873 - 1943. En arktisk pioner, botaniker og naturvern-forkjemper. Hun botanisert på Svalbard og gav ut den første Svalbard floraen. Hanna kjempet for varig vern av natur på Svalbard og Norsk fjellflora. 

Hun var en viktig stemme mot oppdemningen av Gjende og Sjoa-vassdraget ved Besseggen i 1920.Ved Gjendesheim ble det i 2009 satt opp en minnestein over «Grønn-strømpen», Hanna Resvoll-Holmsen.


Hanna og søsteren Hekla, fra Vågå har begge satt spor etter seg i polarhistorien, botanikken og kvinnehistorien. Hanna har blitt hedret med et smykke som visuelt handler  livet hennes på Svalbard.  

Det kommer noe mer resume fra de to bøkene over seinere, men har det travelt med å bli ferdig. Link til smykke-bloggen min kommer, etter hvert.... 


                                          Litteraturfestivalen på Lillehammer, fredag 31 mai. 
                         
Jeg fikk med meg fra parken debutantene, her representert  av Lene Berg, som leste og fortalte om boka
 "FRA FAR", som jeg har liggende ulest, den skal leses. 

Dagen gikk fort og mitt hovedmål var seminaret på  Oplandia, om Kunstbøker.
Om kulturutvalget og pengesekken, søknader, historiske endringer opp gjennom årene osv.
Sølvberget bibliotek og kulturhus i Stavanger, der hadde de flotte innkjøpsordninger og ordnede forhold i forhold til utlån osv. Formidlet  av Sesella Fossan Knutsvik.

Å låne ut kunstbøker og merke dem er ikke bare bare, her var et eksempel. 
Mange foredrag, og presentasjoner, god mat, Panelsamtaler, hyggelig å treffe igjen folk osv. 

JorunnVeiteberg tok en oppsummering og Jonas Ekeberg var en flink leder av seminaret.


Jeg rakk heldigvis, å fikk sett utstillingen "Huset luter, men gardinene henger rett" til Andreas Eriksson Svensk/norsk. Han viste malerier, vev skulptur, video, grafikk og installasjoner. En kunstner som jobbet over et bredt tema. Det ble en lang dag, med mye inntrykk. Heldigvis rakk jeg et tog hjem, en herlig dag! 


             Dagene går fort i sol og sommervarme, her fra Furnes, hvor Steinar hugger opp lerk til ved.

Her blir det etter hvert en ny altan mot sør, med knall utsikt!

Hjemme i drivhuset koser jeg meg med tomat og paprika plantene som blomstrer.
Tiden flyr fra meg.... ha en fortsatt fin sommer!


6 kommentarer:

  1. For en fantastisk aktiv dame du er, Ingun! Det hadde vært fint å få med seg utstillingen i Vågå. Vi reiser gjennom Gudbrandsdalen rundt 1. juli. Når åpner den og hvor lenge står den?
    Vi skal ha slektstreff sør i landet 28. juni og drar derfra til Nesje utenfor Molde, til mors hjemsted, da kjører vi opp igjennom Gudbrandsdalen. Det blir nok ikke så ofte vi drar til Lillehammer lenger nå når broren min som bodde der er borte. Men jeg føler at det er enda viktigere å ta vare på den slekta vi har igjen, så det skal vi gjøre i sommer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Utstillingen skal stå fra 22juni til 8september, det er flere andre utstillinger der også. Det skal vistnok være et fint sted å stoppe, har ikke vært der enda. Gleder meg til å se hvordan det er der. Enig med deg slekt er viktige bærebjelker i livet. Ha en fin sommertur når den tid kommer :)

      Slett
  2. Mai har vært så fin i år:)
    Artig at du har lest om og jobber med smykke for å hedre Hanna Resvoll-Holmsen:) Hun har også eet kapittel i den nye sakprosaboka for barn, som heter Naturens helter. Den er kjempefin. Omtalt på bloggen min.

    Har ellers lest Orions belte en gang i gamle dager. Har 250 sider igjen av. Arven, rekker nok ikke lese den ferdig før jeg drar til Rhodos i morgen. Pakke ferdig snart nå.

    Ønsker deg en fin juni Ingunn:)

    SvarSlett
  3. Jeg har bestilt Naturens helter på bibloiteket, så skal bli spennende å se hva som står om henne der. Har laget et innlegg om henne tidligere: https://kleppanrova.blogspot.com/2024/01/hanna-resvoll-holmsen-en-viktig-norsk.html
    Og så har jeg lest den siste biografien om henne, som jeg ikke har fått blogget om enda.
    Ha en fin ferie på Rhodos! :)

    SvarSlett
  4. Kjære Ingun, det er fantastisk at du kunne forberede deg til en ny utstilling.
    I dag dro jeg til Grassimuseum i Leipzig med datteren min for den store keramikkutstillingen... Jeg tror du også vil like den. Vi hadde stor glede. Det er fantastiske verk å se der.
    Jeg ser frem til å høre om og se utstillingene dine.
    Jeg ønsker deg en deilig juni. Naturen er fantastisk og fremdriften på huset ditt er så fint.
    Mange hilsener fra Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Å, så spennende utstillingen i Leipzig høres ut, håper du legger ut bilder av noe. Nå er alt levert til utstillingen og ser fram til å se den ferdig montert i Vågå. Den skal stå fram til 8 sept.
      Jeg ønsker deg også en fin tid og sommer. :)
      Skal legge ut om utstillingen etter åpningen den 22 juni :)

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!