tirsdag 22. februar 2011

Tiller, Carl Frode "Innsirkling 2"

Dette skulle bli en helt annen opplevelse enn det jeg hadde ventet meg. 
Tiller er som Knausgård svært omdiskutert, enten liker du han eller ikke. Jeg har ikke lest bok1, men lest mye om den. Hoppet på 2ern når den var klar fra biblioteket. Det angrer jeg ikke på!

En fantastisk bok, som er litt uklar i begynnelsen, men tar seg bare mere og mere opp. 
Dette er spennende ny norsk litteratur. Særlig når det blir en vending i boka og  forfatteren starter med å diskutere selvbiografisk stoff! For så å vende helt om igjen til nesten krimsjanger, med barn som er forbyttet. En virkelig drivkraft i fortellingen som gjør at du må bare lese neste (er det flere, eller kommer det?)
Utrolig godt bygd opp komposisjonsmessig, tematisk og persongalleriet er spennende.

Boka handler om David som har satt inn en avisannonse, fordi han har mistet hukommelsen. Det er jo et spennende grep i seg selv, men er det reelt??? 
Hva ønsker han å få frem, er det et prosjekt eller et kunststundt? 
Dette opplever jeg som uvesentlig når vi får vite at han er byttet om ved fødselen, da er det naturligvis helt andre ting som kommer opp. Det er den stadige kampen om hva som er viktigst arv eller miljø. 
Arven er det viktigste vet jeg, med 3 adoptivbarn. Det er ikke noe diskusjonstema mener jeg. 
Alle konfliktene man har inne i seg, hvem er jeg?osv........egentlig et brukt tema, men her skjer det mye..

Det er det alle innlegene/brevene/tematikken handler om også. Hvem du er, hvilken aner du kommer fra og hvordan du har mulighet til å hevde deg i samfunnet. 
Nydelige beskrivelser av Ole. Den perfekte mann som vil gjøre alle til lags. Midt mellom Helen(kona) og moren strides han og de hater hverandre. 

Fantastiske "voice over" hele tiden som beskriver tanker og gjerninger. Det gjelder hele boka.

Tom Roger som er dømt nedenom og hjem for den han er. Tøffinge av taterslekt, men som er så sårbar fordi han vet at han er nederst på samfunnsstigen/ser slik på seg selv. 
Han slår og bestefaren slår, alle blir slått i hans krets/miljø.
Den refleksjonen han gjør over å drikke og angeren etterpå mot kjæresten er nydelig beskrevet.
Hvem ønsker han å være?

Paula på pleiehjemmet og hun har litt av hvert å berette.........les det selv! 
Dette er sterkt og rører ved mange mennesker sine tanker og oppfatninger.

Det er en åpen slutt som leder meg til å tro at det må bli mere.
Tar gjerne en bok om både Tom Roger og Ole. Spennende karakterer han har klart å skildre i disse personene som man kunne tenke seg å høre mere om/bli bedre kjent med.

Jeg har hørt den som lydbok og likte ikke han som leste Tom Roger, det stemte ikke helt (eneste minus). 
Spilletid 14.22
DETTE ER BRA BOK!  
Skal man sette terningkast (pleier ikke å gjøre det) er dette en sekser, mener jeg.


1 kommentar:

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!