mandag 28. februar 2011

Kaarsbøl, Jette A. " Din nestes hus"

Dette var ikke en bok som kommer opp mot hennes suksesse bok "Den lukkede bok". Jeg starter å si noe om den boka, fordi det var en helt fantastisk bra bok. Handligen i den boka er fra 1875 og omhandler forfattere og andre storheter som Georg Brandes osv fra den tiden.  Den handler om det perfekte par Fredrik som er kvinnelege og Fredrikke som skulle gifte seg med den frie mannen. Der kommer det frem mye spennende om det å være fri? fri til hva....? Historien veksler mellom 1875-1932.Det er mang år siden jeg var borti denne boka, men husker den veldig godt pga at den gjorde et litt sjokkerende inntrykk på meg. Endret mitt syn på hva som er frihet i forhold til hva og hva de tolket som frihet.

Denne boka handler om Laus, Arkitekt og lever i KBH. Hans far dør og han ser litt tilbake på livet og bestemmer seg for å gjøre endringer i livet. Flytter til St.Randers og blir husvenn med presten og stikker avgårde med hans kone. Kort fortalt. Ikke mye driv og krutt i denne boka. Mange fine poeng men ikke godt nok strukturert slik at det blir spennende nok.

Hadde det ikke vært for at jeg sitter på verkstedet og jobber så intenst hadde den aldri  blitt hørt ferdig. Oppleseren Duc Mai-The er heller ikke god tolker av teksten. 
En 3-4 bok på terningen.Spilletid  12.t  39 min.

Et tips til de som ikke har lest "Den lukkede bok" løp og kjøp/lån.
 Den var bra!

2 kommentarer:

  1. Hei! Morsomt at du følger med på anmeldelsene på boka til Renate. Det virker som en del ikke ser at det er flere bunner i boken. Det er jo et fenomen i tiden at ungdom tror veien til lykke går gjennom berømmelse. Hun prøver å skape debatt om hva som skjer om drømmen om berømmelse plutselig går i oppfyllelse for en idealistisk ungdom. Hvor lett det er å miste styringen over livet sitt og miste seg selv. Det har vært debatt blant unge i Bergens Tidende på nett og hun har fått mye oppmerksomhet.

    SvarSlett
  2. Det høres veldig bra ut. Flott at den blir sett og omtalt, det er jo viktig iseg selv med ungdomsbøker.
    Jeg følger med og gir deg beskjed om jeg ser noe mere.

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!