søndag 24. februar 2013

Barbery Muriel "Pinnsvinets eleganse"


Hvorfor sette seg selv og andre i bås?
Renee er portnerkone i en bygård i Paris. En bygård for de rike og vellykkede mennesker som bor på mange kvadratmeter hver. Hun derimot er 54 år, enke og barnløs. Hun lever opp til myten om den sløve, late,  nysgjerrige portnersken som følger med på alt, men egentig gir hun katten i alt hva de andre fordriver tiden med.
Det hun er opptatt av er å lese litteratur, film, filosofi, lytte til vakker musikk og studere kunst. Men det vet jo ingen andre og hun deler ikke sin kunnskap med noen. Hun bruker derimot ganske mye energi på å holde fasaden som den kjedelig portnerkone.

Paloma er en 12 år gammel jente som i mellomtiden har klart å få kontakt med denne merkelige fru Michel, portnerkonen. Dette fordi Paloma er en spesiell jente som har mange rare tanker. 
Renee kommer fra fattige kår og tror hun må være der for bestandig, men så en dag flytter en japansk mann inn og Renee kommer ut av pinnsvindrakten.........mer sier ikke jeg.

En søt bok, litt annerledes vinklet og rørende historie.

Janne Kokkin leser Renee stemmen og Silje Lundblad leser Paloma.
Boka utkom i 2006, lydboka i 2008
Spilletid ca 9 timer


NB:
Nå har denne vinterferien gått og jeg er godt fornøyd med hva jeg har fått gjort på verkstedet.  At jeg har vært mye på verkstedet ser man på forbruket av lydbøker, det er en viss sammenheng der.

Nå har jeg akkurat kommet hjem fra filmen "Anna Karenina", den var helt fantastisk. Den mest fantastiske scenografi og filming som jeg har opplevd noen gang. Og for noen kjoler og smykker og farger....AHHH!
Det er en film til terningkast 6 mener jeg.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!