mandag 3. juli 2017

Harstad Johan "Max, Mischa & Tetoffensiven"



Kan barndommens og opplevelser prege oss....

Hva skal man skrive om en bok man har hørt på i 42 timer. Den har så mange nyanser og så mange ting skjer. Her kommer noen få stikkord som kan lokke andre lesere:

Max er en 35 år gammel teaterinstruktør som reiser USA på kryss og tvers. Han sliter med å sove og er egentlig dritt lei jobben sin, men hva annet kan han gjøre her i livet, dette har vært livet hans . Nå ser han bare på dette livet som en sirkusopptreden med helt like rutiner hver dag. Det er ca. det samme antall tilskuere, ikke for stort og ikke for lite. Han har i løpet av de siste 12 år satt opp 8 ulike oppsetninger.

For 20 år siden flyttet Max og søsteren Ulrikke til USA, der faren er flyger. Moren og faren bodde i Stavanger og som familie bodde de på Forus, forstad til denne byen. Han minnes barndommen og da han finner ut av at foreldrene har vært AKPm-l sympatisører, politisk aktive i ungdommen. Det er dit han ser tilbake og minnes 11åringen i seg. Han ville ikke flytte til USA, men måtte jo naturligvis være med.

Max er fra barndommen veldig interessert i de amerikanske Vietnam filmene, om hvordan Vietnameserne ble behandlet og spesielt filmen Apocalypse Now som det i 1988 gikk så mange myter om at folk tørna etter å ha sett filmen. De er for unge til å se den men en av kameratene har tatt den opp på video, så de ser den i hemmelighet, om-igjen og om-igjen.
Dette surrer rundt i hodet til Max når han ikke får sove på turne og hvem er han? Hjem, hvor er det? er det Forus i Stavanger, eller er det USA?

Denne boka er bygget opp om flere fortellinger som går helt sømløst inn i hverandre. Den ene hoveddelen er om Max og hans forhold til sin syv år eldre kjæreste Mischa, som er kunstner.  
Max møter nabogutten,  Mordecai. Det blir et livslangt vennskap som endrer og påvirker han på mange vis. De to guttene går på drama/teater på skolen og det skal formen dem til det de blir som voksne. Mor og far skilles og han føler at far bare dro til ny kjæreste, men fant han lykke, .... les selv.

Den andre delen er familierelasjoner. Ove hans onkel, broren til far dro fra Stavanger til USA og kom aldri tilbake. Hans liv som, drømmen om å bli musikker. Det er ikke lett og etter en tid som lærer ender med at han drar i Vietnamkrigen, for å få amerikansk pass og bli amerikansk statsborger. Han mister sin gode venn Eric i den krigen og dette preger han. De to brødrene som vokste opp i indremisjonen og en kommunist til far har helt ulike livssyn og møtes aldri mer. Med det gjør Max og Mischa som bor sammen med Owen i mange år. Owen er en fantastisk flink pianist og gir ut plater. Mange vanskelige forhold og relasjoner innad i familien.    

Når man vet at Johan Harstad har selv jobbet som dramatiker, så skriver han veldig levende om dette og hvordan hovedpersonen jobber. Det var en lannnng seanse om utvelgelse, metode osv. 
Det er en del scener jeg absolutt mener burde vært kortet ned, for man skjønner hva som menes uten å gni og repetere ting i det uendelige og få inn alle arbeidsmetoder....fra nesehorn , via konsentrasjonsleirer i Trebinka til Vietnam, psykiske og traumatiske situasjoner!!!

Max selger sine egne bilder, som Mischa ville ha mislikt, særlig bildet hun selv har malt, men det ender med at han arver det, mange merkelige og intrikate innspill som skjer hele tiden. Mischa er en stor kunstner, via hvordan hun har blitt løftete frem av gallerister. Ganske morsomt å les og det stemmer!
Særlig sekvensen av bildetolkningen sett ut fra en forskning i semiotikk forskning er bra (semiotikk er læren om tegnet og tegnets betydning)... om fra da hun malte hyperrealistiske malerier av vaskemaskiner og gikk over til farger som på barcode merker og intrikate tekster. For ikke å snakke om vennen som bare malte svarte bilder, knall bra tolket!

Desperasjon og ensomhet. Max føler at livet renner ut og alt blir rutine. Alle rundt han forlater han eller dør, Owen av kreft og Mordecai, som tjente så mye penger på siste filmen? Hva gjør det med oss, hva betyr egentlig alt. Er det anerkjennelse i livet? for Mordecai som var jøde og homofil. Fant han aldri den rette.
Mischa som må dra avsted til L.A. syv timer med fly fra han for å kunne jobbe. Hvordan kan man som to utøvende kunstnere leve sammen og ikke bli konkurrenter?

Det er utrolig mange, lange og utdypende scener som gjerne kunne vært skrenket inn, men som dramatiker skjønner jeg at han vil ha med alt. Sette ett lite spørsmålstegn vet noen av folkene han omtaler eks. Ove(Owen ) sine venner Jan Erik Vold og Per Kleiva, hva synes de om å bli diktet inn slik?

Innleseren Jonathan Espolin- Johnson leste veldig godt der det skulle være engelsk, men det skurret litt når han ikke hadde riktig tonem på helt vanlige byer, steder, fabrikkmerker og teknikker osv. dette er kanskje litt pirk, men ellers veldig bra.
Det som var veldig uvant var at det var så lang tid mellom de ulike kapitlene og når det var en ny var det ca 1min stille. Men, egentlig så var det bra. Man fikk tid til å tenke litt før man gikk i gang med noe annet tematisk eller over i en annen tidsperiode. jeg har egentlig irritert meg litt over folk som leser inn lydbøker og ikke stopper opp ved nye kapitler.

Jeg har storkost meg med denne boka i 42 timer. Det gikk helt greit, når man står å maler husvegger og div pynt i sveitserstil og fire ulike farger.
Denne boka er spennende og inneholder mye kunnskap om mennesket, kunsten og selvoppholdelsesdriften. Det å være kunstner er ingen 9-4 jobb og man blir dritt lei. Ja, det vet jeg alt om, det er frustrerende, strevsomt og ensomt ....

DENNE BOKA ANBEFALER JEG Å LYTTE TIL!
 
Den handler også mye om å prøve å finne seg til rette i samfunnet. Den boka likte jeg veldig godt. De andre boka jeg har lest av han er Hässelby”. Den var litt anmassende og ikke så god.
Felles for alle bøkene handler om hvem er jeg, hva vil jeg? og har mange psykiske og traumatiske episoder.


Les mer om forfatteren . Johan Harstad f 1975 i Stavanger. Han har utgitt noen novellesamlinger og debuterte som dramatiker på Trønderlag teater 2007 med stykket "Washingtin"


 Noen lysbilder fra Vietnam, dit Owen dro tilbake til sammen med veteranene.
Bildene har jeg tatt i Vietnam




Fakta:

Produsert av: LBF                  LYDBOKFORLAGET     lytte-eksemplar
Først utgitt: 13.06.2017
Spilletid: 42:41:00
ISBN Lydfil: 9788242165688
Målform: Bokmål
Sjanger: Romaner
Boka utkom i 2015, på over 1000 sider

Andre som har lest boka : BokBloggerBerit


9 kommentarer:

  1. Ja, dette var nok boka som passet for deg, med alle de kunstnerne. Jeg hadde aldri holdt ut å høre en så lang lydbok.
    Ha en fin sommer Ingun, klem fra Kari

    SvarSlett
    Svar
    1. Den var utrolig facinerende, man ble kjent med hovedpersonene på en måte. Jeg følte at den rørte noe i meg og historisk er den også bra.
      Absolutt en bok jeg anbelaler

      Slett
  2. Først nå så jeg at dette er en bok skrevet av John Harstad. Hver gang jeg har sett coveret har jeg ikke reflektert over forfatteren, men antatt at det er en amerikaner (eller noe...) Jeg leste Buzz Aldrin, og likte den godt, men mer (og enda lengre) Hvem-er-jeg? tror jeg ikke jeg er klar for nå.

    SvarSlett
    Svar
    1. tematikken er på en måte den samme med søken etter nooooe... men den er helt anderledes allikevel.Den er på like bra som Buzz Aldrin.
      Jeg har iallefall storkost meg med denne på øret når jeg har stått der og malt hus.
      Jeg hadde aldri kunnet gidde å lest den som bok, men som lydbok, Topp!
      Jeg tenkte ikke på at den var så lang og det var nesten synd når den tok slutt, men den endte bra.

      Slett
  3. Denne boka har jeg hatt lyst til å lese siden den kom ut, og jeg har kjøpt pocketutgaven. Det er alltid en bøyg å starte på så tykke bøker, men kanskje tar jeg den med på ferie. Godt at du likte den, da rykker den litt nærmere i køen. Ønsker deg en riktig god sommeruke:)

    SvarSlett
  4. Den er veldig beskrivende som kanskje kan bli kjedelig å lese, men som man opplever helt annerledes når man hører det på lydbok og driver med andre ting. Jeg liker slike bøker, men vi er jo forskjellig. Noen vil kanskje oppleve Max som sytende, men det gjør ikke jeg. Å ha en slik jobb som han har er like slitsomt som å ha en hvilken som helst annen jobb og går lei, det gjør jeg også av og til.

    SvarSlett
  5. Jeg leser bøker, lytter ikke - så denne er nok ikke for meg.
    Men bildene fra Vietnam er flotte! Jeg la inn en kommentar på den andre bloggen - Verna trehus -
    om den fantastiske gården der dere har utstilling. Helt utrolig flott! For noen farger!
    Gode dager ønskes av Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
  6. Ettersom jeg allerede har bestemt meg for å sette denne høyt opp på prioriteringslista for august, har jeg bare skummet raskt gjennom innlegget ditt- kommer tilbake da jeg har lest den sjøl! Dvs, jeg har en vag plan om å kombinere lyd og papir, ettersom jeg fikk boka til bursdagen i fjor, og lydboka kan fungere som en katalysator for ENDELIG å komme skikkelig i gang. At du likte boka så godt gjør meg optimistisk ;o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er fint å bla og lese litt i boka selv om man hører den som lydbok, det liker jeg å gjøre også. Lykke til!

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!