lørdag 10. november 2018

Henriksen, Levi "Jern og metall"



Mange følsomme og fine noveller!

Dette er en novellesamling med 11 noveller som handler om å bli eldre og om ensomheten. Den handler også om å holde seg oppe og ta de rette valgene her i livet på godt og ondt.

Jeg tenkte jern og metall var en novellesamling om slit og arbeideren i industrien, men det var det lite av, bare helt vanlige folk skriver han om. Situasjoner vi alle kan komme i eller har opplevd alle og enhver. Vi møter noen har opplevd stor lykke i kjærligheten andre lever på drømmene, men fellesskapet i alle fortellingene er at de har en indre varme i det de formidler.

Levi Henriksen skriver denne gangen også fra sitt oppdiktede sted Skogli, ved Kongsvinger.
Jeg leste en novelle hver dag, det ble som et mantra gjennom dagen, dette er små noveller som man må gruble litt over, for de gir en noe å tenke på.
Jeg fikk lydboka og hørte igjennom alle sammen på nytt. Ivar Nergaard leser novellene bra, men skulle ønske at det var Levi selv som leste. Jeg liker så godt å høre hans spesielle Kongsvinger dialekt og hvordan han selv tolker tekstene.

Litt om novellene:
1. Kunsten å finne eneren
Handler om to musiker venner som har spilt sammen i 35 år. Jeg, Hjalmar Halvorsen spiller sammen med trommeslageren Leon Berg. Tenk å ha et så musikalsk navn, i forhold til mitt trauste og kjedelige, undere han seg over. Leon var alltid den damene så på og digga, med den fine kroppen og sjarmen, mens jeg som var frontfiguren og sangeren fikk bare et sideblikk for damene. 
De to skal spille sammen som i gamle dager og feire Leons 65 års dag, konsert med den kulturelle spaserstokken på gamlehjemmet. Leon er ikke den han en gang, for demensen og hjelpepleiere kan lage kaos. Morsom!
Ekstra flott er det når fortsettelsen av konserten er i novelle nr 11, den siste novella. Der vi også blir kjent med Richard, Leon sin sønn som har tilnavnet Ringo.
Dette binder hele boka sammen og kom som en fin overraskelse.

Nr 4 Hele vegen hjem.
Er også en novelle om dement. Buss sjåføren som kjører ruta på juleaften, han er alene. Elsa kommer på bussen og vil betale, men han gir henne bare en billett og sier, jeg kjører deg hjem. Da de kommer hjem tar Elsa ned et bryllupsbilde og sier. Pent par. Ja, folk pleide å si at vi så ut som et filmstjernepar da vi var unge.

Nr 2 Livet målt i hundre år.
En vakker kjærlighetshistorie om Rebecca som hadde både mannen og meg (graveren). Hvert år dro vi til Stockholm, og andre ganger dukket hun bare opp hos meg på Skogli. Jeg var hennes glede og elsket henne i 42år, Om Rebecca skulle valgt en av oss, ville det blitt Frank eller meg? Skulle jeg stått på mer? Det var jeg som fikk det siste kysset før lokket ble lagt på
.
Nr 9. Er helt spesiell og vakker historie om kona Fanny som han var gift med i 40 år som han elsket så høyt. 
Nr 8. Der har også kona død og datteren er i USA, bare katten er igjen.
Nr 6. Ambulanse mannen som tar i mot et barn og elsker jobben sin. Iben, kona hans er også død, men han har Maya, hunden sin
Hvor ensom kan en mann føle seg?

Nr 7. Handler om mannen som drar fra kona, hun som mishandler han i 20 år.  Ingen tror at hun er en forferdelig kone, utad er hun perfekt. Han rømmer til Brasil.

Nr 5. Sekel er også barnløs og ensom, og når han mister jobben blir det for tøft....
Nr 3. er kanskje den som skiller seg mest ut. Tvillingbroren Finn og jeg er så like å se på. Han har alltid vært urokråke og fengselsfugl. Jeg enkemann, med jobb og stort hus. Ensomheten er et viktig tema her også, men denne historien blir mer en botsøvelse, med religiøst innhold, synes jeg.

Veldig mange av disse novellene handler om jul, fellesskapet man ikke har med familien mer og sitter der alene. Hvorfor blir livet slik? Mange sårbare menn, men med et lite nettverk av medmennesker rundt seg. Bortsett fra ambulanse mannen som får tilbud fra kollegaen, mannen som rømmer og stedatteren som kommer og ber om tilgivelse er de svært ensomme sjeler. 

Denne novellesamlingen likte jeg veldig godt. 
Flott språk, god flyt i fortellingene og hver novelle sier så mye på bare noen sider hver.
Den er på ingen måte deprimerende, selv om ensomheten er gjennomgangstema. Den er troverdig og godt skrevet, med ømhet og varme.

Veldig Bra!

Utgitt på Gyldendal 2018,
191 sider, leseeksemplar   

Lydbokforlaget 2018
3t og 30 min, lytteeksemplar



  

7 kommentarer:

  1. Heisann, takk for hyggelig kommentar på bloggen min.... det er nettopp boklesing det går ut over når jeg får tid til så mye, som Tove kommenterer.... og rengjøring!
    Jeg skal ta meg "leseferie" i jula og gjenopplive reisa til, Samarkand som var helt fantastisk. Takk for tipset, Ingun ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig. Jeg har sett på mye av det du har lagt ut fra reisa og det hadde vært en drøm å få oppleve.
      Jeg har også en drøm om den transibirske jernbanen....jeg får se, om jeg får med meg noen en gang.

      Slett
  2. Levi Henriksen er virkelig av de beste novellistene vi har her i landet! Det er ikke tilfeldig at jeg har tenkt han skal få bli med på hyttetur i romjula ;o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det handler om jul i nesten alle novellene, så det vil passe perfekt.
      Han er virkelig dyktig!

      Slett
  3. Det er akkurat en novellesamling av året jeg er på jakt etter, og Levi Henriksen liker jeg jo allerede godt. Takk for supert lesetips Ingun :)

    SvarSlett
  4. Denne må nok leses. Men tiden er knapp nå når det går mot jul. Etter jul blir det bedre.
    En god helg ønskes av Tove/fargeneforteller

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!