tirsdag 30. april 2019

APRIL 2019, oppsummering


Fra en landsby i fjellene, Nord- Vietnam

Folket som bruker sin etniske drakt hver dag i Nord - Vietnam

To uker i Vietnam, fra Hanoi til Sa Pa, 1550 meter over havet i fjellene mot Kina. Så gikk turen videre til (via) Hanoi og til Ho Chi Minh (Saigon) og tilslutt noen netter ved Mekong-floden.

Det jeg har lest og hørt på lydbok:

 Anders de la Motte,"Vinterild" svensk krim, 2019.
 Utrolig spennende og bra!
 Brannen for 30 år siden som endret alt i vennegjengen.

Tjønn, Brynjulf Jung " Alt det lyse og alt det mørke"
En realistisk, godt skrevet historie om ensomhet, omsorgssvikt .....
Veldig bra!


Tommi Kinnunen "Skår", en fantastisk god bok! Han skriver så godt at man klarer ikke å legge fra seg boka og menneskene forblir i hodet mitt.










Mikael Niemi "KOKE BJØRN", en veldig bra fortelling, men mange historiske linker, som gjør den ekstra bra.
 En bok med mange gåter som må løses.












Rachel Cusk "Transitt" Dette er andre roman i en serie på tre.
Den første heter "Omriss"
Denne serien har fått veldig god kritikk, det er tanker og små hendelser som man kan reflektere og tenke over, sammen gir de tittelen.
Engelsk forfatter









Emanuelsen, Birger "Jeg skal beskytte deg" En bok som er utrolig aktuell med tanke på hva folk har opplevd av hendelser, rundt om i verden.


Hotell Montebello. Denne boka  falt ikke i smak hos meg. Kort lydbok som like fort blir glemt!










 Denne boken om Betzy Kjelsberg 1866-1950 har jeg lest, men den var mer som en roman. Nå driver jeg å leser en biografi som er mer nøyaktig med  datoer og hendelser om denne driftige Norske foregangskvinnen som fikk utrettet utrolig mye i Norge for kvinnene på begynnelsen av 1900 tallet.
En skikkelig feminist, politiker , fabrikkinspektør og brobygger.
Jeg lager et innlegg om begge bøkene etterhvert, for bilder osv er mye av det samme.





Det ble 8 bøker og det er slett ikke verst.

Hodet mitt har opplevd utrolig mye denne April mnd. på en fantastisk tur til Nord og Sør Vietnam. Det kommer flere innlegg etterhvert....... skal bort noen dager - på en helt annen tur!

 Fra varme og fuktige Mekong-deltaet.

Marit og jeg hadde en fantastisk tur!
Det tror jeg ikke disse sju geitene som skal på markedet hadde, hvordan er det mulig!


De andre innleggene jeg har publisert fra turen før påske:
Del 6: Fra Nord til Sør Vietnam
Del 7: Vi bor i  Mekong - deltaet
Del 8: Vannfolket, som bor, jobber og lever på Mekong elva

7 kommentarer:

  1. Flott oppsummering Ingun. Flotte innlegg fra Vietnam også.
    Jeg leser Cusk`Omriss nå parallellt med en bio om Salvador Dali` (biosirkel) . Sistnevnte tenker jeg å bli ferdig med i kveld, og da har jeg vel lest 10 bøker i april.
    Vinterild er en av de bedre krimbøker jeg har lest på lenge. Koke Bjørn har jeg på vent. Emanuelsen har jeg også lest.
    Ønsker deg en fin fin mai.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jung sin bok tror jeg er noe for deg. Ellers mye bra!
      Min April skjønner jeg ikke helt hvor har blitt av, men slik blir det når man reise. Hagen er raket og tomatplantene vokser i vinduskarmen, en herlig tid.
      Drar til Skottland i morgen der er det meldt regn i flere dager, men det har vi ikke vondt av etter så mye flott vær vi har hatt på østlandet.
      God 1.mai til deg!

      Slett
    2. Mulig det, men er det for likt jobbting, så er det ikke alltid det er det jeg prioriterer på fritiden, da trenger jeg ofte noe annet- men noen ganger er ikke disse temaene til å unngå i litteraturen.
      Har btw ikke lest noe av Jung, men tror jeg har debutboka hans i en eske i kjelleren.

      Guri meg, skal du til Skottland?
      Heldige du. Kos deg masse.:)

      Her har også gradestokken krøpet nedover i løpet av dagen og det var surt, og regn i kveld..

      Slett
  2. Ser at vi igjen har lest mange av de samme bøkene, selv om vi ikke alltid er helt enig om det er en 5 eller 6 på terningene. Jeg er midt oppi oppussing for salg, så blogglandia har fått lide, men jeg kommer sterkt tilbake når salget er i box. Ha en super arbeiderdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper dere får solgt til en god pris!

      Slett
  3. Takk for en fin oppsummering, og takk for de flotte innleggene fra Vietnam.
    Du sier i et svar til meg at de bruker mye blått p.g.a. at de selv lager fargestoffet. Og ja, jeg ser blått, men indigo-den blå-lilla fargen er så fantastisk, og den ser jeg mest på bildene. Den bruker de mer enn vanlig blått. De benytter kanskje indigo-planten? Hilsen Tove/fargeneforteller

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!