tirsdag 23. april 2019

Emanuelsen Birger "Jeg skal beskytte deg"


En imponerende, skremmende og rørende roman om et far- sønn forhold!

Jon er gift med Vilje, de har en sønn Andreas på fem år. Boka handler om forholdet mellom Jon og Andreas. Jon er den som er mest sammen med sønnen, siden mor jobber så mye. Far er lærer i den videregående skolen og Andreas går i barnehagen. Andreas har arvet mange trekk fra Jon, han er en forsiktig gutt, gråter lett og er veldig mørkeredd. Jon sover inne på Andreas sitt rom, for å få han til å sove og for at han skal bli en trygg gutt. Han vil alt godt for barnet sitt og gjør alt så godt han kan. 

Vi får høre om at Jon jobbet i Zimbabwe før Andreas ble født, der opplevde han noe grusomt som har satt sine spor og når et terrorangrep skjer i Paris blir han helt distrahert og i ubalanse.  Dette gjør Jon til en litt uberegnelig mann som sliter med tunge opplevelser, og handler noen ganger litt irrasjonelt.

For å komme vekk fra å følge med på terrorangrepet og en uventet beskyldning fra barnehagen hvor han bare ville hjelpe ei jente på do,  som blåses opp og blir til en sak. 
Det tårner seg og han får fri fra jobben. Jon og Andreas dra på en skogstur med telt, over ubestemt tid. 
Da får Andreas virkelig prøvd seg, og han blir utsatt for mange prøvelser av faren. Jon vil herde sin sønn og lære han litt overlevelses strategier, som å tenne bål, fiske og frykten ved å drepe fisken og mye annet. Alt dette gjør Jon av kjærlighet til sønnen.

Men, han gjør mange merkelige ting også som jeg ikke skjønner hvorfor han gjør, hva er hensikten? hva der er må du finne ut av selv. 
Frykten Jon får da de spiser mat på en turisthytte sammen med to kvinnelige studenter. Dette får meg til å tvile på om Jon er "helt i vater", for grensen mellom kjærlighet og vold blir vanskelig å skjønne. Han bruker metoder i sin barneoppdragelse på et barn som bare er fem år og som er alt for brutal synes jeg.

En bok som skildret Jon som et inderlig omsorgsfullt og elskverdig menneske og andre ganger irriterte og skremte han meg. Frykten han har i seg og alle tankene hans, det er skummelt! 
Gripende og skremmende fortalt, særlig hvor lang under huden vi kommer Jon, psykologisk!

Lydboka var så spennende på slutten at den var nesten ikke til å holde ut.
En absolutt super aktuell bok!

Forfatteren leste selv, veldig bra!

Lydbokforlaget, lytteeksemplar
Utgitt 2018
spilletid 7.04 min

Jeg har lest en bok av han før"Anna og Kjærligheten" den var også knallbra!

6 kommentarer:

  1. Ja,denne boken var bra! Har også lest "Anna og kjærligheten" som jeg også likte, men ingen av disse når helt opp til "Fra jorden roper blodet" som anbefales på det sterkeste!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for godt tips Beathe! jeg har notert tittelen.

      Slett
  2. Jeg likte også denne boka, selv om den ikke kom blant mine top 5 fra i fjor. "Anna og kjærligheten" likte jeg best at de jeg har lest av ham. "Fra jorden ropte blodet" er også sterk.

    SvarSlett
    Svar
    1. For meg ble det et aha til alt som skjer av ondskap ute i den store verden for tiden. Mange ting å ta hensyn til, hva sitter igjen i minnene til folk som har sett så mye grusomheter?
      Det var kanskje derfor den traff meg, så voldsomt.....

      Slett
  3. Høres spennende ut, men også litt skummel, som du skriver. Det blir mange foreldre etterhvert som har med seg vanskelige opplevelser i bagasjen. Det blir ikke enkelt å takle for mange. Hilsen Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke bare foreldre, men absolutt barn. Tenker feks på IS kriger barna, har vi muligheter til å endre/hjelpe dem? De som har fått en oppdragelse hvor gutta skal bli krigere og jentene prinsesser? Hva har de sett og opplevd?
      Vet en del om dette siden våre a.barn hadde vonde opplevelser, de sliter med enda.

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!