mandag 6. mai 2019

Kang Han "Hvit"


En fantastisk nydelig bok!

Denne tynne flisa av ei bok, er en kortroman. Dette er en fortelling som skildrer hvitt på ulike måter, men hovedtemaet er en fortelling av en lillesøster som forteller om morens første barn som levde bare to timer. Hva om hun hadde fått leve, hadde hun da blitt født? 

Den døde søsteren er som en del av familien, som er der i familiens bevissthet. Hun skriver om hvor stor betydning den døde har selv om det livet varte bare noen timer.
 Alle ting som er hvite minner om henne, morsmelk, svøpe, snø, salt, ris osv. som ritualer i familiens sorgarbeid. 

Hvit og svart, det fargeløse, vakkert beskrevet med spor i snø, skygger på hvite vegger, osv....
Forfatterens betraktninger av livet, skikker, om å reise vekk, få nye opplevelser og oppsøke noe annet enn det hun for henne er ukjent, snøen, lyset/mørketid og kulden. 

Dette er en bok jeg rakk å lese to ganger på min ferietur til Skottland. Det er en bok man må ta seg god tid til og gruble over. 

Historiene er korte, men innholdsrike og vakre. 
Dette er en bok jeg vil ta frem igjen og igjen, poetisk og nydelig! 
Tenk å få sagt så mye på så korte fortellinger, en svært annerledes bok!

Utgitt på PAX forlag 2019
Oversatt av Jarne Byhre
Kom ut i 2016 "The white book"
98 sider.

Jeg har lest og omtalt tidligere: 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!