torsdag 25. april 2019

Cusk Rachel "Transitt"


En novelle/dagbok med mange fine fascinerende historier fra folk i farten.

Bok nr. 2 i en serie på tre. Den første het "Omriss"små fortellinger fra et opphold i Athen med et skrivekurs med en ukes varighet som ramme. Ut fra dette reflekteres, tanker og historier om hvordan vi formes som mennesker, gjennom ulike møter med ulike skjebner. Særlig barndom, svik, sorg, moral om å være sin lykkes smed, her i livet. 

Denne boka handler om folk som er på veg ett eller annet sted. Derfor den passende tittelen "Transitt". Faye som er hovedpersonen i denne boka også. Hun er en forfatter som har også ulike oppdrag på for eksempel: festivaler og underviser voksne elever i skrivemetodikk.

Faye har akkurat skilt seg fra mannen sin og har flyttet inn i en rønnelignende leilighet i London som må renoveres. Det blir både konfrontasjoner, hat, sinne og vennskap med nabolaget, der hun strever med å bygge seg en ny tilværelse for seg og de to sønnene, bare leiligheten blir litt mer beboelig. Selv er hun nærmest husløs, barnløs (fordi barna bor hos faren).
Hun er fri og vil leve et kvinneliv, men det har blitt et liv med mye kaos, med alt som skjer rundt henne.  Boka består av mange små scener, med leiligheten og renoveringen av den som en rød tråd.  

Boka kan minne litt om en dagbok i formen, hvor vi følger Faye rundt om og treffer mennesker. Faye selv utleverer ikke seg selv og sine tanker sier ikke hva hun selv mener, det er de hun møter som eksponerer seg.  Historiene skifter fort, uten noen tydelig slutt. 

Noen eksempler fra boka: 
Dale, frisøren som snakker om sannheten ved å bli gammel, få grått hår og endres. Han som ser nevøen bak masken og hjelper han til nye muligheter ved å gi han tillit! Han sier, "jeg er bare en frisør, ikke psykiater noen mange tror frisører er". 

På litteraturdagene: Historien om Oliver, han som har blitt hjemløs, fordi han forelsket seg i Marc og var husmor for han i tre år, før han ble kassert. Foreldrene hans som ikke ville se han, fordi han er homofil. Nå fikk han bo hos Julian, den gode fe som bruker språket, teksten som våpen.

Hennes voksne elev Jane som vet hva hun skal skrive, men ikke hvordan? Hennes litt surrealistiske fortelling om en maler, merkelig og fin symbolsk historie.

Snekker Tony som er fra Albania og hans spill med de sinte naboene under (trollene), morsomt.

Mannen Faye dater og fortellingen han har. Han og søsteren var adopterte og hvordan sinnet blomstret i han som 17-18 åring, han som hadde vært en engel som barn. Han beskriver typiske trekk hos adoptivbarn, som opprør, samhold, hat, svik. Hun får virkelig satt ord på det.

Aller mest fantastisk er nok historien om fetteren Lawrence som hun reiser og besøker og det selskapet som er der. Utrolig bra, snakk om transitt. På jakt etter lykken, men finnes den eller må man skape den selv?

En bok man storkoser seg med, en og en fortelling om gangen. Alle de fengende historiene, de svirrer rund i hodet mitt og vil ikke helt hoppe ut!
Gleder meg til å lese siste boka som nå har kommet ut, den heter "Kudos"

VELDIG FENGENDE!

Rachel Cusk er kanadisk-britisk (f. 1967) ble allerede i 2003 kåret til en av de tjue beste britiske unge forfatterne av det litterære magasinet Granta. Med denne 1. ste boka "Omriss" boka fikk hun et litterært gjennombrudd i 2014. Dette er 2.ste bok i en trilogi. (Fra coveret)


Utgitt på Gyldendal, 2018, 224 sider

Originaltittel: Transit, 2016

Oversatt av Agnete Øye
Leseeksemplar fra forlaget

9 kommentarer:

  1. Takk for enda et godt lesetips! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette er bøker som får en til å tenke over problemstillingen som taes opp, det synes jeg er bra noen ganger.

      Slett
  2. Spennende. Det var bøker jeg helt hadde gått glipp av. Jeg liker sjangeren noveller, jeg synes det er fint å lese dem innimellom bøker.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så enig, det er lettvint å bare ta med seg boka og lese en historie av gangen.

      Slett
  3. Skummet bare fort gjennom omtalen din siden jeg skal lese den om ikke så lenge, må bare få tak i første boken først. Fikk tredjeboken inn dørene i dag så jeg får vel snart komme i gang. Virker som en spennende serie dette :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er ikke spennende, ikke høye spenning kurver, men de gav meg mye annet. Blant annet er de drivende godt fortalt og får en til å tenke over problemstillingene. De mellom menneskelige!
      Jeg rota litt rundt på nettet, men fant ingen bloggere som har skrevet om bøkene.
      Lykke til!

      Slett
  4. Har førsteboka på vent her, den skal leses før jeg drar til Athen i juni. Gleder meg både til bok av Cusk og ferie.

    SvarSlett
    Svar
    1. Passer bra, for hun drar også til Athen, men den handler lite om Athen.

      Slett
    2. Ja, det var det jeg tenkte . Men hun er vel i Athen? tror d er bra bøker uansett om Boka ikke handler så mye om Athen. Har hatt lyst til å lese disse lenge og har kjøpt den første i pocket . Fin design også 😃

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!