lørdag 27. april 2019

Utflukt til søndagsmarkedet i Bac Ha.- Del 5 Nord Vietnam

Søndagsmarkedet i Bac Ha er et veldig kjent marked hvor absolutt alt selges. Det avholdes hver søndag hele året og folk pynter seg og dra til markedet fra de små landsbyene rundt om. De kommer ofte på kjørende skuter, (hele familien) eller mange har gått i mange timer til fots for å selge varene sine. Dette er ukas begivenhet for mange, der de handler og treffe venner og bekjente.

Bac Ha ligger ca 10 mil fra Sa Pa, ca 1000 meter over havet. Vi ble med på en heldagsutflukt med en turist gruppe i buss fra Sa Pa.
Der fikk vi først og fremst oppleve markedet. Så besøke vi en familie i en landsby og fikk se grensestasjonen til Kina.
.
Litt spesielt hus!

Marked da tenker man som regel bare slike salgsboder eller dyr som skal selges/kjøpes

Her på dette markedet er folkene i sine flotte klær det mest spennende synes jeg.
Ingen har på seg helt like drakter, det er variasjoner i farger og tilbehør hos hver enkelt.

På dette markedet kommer bønder og selger sine produkter og det kan vær at mulig.
Jeg kjøpte en kniv, sylskarp!

Mobiltlf har alle, lurer på hva hun sitter på, er det noe hun skal selge eller har kjøpt?

De fristet ikke meg å spise der, den maten var litt for lokal for meg.


Lunch skulle vi spise etterpå, så noen bananer fikk holde. Fantastisk gode!

Nesten alle kvinnene har på seg tradisjonelle klær fra distriktet, bare noen av mennene

En farge eksplosjon av kreativitet



Jeg trodde først at jeg hadde tatt 3 bilder av samme kvinne, men så var det bare hodetørkle som var likt, ellers er draktene ulike i farger. Disse draktene er typisk for dette distriktet, leser jeg i min drakt bok fra Vietnam.


Morsomt å se hvordan mannen i T-skjorte skiller seg ut på bilde. Turisten, med sekk og shorts.

Det ser ut som plogjern som selges her, en mann har kjøpt ett og bærer det på skulderen.

De minste barna bæres på ryggen. Se på han lille søte gutten!


Folk treffes. Der ser vi to med de rød hodetørkene, fra Dao minoriteten fra Sa Pa området

Alle har noen flak hengende ned fra livet, hva er det til?

Det var et kjempestort område med boder, ingen maste og hang etter deg og ville selg. 
De fulgte meg og henvendte seg om du ville se nøyere på noe. 






Jeg har vært på mange markeder i mitt liv, men aldri så fargerikt!

Husene i Bac Ha var også veldig spesielle i fargevalg


Vi satte oss på en cafe og da var tydelig vis "levende dyr" markedet slutt, eller at dyrene hadde fått ny eiere.
Mange vakre hester

Hun er ferdig for dagen og skal hjem



Dette var ikke gamle karen, se så provisorisk sal hesten har


Besøk hos en familie i en landsby:


Denne mannen drev å brant brennevin

Noen prøve spriten. Sjelden man ser noen med hareskår, noe denne mannen hadde.


På kjøkkenet er mor med to barn

I stua hadde de både skjenk, tv og stuemøbler. 

Kalven  og ei jente som bader i ei tønne 


Vi kjører videre mot den Kinesiske grensen:

Grensa, der kineserne kom med store lass på sykkel over broen.
Dette er Kina og folk som frakter varer over til Vietnam.

Imponerende hvor mye de fikk med seg.


Neste innlegg: Farvel til Sa Pa og vegen videre mot Sør-Vietnam


4 kommentarer:

  1. Så flott å se igjen søndagsmarkedet i Bac Ha. Det begynner å gå opp for meg at det var litt av en tur vi var på, Ingun. Bra du hadde med deg det flotte kameraet, veldig flotte bilder!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var litt av en opplevelse vi hadde. Det markedet var litt av et farge mekka i etniske kostymer, dyr og alt det andre.. Jeg koser meg med å plukke ut bilder og lese litt mer nøyaktig i turistbøkene og reflektere over turen.

      Ha fortsatt en fin kveld.
      Regner med å få til et innlegg til før jeg drar til Skottland, så kommer de to siste fra Mekong-deltaet etterhvert i mai.

      Slett
  2. Jeg sier det igjen - for en tur dere har hatt! Og jeg som er så interessert i farger burde selvsagt vært der! Jeg ser at den fargen som går igjen er indigo (blå-lilla) den er utrolig vakker. Vet du hvorfor de har så sterkt forhold til den?
    Det markedet var herlig, men de må jo være kjempeslitne når det er over. Og ja, den turist-mannen skilte seg ut i grått. Da ser du hvor viktig farger er!
    De barnekjolene var nydelige. Kjøpte du en av dem? Hadde vært flott å se på et lite barn i Norge.
    Det nytter ikke å kommentere alt, men også de flotte grønnsakene var fargesprakende, og derfor veldig sunne! Det tar lang tid å fordøye alle disse inntrykkene!
    Så nå skal du til Skottland. Da blir det vel bilder også derfra etterhvert?!
    En god 1. mai ønskes av Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
    Svar
    1. Blått og lilla går veldig ofte igjen. Blått har vært en farge som urfolk har brukt, pga av at det er gjæret urin (med noe mer) og lett å få til. Har hørt om en by i India, hvor alt er farget blått.
      Jeg kjøpte ikke meg meg en sånn kjole, for jeg har ingen småpiker å gi en slik til, men jeg kunne jo kjøpt en, det var dumt. Kjøpte diverse andre border, veske osv.
      Ja, dette markedet var virkelig imponerende, det er veldig kjent. Men ikke så lett å komme til, for turister. Det er jo litt langt fra turistmagneten.
      Yes, Skottland med mine venner fra viking-båten, det blir en helt annen tur. Machintoch museet skal jeg iallefall innom(kjent designer par, fra beg av 1900 tallet).

      Det kommer enda et par tre innlegg fra denne turen. Vi dro jo til Sør Vietnam og Mekong- deltaet. Det var eksotisk og varmt!
      Ha en fin 1. mai her hjemme.

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!