lørdag 13. april 2019

Vietnam, Hanoi - del 1

En lang flytur til Vietnam, til Hanoi. Det eneste vi hadde bestemt og bestilt var 
et rom på Hotel Heart, hvor vi hadde booket inn to netter. 
Derfra var drømmen: Sa Pa opp i fjellene mot Kina og at vi skulle ende i Sør- Vietnam, 
hvor flyreisa hjem vår var kjøpt, fra Ho Chi Minh flyplassen.

Etter et flybytte i Frankfurt, var lydbok ,strikketøy og alt annet klart for en lang natt i flysetet.
Jeg reiste ikke alene, men sammen med Marit Grue Blæsterdalen, 
vi var også på tur sammen til Vietnam i februar 2014. 

Landet tidlig morgen, fikk rommet vårt (mer om Hotel Heart seinere)
Da smakte det godt med en kopp kaffe og noe å bite i rett nedenfor hotellet ved Hoan Kiem Lake.

En litt grå disig dag, men hva gjør det når vi har kommet frem og det blomstrer.

Hanoi, gamlebyen er en helt annen by enn alle andre byer, jeg har vært i. 
Den har 36 håndverks-gater, hvor de ulike laugene har hver sin gate..

Tenke seg til en hel gate med knapper. Mobilen er "tidstrøyte" i Vietnam også.

Jeg kjøpte noen kilo perlemorsknapper, det gjorde jeg også  siste gang også. 

Kjeler og alt av kjøkkenutstyr, i  blikkenslager gata 



Marit var superfornøyd med å finne en spesiell sil. Mannen som solgte ville ikke bli fotografert, men en av kvinnen stilte opp.
Butikk hvor de syr, hva vet jeg ikke. Men skikkelige industri-symaskiner har de. 
Skoene står utenfor på gata, det var de nøye på over alt.

En fugl var kjøpt og sto på lasteplanet til en bil, alt av pynte og leirkar i denne gata.

Det var mange som hadde butikken sin på denne måten, enda.

En matbit kunne man få tak i over alt.

Gamlebyen i Hanoi er en kaotisk by ang. byggestil. 
Færøvik skriver i boka om Hanoi at gamlebyen er hyggelig for turister, men ikke for de som bor der.
Husene er smale og noen er høye, de er skattelagt etter bredden på butikkfasaden mot gata. 

Vanlige Vietnameser handlet mye fra disse selgerne på gata.

Ikke bare, bare å komme seg fram mellom biler og mopeder som det er tusenvis av.

En mann ville vise oss valpen sin og en vakt styrtet ut og ville bli tatt bilde av.
Folk var blide og hyggelige over alt.

Bestemor passer butikken og barnebarnet.  Ikke alle kan engelsk, men fingerspråk kan alle.

Etter en lang dag i Hanoi sine gater, fikk vi fot-massasje, av to blinde jenter. Utrolig dyktige, tydelig godt skolerte jenter, men denne mannen som drev stedet ville ikke at vi skulle ta bilder av dem, det skjønner jeg egentlig veldig godt. Personvern er viktig også for dem, selv om de er blinde.
Fantastisk deilig!

Wow, hva er dette? Bryllup eller er de bare kjendiser?

Denne damen satt og malte disse vakre skinn og vaser i butikken sin. 

Hun var skikkelig flink, skrinene og vasene er av marmor

Utrolig vakre!


Neste innlegg blir fra Etnografisk museum i Hanoi.

10 kommentarer:

  1. For en fantastisk reiseskildring! Og så mange flotte, fargerike bilder! Takk for at du deler! :) Fin påskelektyre dette! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det ble kanskje litt mange, men pytt!
      God Påske!

      Slett
  2. Ååå, så spennande tur du er på.
    Du fortel så fint og har så mange flotte bilde..
    Gler meg til å følge deg på turen vidare.
    Helsing Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelige ord. Jeg har kommet hjem nå og storkoser meg med alle inntrykkene og opplevelsene mine.

      Slett
    2. Så fint, Ingun. Det er ikke for mange bilder. Artig å gjenoppleve turen vår på denne måten. Gleder meg til resten!

      Slett
    3. Det blir nok mange innlegg etterhvert!
      God påske!

      Slett
  3. Har gledet meg til å lese disse innleggene. Jeg leste dette første på fjellet. Jeg forsøkte å kommentere, men noe skjedde med mobilen på fjellet, så det gikk ikke. Ikke fikk jeg lagt ut innlegg heller.
    Det er ikke for mange bilder - det er kjempespennende å se. 36 håndverksgater - det er jo helt utrolig! Det er jo noe for deg med dine kunnskaper, evner og interesser. Vel - da har du kanskje knapper en stund! Nå skal jeg lese videre, og gleder meg. Hilsen Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg bruker dette som en minnebok og synes derfor det er greit å legge ut mange bilder.
      36 ulike håndverk-gater eller laug-gater som det het i gamle dager. Ja, jeg fikk tak i mange perlemor-knapper og jeg skal nok bruke dem etterhvert. Perler fikk jeg også kjøpt.

      Slett
  4. Litt av en by! Spesielt med de håndtverksgatene..

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er litt av et eventyr å vandre der. Man blir fristet til å handle mye. Men man skal jo frakte det hjem. Forrige gang kjøpte jeg et strengeinstrument til mannen min i musikkinstrumentgata. Denne gangen var jeg litt mer behersket!

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!