tirsdag 9. april 2019

Motte, Anders de la "Vinterild"






En ungdomstid som satt sine spor og splittet vennekretsen!

Laura Aulin var som ung jente mye hos tanten sin Hedda, i alle skoleferier. Hedda bodde i en hyttegrend i Skåne, en åpen, litt "frika" og grei tante. Der ble hun en del av ungdomsgjengen i bygda og Lucienatten 1987 har denne gjengen laget en tilstelling som ender med at huset brenner ned, Iben Jensen dør i brannen. Mange blir skadet, men hvem tente egentlig på?
Tomas sa det var han og tok straffen, men var det han?
Dette var en svært vanskelig sak å finne ut av, familier og venner ble splittet og Laura dro aldri tilbake dit. Hennes beste venninne Iben døde og det var et stort tap for henne. Tanten hørte hun heller aldri mer fra...

Laura har slitt med sine plager etter brannen i årevis, latt jobben bli den viktigste delen av livet sitt, særlig etter at ekteskapet røk. Det har gått tretti år siden og Laura sliter med sine brannskader, slik flere av de andre også ble skadet, psykisk og/eller fysisk. 

Tante Hedda død og Laura skal arv henne, derfor drar hun til Skåne og ser igjen gamle trakter. Hun stålsetter seg for å dra i begravelsen og treffer bare en person Peter fra den tiden. Han har blitt politimann.
Laura, var som ung veldig forelsket i en av gutta, man han møtte ikke opp i begravelsen. Hva skjedde med dem alle sammen? Hvor er de andre? Har vi forandret oss så mye på tretti år at vi ikke kjenner igjen hverandre?

Denne fortellingen klare å lure meg hele tiden, og stadig blir jeg sjokkert over at jeg ikke klarte å skjønne plottet, veldig bra og utspekulert skrevet.  Jeg røper ikke mer, for krim er krim og må leses selv eller høre som lydbok. Denne lydboka blir lest av Runa Eiliertsen, hun har en behagelig og fin stemme, som passer til boka.
NB: forfatteren har vært politietterforsker og kan virkelig skrive godt!

Dette er en skikkelig bra påskekrim! 

Har lest: Høstdåd, den likte jeg ett lite hakk bedre 5+ og 5 til denne, om man skal skille.(Klikk på linken, så finner du omtalen og om forfatteren)

Jeg som sier at jeg ikke liker krim har falt for denne forfatteren og stilen hans, den er jordnær og fin!
Skal lese mer av han.

Spilletid -13 timer
Lytteeksemplar

8 kommentarer:

  1. Holder på med denne nå, og liker som deg fortellerstilen til de la Motte. Har nettopp hørt ferdig Høstdåd som jeg likte veldig godt.

    SvarSlett
  2. Denne må jeg nok lese! Og du er alt i farta etter at du er kommet tilbake fra det store utland. Jeg undrer meg på hvor mange bøker du har lest/hørt på i ditt liv? Skulle vært artig å vite!
    Hilsen Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg må blogge litt om bøkene jeg fikk lest på turen, mens jeg husker dem. Det var mange lange transport-etapper. Så med lydbok på øret og strikketøy i hånden, da flyr timene.
      Kommer snart noen bilder...

      Slett
  3. Tror sannelig jeg skal prøve meg på denne forfatteren. Stirret nettopp inn i ulesthyllen min uten at noe fenget, og på lyd har jeg ikke funnet noe jeg vil høre. Takk for supert lyttetips Ingun!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror du vil like disse, for de er ikke groteske slik mye krim er, men mer gåter som løses.

      Slett
  4. ja ja, denne var bare så bra.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blir flere Motte bøker på meg etterehvert.

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!