torsdag 8. august 2019

Italienske netter av Katherine Webb


Vi er i Italia i begynnelsen av 1920 tallet.

Jeg skal til Italia en uke i slutten av mnd., så jeg måtte bare høre litt Italia stemning. Jeg skal ikke til sør, men til nord Italia. Må bare få inn litt Italia feeling, ser for meg lyset, landskapet og folket, selv om det er en historie som forteller om Italia 100 år tilbake i tid.

Vi er i Italia i 1921 og ombord på toget til Sør -Italia er Clare Kingsley, hun skal ned å besøke sin arkitektmann Boyd. Sammen med seg har hun Pip 15 år fra Boyd sitt første ekteskap.  Hun har aldri vært på en slik togreise før og gleder seg til å komme frem.
Det er Landeieren Leandro Cardette som skal ha tegnet om noe på eiendommen sin av mannen hennes. Hun skjønner ikke helt hvorfor Boyd har reist denne lange vegen for å utføre dette oppdraget og hvordan kjenner hun den steinrike Cardetta.

Vi blir kjent med fattigdommen og byens fattige som desperat søker etter jobb og mat. Ettore og søsteren Paula er to av disse. De er nevøene til Cardetta, men vil ikke ha noe med han å gjøre. Paula er sterkt politisk aktiv mot landeierne og Ettore har akkurat mistet sin forlovede Lydia, da fasistene voldtok henne.
Clare ser hvordan folk blir plaget av svartskjortene- fascistene, hun vil hjem til England. De får ikke reise før Boyd har gjort ferdig jobben sin. 

Boka minner meg om filmen "1900" av Bernardo Bertolucci, (kom på video i 1977), ikke selve kjærlighets historie men hvordan samfunnet var og krigen mellom storbønder/jordeierne, fasistene og de fattige som arbeidet for bøndene/gårdsarbeiderne. En vakkert filmet film som jeg har på netthinnen mens jeg hørte lydboka,. Heldigvis har jeg filmen på DVD, så jeg måtte se den en gang til. Med Robert De Niro, Gerard Depardieu og Donald Sutherland. Fantastisk film. 

Ettore skader seg og får bo hos onkelen i pleie, der treffer Clare han og det blir lidenskapelig kjærlighet. Clare som bare var 18 år første gang hun traff f Boyd og giftet seg med han året etter, er egentlig ikke glad i mannen sin. Hun er skuffet over at han ikke vil gi henne barn. Ettore og Clare får det ikke enkelt, de står på hver sin side i en konflikt mellom fattige og rike, kanskje blir det borgerkrig...

Clare prøver å være sammen med Pip og Marcy, Cardetta sin kone, men alle tankene hennes dreier seg om Ettore, kjærligheten og livet som har endret seg totalt for henne. 

Her skjer det utrolig mye og ingenting endte slik jeg trodde.  Katherine Webb har hatt mange kort i ermet som jeg ikke så. Det var en skikkelig spennende bok på slutten.. Boyd er en helt annen mann enn det hun viste. Leandro og Boyd har et bånd mellom seg som jeg ikke røper her. Noe som snur opp ned på alt jeg hadde forestilt meg, bra. 

Clare synes at dette var den verste og den beste sommeren hun noen ganger har hatt.
Hvordan skal hun klare å komme hjem, til huset hvor hun og Boyd bodde. Pip skal på privatskolen og hvor skal hun bo. Hun vil ikke bo i Boyd sitt hus, hva med en liten by ved kysten, der vil hun bo, hvor hun kan se det blå havet. 
Clare og Pip drar hjem

Jeg synes boka var litt kjedelig midt inne, men den tok seg voldsomt opp på slutten. Det var litt av en historie. Så totalt likte jeg boka, som en litt søtladen med mye historiske fakta som stemmer. Forfatteren har jo studert historie. 

Jeg har tidligere lest boka Den engelske piken hvor Gertrud Bell, og hennes reiser i Østen. En fantastisk kvinne.

Utgitt på Lydbokforlaget, 2015
Spilletid 15.33
Lånt på Bibliotekt

4 kommentarer:

  1. Husker jeg likte denne boka godt. Har substans, historien er sterk.
    Heldig du som skal til Italia. Er jo masse fine bøker far Italia å lese..Før leste jeg alt jeg kom over fra Italia, mye søtladent, men samma det.. Etterhvert ble det vel mye Toscana, og damer som reiser fra noe eller skal finne noe/noen.. Har faktisk fått en slik bok i dag også, men den virker interessant. "De uskyldige " heter den, gitt ut på Liv forlag.

    SvarSlett
  2. Jeg gleder meg til nord-Italia, venter på "En italiensk affære" fra Aschehoug, må jo ha med meg noe søtlandent og kose meg med. Jeg liker å lese bøker som omhandler landet jeg skal eller er i.
    Har jobbet med noe i hele sommer, så ser frem til late varme dager i Piemonte.

    SvarSlett
  3. Italia er flott, og jeg har også vært i Nord-Italia. Da jeg jobbet i vin- og brennevinsbransjen hos en av de store vinagentene, var jeg blant annet i Milano og i Asti distriktet. Har også vært i Venezia og ved Gardasjøen, og en annen vakker innsjø som jeg ikke husker navnet på. Da vi var unge kjørte vi også over Brennerpasset. Det er bare å glede seg. Nyte stedene, god mat og god vin! Hilsen Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er til Asti jeg skal. Har vært noen ganger før i Nord -Italia men ikke akkurat i Piemonte distriktet. Venezia har jeg også vært i et par ganger, vakker by, men siste gangen jeg var det var det sinn-sykt mange turister der.
      Det blir sikkert fint, skal feire min venninne fra vestlandet sin 60 årsdag der ned. Skal på vinsmaking osv. Det kommer nok bilder derfra etterhvert

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!