mandag 13. januar 2020

"Illusjonenes bok" av Paul Auster




Auster sin bok gjorde et sterkt inntrykk på meg!

David Zimmer opplevde en tragisk flyulykke hvor hans kone og to sønner døde. Han mister nærmest fotfestet og livet hans endres totalt, men en halv flaske whisky foran TV hver kveld, ble livet. 
David var professor i litteraturvitenskap da ulykkene skjedde, han får enorme summer i forsikring,men hva skal han med alle pengene? Deler ut til familie og organisasjoner, de betydde ingenting for han og gir til ulike fond og legat. 

En kveld sitter han og ser på en film om stumfilmens historie på Tv. Der dukker en mann opp ved navnet Hector Mann. Denne filmen hadde premiere den 23. november 1928. Ca. to måneder etter forlot Hector leiligheten sin. Han hadde ikke tatt med seg noe og alle trodde han var død og at dette var den eneste filmen han hadde laget. Han forduftet fra jordens overflate. Hvor ble han av?

David begynner å granske dette og finner ut at Hector har laget mange filmer. Dette blir han helt hekta på og reiser rundt i Amerika og til Europa for å studere disse filmene. 
Hector sin bart, fikk David til å le, det var noe han ikke hadde gjort på et halvt år. David satte alt inn for å finne ut litt om mannen. Han vil se alt om stumfilm komikeren Hector Mann, som forsvant.  Hans elskede kostyme i den hvite dress, her var det en karakter og et tempo han likte.  

Tre mnd. brukte han på reisen og skrev en bok om Hector Mann de neste 9 månedene. Mye fra stumfilm-tiden hadde forsvunnet. Men alt håp dukker opp, for i 1981 kom en pakke med en film, de neste tre år ble slike anonyme pakker sendt til seks  ulike steder i Amerika, totalt 12 filmer. 
Dette ble en tid hvor David jobbet så hard at han skjøv ulykken, litt bort. Han måtte fordrive tiden til noe, han viste ikke at det skulle bli til en bok.

To mnd. etter at boka kom ut fikk han et brev fra Frida Spelling, hun sier han må komme til Blue Stone Ranch, Terra del Sueno (Drømmeland) i New Mexico. Kom til oss, Hector er snart 90 år, jeg er hans kone.  

Hvorfor skulle han dra dit? Han var ferdig med boka og hadde andre ting å drive med!
Han hadde kjøper seg et ensomt liggende hus og tatt på seg en jobb som oversetter for en tidligere studiekamerat, det jobbet han med da. 

Men en dag kommer Alma på hans dør og vil ha han med til New Mexico. OY, det ble en skikkelig vending i hans liv og fortellingen. 

Alma forteller om Hector sin fantastiske flykt, om Dolores og Brigid. Hvordan han endrer navn og treffer Nora. Hans litt spesielle jobb med Sylvia og hvordan han traff Frida. Litt av noen historier jeg ikke røper.

Alma skriver bok om Hector og er naboen til Frida og Hector i Terra del Sueno, hun vet alt om hans liv og det skal vise seg blir skjebnesvangert for henne. Det viser seg at i Mexico har Hector laget 14 filmer, i eget filmstudio sammen med kona Frida. De har inngått en avtale som skal settes i gang da Hector dør, han dør og avtalen settes ut i live av Frida. Det blir dramatisk!

Dette var en bok med mange fortellinger, spennende og ville historier fra Hector sitt liv og alt det kunstneriske de hadde gjort og fått til sammen. Men, Frida var livredd for at noen skulle kunne kjenne igjen Hector, så det ble svært dramatisk for alle. 

Hector sin inderlige skaperkraft, og stå på vilje om å leve videre tross det som skjedde rundt han var ganske voldsomt: - 1929 da han forlot huset. -Da han ble skutt. - og da sønnen døde.
Han levde ut livet sitt på tross av alt og skapte vanvittig mye, som ingen fikk se.

Denne boka skaket meg faktisk, særlig fordi jeg er et skapende menneske selv og vil gjerne vise hva jeg driver med.

Jeg likte den veldig godt! Utrolig bra!
Det har faktisk tatt meg to dager før jeg klarte å sette meg ned å skrive noe fornuftig om denne boka, uten å røpe alt for mye av innholdet. Den var spennende, trist og lykkelig om kjærlighet og tap på mange plan. Og psykiske reaksjoner. Det er for resten noe han skrev mye om i boka: Usynlig. også.

Jeg digger Auster sine bøker, han skriver fantastisk bra. Jeg har bok: 4. 3. 2.1 i bokhylla, den har jeg begynt på, men er så stor og tykk. (Skulle vært to bøker, denne er som en tykk stor bibel).

Fantastisk bra lest inn av Sigurd Myre, men jeg er lykkelig for at jeg samtidig hadde boka, så jeg kunne lese og se selv hva som skjedde.


lest av Sigurd Myhre
spilletid 9.52
Lytte eksemplar


Originaltittel: The Boook of Illusions 2002
sider 327
Lånt på Biblioteket


NB: Denne står på 1001 bok lista til Elida, så dette er absolutt et bra lesetips.

4 kommentarer:

  1. Av en eller annen grunn er jeg skeptisk til Auster, må ha gått på en smell en gang. Entusiasmen din smitter dog, så jeg noterer boken bak øret :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror nok du vil like denne, Han har skrevet ganske forskjellige bøker, og noen er litt vanskelige, denne er bare herlig!

      Slett
  2. Enig! Denne boken førte Auster rett opp i toppsjiktet av mine favorittforfattere :)

    4321 står i bokhylla mi også, sørgelig ulest. Den er rett og slett for tjukk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg lurer på hvordan enkelte forfattere vil at bøkene/eller er enige at bøkene deres skal utgis i et slikt format som 4321. Jeg har enda ikke sett noen omtaler av den her i bloggland.
      Auster er bra skal lese mer av han etterhvert.

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!