torsdag 16. januar 2020

" Nei, og atter nei!" av Nina Lykke




Er graset grønnere på den andre siden av gjerdet?
  
Ingrid opplevde at begge foreldrene døde, da hun var liten. Moren som tok alt for mange piller og faren som drakk seg ihjel da hun var 7 år. Hun vokste opp hos besteforeldrene sine. Foreldrene svek henne føler hun, en slik mor skulle ikke hun bli.

Ingrid gift med Jan, de hadde sønnene Jonas og Martin som fortsatt bor hjemme. Jan er frustrert over at ungdommene snart 20 åringene sitter sammen med dem på fredagskvelder og hygger seg med foreldrene og spiser sushi og drikker vin, med dem. Jan synes de burde betale for seg, men det er ikke Ingrid enig i. 
Ingrid og Jan bor på Nordstrand, i eget hus de har bygget i hans foreldres hage. Er det virkelig slik det er å få barn, særlig når de ikke flytter ut. De er som et kollektiv hvor vi bor fire voksne og vi betaler alt, ordner alt, vasker klærne deres og til og med bremsespor i underbuksene har de, sier Ingrid.

Ingrid var lei både lærer jobben, litteratursirkelen hun var med i og familielivet. Hun er lei av alt, kollegaer, småprat, kontaktlærer jobben og alt hva skolen krever av henne. Hun synes alt er dødskjedelig og at livet går på «repet» hver uke. Alt er så forutsigbart ett å ha vært gift med Jan i nesten et kvart århundre.

Jan, blir avdelingsdirektør i departementet, der jobber også en kvinne Hanne, som han treffer på julebordet. Hun ser at livet hennes har blitt 35 år og alle andre har etablert seg, nå må hun også snart se å slå seg ned i et fast forhold. En abort hun hadde, hvor Håvard var faren har hun vonde minner om. Hvorfor var ikke Håvard bra nok?

Hanne er en kvinne som stiller store krav, og det viser seg også at hun er ganske så selvsentrert og ikke så enkel å omgås. Alt skal skje etter hennes hode. Hun har en viktig hensikt med å bli sammen med Jan, selv om han er 15 år eldre. Men, det skjønner han ikke helt. Drikker hun kanskje litt mye også?

Ingrid sykemelder seg og overtar den store VW transporteren, så hun reiser avgårde mot sola når høsten kommer. Det siste vi hører fra henne er i Spania. Bare Hanne får solgt sin leilighet, skal hun hun kjøpe seg en liten leilighet og hygge seg der og begynne å leve slik hun vil ha det.

Dette er en satirisk roman om livet så alt for mange ender med å lever. Her beskrives det utrolig bra!
Hvordan noen menn tror at skilte kvinner kan brukes seksuelt. Hvordan noen stadig har drømmer om et annet liv og ikke skjønner noe. Jobben som lærer. ååå som jeg kjenner meg igjen. Hun tar ting på kornet.

Likte denne, men hennes siste roman likte jeg hakket enda bedre: Full spredning av Nina Lykke

Ugitt Oktober forlag 2016
267 sider
Lånt på biblioteket

4 kommentarer:

  1. Flott omtale, følte på irritasjonen over sønnene helt hit. Jeg leste Full spredning, og har på planen å lese denne også, men nå er haugen stor her, så jeg må holde tungen beint i munnen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, der er jeg også nå. Haugen blir større og større!

      Slett
  2. Så bra omtale. Jeg har lest denne og den siste, og syns Nina Lykke er en forfatter som har spreke temaer som går rett inn hos meg. Skriver bra gjør hun også. Hun kommer nok med flere godbiter, tenker jeg. Opplevde henne i Stavanger på litteraturfestivalen, sammen med Trude Marstein, der de snakket om det moderne begjæret.

    SvarSlett
  3. Jeg er så enig, hun tar virkelig å rister i sine lesere og meg. Ja, jeg håper hun kommer med flere godbiter, jeg er fan av henne etter to bøker. Dette er bøker som ikke kjeder noen tror jeg.

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!