søndag 30. august 2020

Ketil Bjørnstad "Verden som var min" Siste tiåret


Et storverk om vår tid er ferdig skrevet!

Dette er bok nr. 6.og den siste i serien om «Verden som var min» om alle hendelser, tidsbilder og livet generelt gjennom de siste 60 årene, sett fra Ketil Bjørnstad sin synsvinkel. Vi følger Ketil Bjørnstad gjennom disse seks bøkene fra han er en liten gutt i Bærum, til han nå ser alderdommen i øynene.

Denne boka er nok den mest personlige boka i serien. Her opplever han at moren dør og bare 9 mnd. etter dør faren hans. Ketil forteller om hvordan faren døde og det var en skremmende opplevelse å høre om og som jeg ikke trodde var mulig, men så er det helt vanlig.....? Var det det som skjedde med min egen mor? 

Jeg elsker de flotte refleksjonen om, da han er på turer, det er han hele tiden.  Det er for det mest jobbturer, men også andre familieturer. For å nevne noen er der har og datteren F og kona C er på den Kinesiske mur og seinere, når de drar for å besøke de som F. bodd sammen med og lekt med før hun ble adoptert fra Kina og inn i hans og C familie.

2010, askeskyen, askefast ja, helt nye ord og Ketil var i Frankrike. Jeg opplevde også å bli sittende fast med en skoleklasse i London.  Det var ganske så nervepirrende. Herlighet det var sykt! Men, vi kom oss hjem med en buss til Frankrike krysset mange grenser før vi tilslutt kom oss til København etter et døgn. Videre båten til Oslo. Det var hysteriske tilstander over alt, en opplevelse for livet.

Ketil som sliter med flimmer og drar til København for flimmer operasjon. Er virkelig sykehus tilbudene så dårlige her hjemme? 
2011 og 22. juli i Oslo og Utøya er noe som har gjort Ketil skikkelig engstelig. Vi får vite om og repetert utrolig mang terror aksjoner som har vært de siste årene, ikke husket jeg på at det var så mange. 
Han tar opp en del etiske situasjoner som jeg er helt enig med han og er uhørt, eks kollekt børsene som går rundt under minneseremonien, etter Utøya. Der de sitter alle som har mistet noen og kreves for penger i sorgen... det var å trampe i klaveret.

Fremmedfrykten og innvandring tar han også tak i og har meninger om. Jeg måtte le der han harselerte over at han skulle søke penger til sin egen religion "En passende Gud". 
Hans samarbeid med Kari Bremnes var så vakkert, jeg dannet meg så fine bilder av det samarbeidet. (Jeg har CD og måtte spille den).

Brannen i Lærdalsøyri i 2014 og Kjell Nupen som dør, er det så lenge siden? Godt å få repetert noen fakta.
Det var ikke bare å få denne serien på seks bøker godkjent hos Aschehoug, men forlags-sjefen reddet situasjonen og takk for det.
Ketil liker ikke negativ omtale og han er ganske så krass når han omtaler enkelte journalister. Men, hvorfor har Ketil så imot Morten Strøknes, han er livredd han?
 Han som skriver så bra bøker?
I denne boka bretter Ketil Bjørnstad ut mer av sine egne tanker og meninger en før. Det har blitt en bok hvor vi kommer han og hans familie nærmere. Han begynner å innse at han har blitt eldre og det er skremmende og han er livredd for at katastrofer skal ramme han og hans lille familie.
Tiden går også litt for fort ang utviklingen av musikk. Han peker på strømmetjenesten og alt som forsvinner. Ingenting er som å holde en LP plate i hånda, se bilder og se hvem som spiller osv., jeg er så enig. 

Er reflekter og flott bok, den kunne gjerne vært lenger. Det har vært en fantastisk jobb Ketil Bjørnstad har gjort! 
Gratulerer!
Fantastisk bra lest av Anders Ribu

Spilletid 29 t og 13 min. 
Utgitt på Lydbokforlaget
Lytteeksemplar


Hele serien:1.  Sekstitallet, -verden som var minBarndom
2.  Syttitallet, han satser på musikken
3.  Åttitallet, - Oda, musikk, jappetid, Sandøya,Treholtsaken
4.  Nittitallet,   aktiv, flytter, gifter seg med C. Oslo, Paris,osv.
5.  Tyvetallet, livet endrer seg i familien, med barn og foreldrene
6.  Siste tiåret

Linket opp til :Smakebit på søndag

12 kommentarer:

  1. Der var du gjennom hele serien og jeg som har hele tilgode. Det får bli en vakker dag for jeg blir jo nysgjerrig når du og andre snakker så varmt om disse bøkene og han som forfatter. Uansett, takk for fin omtale og en fin søndag til deg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Beathe. Denne serien er absolutt verd å lese, eller lytte til. God helg til deg også!

      Slett
  2. det låter som en ambitiös och intressant serie. tack för smakebiten!

    SvarSlett
  3. Oj det var många timmar att lyssna, men är det bra så går det ju, beror mycket på uppläsaren :) Jag lyssnar på en biografi om Selma Lagerlöf som är på nästan 23 timmar, väldigt bra uppläsare, och den är intressant och bra men lite väl tjock. växlar med andra böcker och ljudböcker.

    SvarSlett
  4. For en serie, og for en avslutning! Noen av de foregående bøkene var i lengste laget, men denne her som var lengst av dem alle, var ikke lang nok :) Flott omtale Ingun!

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig, den kunne gjerne vært lenger, men vanskelig å skrive noe konkret om!

      Slett
  5. Oj, det var en lång serie. Kan tänka mig att den var intressant, men för mig är personen helt okänd.

    SvarSlett
  6. Ja det var inte illa att skriva så många böcker om sitt eget liv. Tack för smakbit, trevlig söndag

    SvarSlett
  7. Tack för smakbiten! Det var en lång serie om ens eget liv.

    SvarSlett
  8. NB: Dette er nok ikke en serie om bare han, men om hva som har skjedd i samfunnet og i rundt om i verden generelt. Ketil Brjørnstad er en kjent musiker og forfatter i Norge :-)

    SvarSlett
  9. Tyvärr vet jag inte vem han är men det var bra lyssnat av dig - så många timmar!

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!