mandag 31. august 2020

Testamentet av Nina Wähä


 Et voldsomt sterkt og på en annen måte fint, finsk familieepos!

Pentti var en ung finsk soldat da han traff den 15 år gamle Siri og de gifter seg. Historien utspiller seg på 80 tallet i denne dysfunksjonelle familien. Familien Toimi, en finsk- karelsk familie som bor i Tornedalen. De driver et gårdsbruk med kuer. Familie består av faren Pentti, mor Siri og deres 12 levende og to døde barn.

Pentti er en mann som alle er redd, han er en skadet mann, med mange traumer. Krigshendelsene fra da han drepte russere og hva han opplevde der. De tidlige barndoms opplevelser har skadet hans syn på kjærlighet også, han vokste opp med en stemor etter at moren døde i barselen, da han ble født. 
Alle barna er redd han, bortsett fra Voito som støtter faren, men han har ikke vært hjemme på fem år. Faren var en mann som ikke brydde seg noe særlig om barna, og man viste aldri hvor man hadde han og han ville gjøre med dem, eller svare dem. Han var brå, kald, slagkraftig og ordknapp.

Annie er den eldste jenta (barn nr. 4), hun kom seg raskt ut av hjemmet og er nå høygravid og bor i Stockholm. Hun har et godt forhold til moren og vet at hun sliter. Annie reiser hjem til jul og samler familien. Der krever de moren skal skille seg fra den onde faren, de får overtalt Siri, moren. Hun vil ikke at de yngste barna som enda er 6 0g 4 år skal vokse opp med den ustabile faren. 

Vi får alle historier til alle de involverte, mange sterke historier. Faren med stemor. Siri i fattigdom og alle barna som ble så ulike. De gikk alle inn i seg selv og utviklet seg på sin måte, men mange spesielle særtrekk.

Det skjer utrolig mye i den familien, men det ender med at Siri flytter ut og blir lykkelig. Hun er et forstandig og godt menneske som vil alle godt.

Faren dør på mystisk vis, men hvem har skylda? Faren har skrevet et langt testament over livet sitt som sier noe om hvorfor han ble slik. Passet det?

En meget spesiell historie om arv, syndene og på en måte om samhørighet, men samtidig om den enorme splittelsen i barneflokken.

Det var veldig mange navn, men et tips, skriv dem ned med hver enkelt sine særtrekk så går det greit.

En veldig spennende og godt skrevet historie!
Denne anbefaler jeg alle å lese/lytte til.
Utrolig godt lest av Nina Woxholtt

Utgitt på Lydbokforlaget
Spilletid 16 t. 42 min.


Andre som har lest boka: Tine

6 kommentarer:

  1. Nå frister du meg igjen! Denne boka er helt ukjent for meg, men har hatt noen bra opplevelser med finske forfattere i det siste, så jeg må nok ta kontakt med biblioteket om denne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den har jeg virkelig lyst til å anbefale, selv om den kan til tider være litt trist, men veldig finsk i hvordan folk omgåes. Jeg har før vært gjestelærer i Finland, Borgå i mange år på rad (på utveksling) og finnene har en helt annen mentalitet og omgang med sine medmennesker enn det vi er vant til.

      Slett
  2. Åh,denne likte jeg veldig godt. Jeg tok bilde og printet ut navnelisten for lettere å kunne orientere meg om de ulike personene.

    SvarSlett
  3. Jeg likte også denne veldig godt, men siden jeg gikk tur da jeg lyttet ble det ikke anledning til å notere navn. Det funket likevel :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg drev også med andre ting, men fikk litt orden i navnene

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!