torsdag 17. september 2020

En riktig stygg bok av Einar Stenseng

 

 Ja, dette var en stygg bok og ikke noen perle av en bok heller!

Han er arbeidsløs og kjeder seg på dagtid, etter å ha vært arbeidssøker i ca. fem år. Han har vært gift i 9 år etter at de to traff hverandre over en stripe amfetamin, på en fest i 2000. Hun var 24 år fra Bedehusmiljøet på Jæren og han 33 år..

Han er ut og går en tur på formiddagen i Oslo og observerer en som henger seg i parken uten at han blander seg inn i dette. Dette vil han skrive en bok om, men hvordan ..... 

 Dagene går og han bruker dagene totalt ufornuftig, han leser litt og drikker litt eller veldig mye og har i seg noe speed. Så er det kvinnfolk som står i hodet på han, få seg en dame eller en asiat mann, er det så nøye....men påstår at han elsker sin kone, men må ha noe mer.

 Kona blir vi ikke kjent med, bortsett fra at hun er deprimert. (Jeg hadde vært super deprimert hadde jeg hatt en slik drittsekk som mann, det er sikkert.)

 De drar til Syden og det er heller ikke noe lystig lesning. Der kan han jo sitte og se på damene og studere størrelsen på mennenes penis i badebuksa, men det er jo også kjedelig i lengden. 

Så da blir det fyll, fylla har skylla....og det ender dårlig.  

 En bok som ikke engasjerte meg i det hele tatt, men jeg tvang meg selv til å lese den ferdig, selv om jeg synes det var bortkasta tid. 

Et trist ekteskap, i et kjærlighetsløst liv, hvor han hadde helt andre drifter enn kona!


Utgitt 2020 på Kolon forlag, 117 sider, Leseeksemplar

9 kommentarer:

  1. Huff....høres ikke noe særlig ut dette men boken har i det minste en treffende tittel. Har den liggende men vet ikke om jeg kommer til å lese den nå. Takk for advarselen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, tittelen var fin, men den ble for kjedelig for meg.

      Slett
  2. Hehe.. Jeg synes den virket litt morsom, men det synes ikke du tydeligvis.
    Har den liggende, og skal lese den, så får vi se om vi ender opp som enige eller ikke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Gleder meg til å høre om du mener det samme,

      Slett
  3. Ja, dette var deprimerende greier! Er det ment å være en slags ironi?
    Jeg kommer ikke til å lese den.
    Jeg skriver om kusina mi som døde på lørdag etter lang tids sykdom. Jeg savner henne! Hun var glad i høsten, og det blir mange høstfarger i begravelsen hennes.

    SvarSlett
  4. Kan ikke treffe hver gang, men det er litt artig å oppdage at det er mye "rart" som blir gitt ut. Ha en super helg Ingun!

    SvarSlett
  5. Synd du ikke likte boken, Ingun, men den er nok ikke for alle! Vennlig, vennlig fra Einar.

    SvarSlett
  6. Enig! Endelig helg etter en hektisk uke med ca350 elever som jeg har hatt på utstillingen og snakket om modige kvinner!

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!